Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80863 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#635897
@Uvskogen skrev:Det är en Esab köpt för flera år sen. Kan kolla i morgon. Tror jag köper en ny på Clas Ohlson i morgon. Duger åt mig i nuläget.

Har du en Esab hjälm som inte bländar av och på som den ska så testa att lägga fram den så solen kommer åt glaset.
Då laddars den upp.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635901
Erre skrev:
@Uvskogen skrev:Det är en Esab köpt för flera år sen. Kan kolla i morgon. Tror jag köper en ny på Clas Ohlson i morgon. Duger åt mig i nuläget.

Har du en Esab hjälm som inte bländar av och på som den ska så testa att lägga fram den så solen kommer åt glaset.
Då laddars den upp.


Aha, så bra då ska jag testa det! Tack för tipset Erre och @Jim_the_one (såg inte ditt inlägg förrän idag) :smile:

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637568 Sådärja! Nu har jag svetsat mer med min Kempi. Visst, den kostade men jäklar vad en amatör som jag kan få till med den. Trefasmodellen gör ju också att pinnsvetsen rent av blir överflödig.
Men har fortfarande lite svårt att låta bli att blunda och rycka till vid start. Ungefär som när man sköt sina första skott med studsaren. Men jag lär mig.
Lilla gasflaskan förslår ju inte långt, så nu byter jag in den stora till en påfylld. :d

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

totte  
#637652 Men håll ordentlig koll på inställningen av gasflödet. Dyrt och onödigt att blåsa på mer än vad som krävs. Experimentera och provsvetsa så märker du vad som krävs för att det inte skall spraka och skjuta gnistor.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637676 Ja, jag har fortfarande en rejäl läroperiod framför mig. Några bilder på svetsarna blir det inte på länge än! 😀

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#637685
Ent skrev:
JensSkoog skrev:Om inte de 600 kronorna gör att du får vara utan snus en vecka, så skulle jag utan tvekan köpa Makitaen. Har några Makitaprylar och deras kvalitet är utmärkt, och om något är fel, så hittar man delar eller får bra service.


Grannen, som är industrirörmokare och svetsare köpte en Biltemakap för hempulning med rör och armering, men efter att maskin två tog kvällen lika snabbt som den första, fich han sin fru till att bjuda på en kap köpt på Tools :mrgreen:


Se där, nå det är i så fall som vanligt, felen visar sig snabbt. Bara brassa på och se om det håller. Varom intet, reklamera.

Det som gör mig tveksam till att betala extra för just denna Makita är att den till utseendet är nästan exakt likadan som ett gäng lågprismaskiner. Den kommer förmodligen från samma fabrik eller åtminstone samma företag. Man kan bara hoppas att den trots allt är mer påkostad. Den har faktiskt en yttre skillnad och det är att mothållet justeras utan verktyg, medan man på Biltema:n måste använda en 17s nyckel.


Jag velade för länge samtidigt som jag fick omedelbar nytta av en kap så det fick bli ett snabbt köp från Biltema. Har kört ett antal gånger, även i lite tjockare material, U-balk exempelvis. Det blir ju väldigt snygga vinklar och raka, fina avkap jämfört med när man kör knästående på backen med stora vinkelslipen.

Den morrar vid uppstart och framförallt vid hård belastning men den verkar inte ta nån omedelbar skada av det. Det är dock lite lustigt, när man kapar med en vanlig vinkelslip pressar man ju inte utan låter skivan göra jobbet. Med kapen måste man hålla ganska bra med tryck, annars sprutar det bara gnistor utan att man kommer nån vart. Detta är med Julas tyska kapskiva Dronco. Har beställt ett fempack Makita-skivor som jag ska jämföra med.

Jag nöter på med Bilteman så får vi se om den verkar hålla. Jag håller er underrättade \:d/

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Matte.H  
#637689
totte skrev:Men håll ordentlig koll på inställningen av gasflödet. Dyrt och onödigt att blåsa på mer än vad som krävs. Experimentera och provsvetsa så märker du vad som krävs för att det inte skall spraka och skjuta gnistor.

Helt rätt! Inte billigt och många blåser nog på "för säkerhets skull" :smile:
Uvskogen skrev:Ja, jag har fortfarande en rejäl läroperiod framför mig. Några bilder på svetsarna blir det inte på länge än! 😀

Litet tips på vägen, om gas.
Om du ställer flödet på 1 liter/min per 1mm diameter på munstycke. Då är du väldigt nära bollparken. Fast du märker fort när du har för lite! :grin:

Om du experimenterar med att skruva ner flödet, gör då det tills det verkligen blir porer! Så du inte ligger på gränsen och missar att det bara blir några små, ibland. :-bd
Då kan du vrida upp 1-2 l/min "för säkerhets skull" :grin:

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Mahg  
#642193
Uvskogen skrev:Vad har ni som svetsbord, ni som svetsar ibland? Byggt eller köpt?


Gjorde en rektangulär ram av 14 cm U-balk, svetsade på en 5 mm plåt som bordskiva och gjöt betong under plåten i U-balksramen. Blev en bra bänk som man kan slå med slägga på utan att det skräller för mycket. Jag var noga att göra den plan, bra när man svetsar ihop sånt som man vill ha rakt. Gjorde några hål i plåten och svetsade dit rör som når genom betongen för att kunna skruva dit skruvstycke och några extra hål för att kunna slå ut nitar och liknande.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#642236 Ville bara dela mina upplevelser av Biltemas metallkap. Med Makitaskivorna kapar det mycket bättre. Har använt den ganska mycket och än håller den kvar den magiska röken som annars lätt smiter ut från lågprisprodukter. Morrar som sagt när man lägger på lite press, men den verkar inte lida av det. Får väl försöka använda med förstånd. Återkommer om den havererar.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642255
Mahg skrev:
Uvskogen skrev:Vad har ni som svetsbord, ni som svetsar ibland? Byggt eller köpt?


Gjorde en rektangulär ram av 14 cm U-balk, svetsade på en 5 mm plåt som bordskiva och gjöt betong under plåten i U-balksramen. Blev en bra bänk som man kan slå med slägga på utan att det skräller för mycket. Jag var noga att göra den plan, bra när man svetsar ihop sånt som man vill ha rakt. Gjorde några hål i plåten och svetsade dit rör som når genom betongen för att kunna skruva dit skruvstycke och några extra hål för att kunna slå ut nitar och liknande.


Har du möjlighet att ta en bild?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

halvproffs  
#642320 Kan se ut så här med två hjul så det blir lätt att flytta.
Har inte använt det på ett tag så ursäkta röran.
Tänk på säkerheten. Ta bort olje och bensindunkar. Även motorsågar gillar heller inte svetsloppor.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

bgl  
#642327 Som alltid, ju billigare kap eller vinkelslip man köper, desto viktigare är det att köpa kvalitetsskivor!

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#642341
bgl skrev:Som alltid, ju billigare kap eller vinkelslip man köper, desto viktigare är det att köpa kvalitetsskivor!

Lyxade till det med en Bosch GW7-125, rackarns trevlig och behändig maskin, nästan gratis dessutom https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... gL9WfD_BwE

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

bgl  
#642345 Netonnet har ett lätt förbryllande sortiment av bättre elmaskiner av många märken till låga priser.
Är nog restpartier dom snokar reda på?!

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

johan eriksson  
#642393 @erre
Skulle du vilja ta några fler bilder på lyften till småmaskiner?
Håller på att försöka övertala chefen att vi behöver något sådant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).