Öppna kategorin

Tåndemålas svampodlings tråd.

36 inlägg 12288 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Brozzlaren  
#642206 Hur ska du hålla allmänheten borta från godisbordet? 😱

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642216
Brozzlaren skrev:Hur ska du hålla allmänheten borta från godisbordet? 😱

Vet allmänheten om att det är ett godis bord så.var så god
Vi har tre typer av bilar på vår gård.
1 De som bortgör tidigare och vill se hur det ser ut nu!
2 De som kört fel.
3 De som letar efter sin jakthund.


Vi har så mycket vanlig svamp i skogarna så skulle någon leta upp dessa och veta vad det är så är de också kloka nog att lämna de.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Brozzlaren  
#642219 Det låter bra, önskar att det vore lika säkert här, dessutom tror jag nog att ett så påkostat arrangemang kan ses som en köksträdgård. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642222
Brozzlaren skrev:Det låter bra, önskar att det vore lika säkert här, dessutom tror jag nog att ett så påkostat arrangemang kan ses som en köksträdgård. 🙂


Var är här? I Småland har vi inte de problemen vad jag vet. Finns nog någon konflikt om man bara ger den på att

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Brozzlaren  
#642231 Sjuhärad. Så länge grannen hade bikupor på skogen fick svampen va ifred men det har blivit sämre, å andra sidan är man inte lika rörlig längre dessutom dålig syn så det är nog det som ä felet. Erat projekt imponerar, detta är något som jag ska prova.

Avatar Fallback

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642251 Hur åtråvärd är svampen för andra djur?
Finns det risk att svampen äts eller blir förstörd innan den skördas?

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642253 De är tämligen tåliga svampar och kommer fram på den tiden av året när det inte är så mycket mygg och flugor som lägger ägg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Brozzlaren  
#656958 Hur går projektet? Det har ju regnat bra sen midsommar, 170mm här, men det har inte blivit nån större aktivitet i svampskogen än. Troligen för kallt.

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656969
Brozzlaren skrev:Hur går projektet? Det har ju regnat bra sen midsommar, 170mm här, men det har inte blivit nån större aktivitet i svampskogen än. Troligen för kallt.

Jag har ympat in fler stockar sedan sist. Då det är grova stockar räknar jag inte med skörd iår. Men de har blivit bra infekterade av mycelet så nästa sommar blir det nog bra. Har nu 38 stockar ympade. Vi har fått 110 mm sedan midsommar.

Här är mitt nästa projekt. Har tänkt att ta sporer från denna och sedan blir den middag.
Detta är min favorit svamp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Brozzlaren  
#657024 Stolt fjällskivling, den är ovanlig här. En gång har jag haft lyckan att hitta den o den går ju knappt att missa om den finns. Menar du att den är odlingsbar?

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657027 Vet ej. 😬 Men med en är det värt att testa. Ska prova med sporer på halmpellets. Stiliserad jord och kompost.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660390 Tog i kväll sista steget med att odla med mycel i halmpelets. Vädret börjar nu bli gynnsamt.
Så jag tog resterna från Svamphuset som jag odlade tidigare i våras och några liter halmpelets. Så några liter vatten i påsarna och nu ska de få stå varm i en lada mörkt. 😊
Nu får de vara där i 20 dar sedan blir det några kalla med mer vatten och sedan dagsljus. Så bör det bli en bra skörd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Josephine  
#704514
Tåndemåla skrev:Tog i kväll sista steget med att odla med mycel i halmpelets. Vädret börjar nu bli gynnsamt.
Så jag tog resterna från Svamphuset som jag odlade tidigare i våras och några liter halmpelets. Så några liter vatten i påsarna och nu ska de få stå varm i en lada mörkt. 😊
Nu får de vara där i 20 dar sedan blir det några kalla med mer vatten och sedan dagsljus. Så bör det bli en bra skörd.


Kungsmussling är en matig svamp :-) inte lika god som smörsopp och kantarell
men den den duger fint. Shitake har jag aldrig fallit för, ätbar men ingen personlig favorit.

Avatar Fallback

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

alias  
#712817 @Tåndemåla:
Utvecklar det sig som planerat med svampodlingen?

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 13 maj 2021, 21:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tåndemålas svampodlings tråd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712820 Jag har rätt så grova stockar så jag räknar med att när de torkat upp efter vintern och när jag blötlägger de i juli så borde det ge en bra skörd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).