Motorsåg och handhållet

Visst har de slipat kedjan fel?

36 inlägg 15092 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Tralsmo  
#635956 Om de nu ä viktigt i sammanhanget?
Dom har kört me en skiva som är dålig, alternativt inte är riven ordentligt ( eller va det nu kallas).
Skivan är igenbekad med smuts alltså.

Me en sån skiva kan du mata hur lite som helst den bränner ändå.

Så mycket blånad som det ä på den så har det inte mycket me hur mycket man tar på skärlängden å göra. Det har med skivtyp eller rensningen att göra .

Dom har ju tagit för mycket i ett skär me den skivan det är helt klart men ja är övertygad om att även om dom tagit lite hadde det blivit blånad men inte så brett.

Nu har dom ju förstört så pass mycket så det knappast finns nåt kvar att slipa.

Nu är ju inte ja nån fena på att slipa motorsågskedja men så mycket begriper ja att det är meningslöst att ha brått me de.
Då ä de väl snabbare att fila på vanligt sätt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

dhaglund  
#636107 Jag har aldrig sett ett så konstigt och uselt resultat efter en slipning! :surp:

Man skulle ju gärna vilja vet exakt hur de har gjort?!? Trots att jag bara slipar lite för husbehov tycker jag inte att det är svårt att få till ett godtagbart resultat. Det är bara att ta det lite lugnt även om kedjan är stensågad.

I det här fallet så är det enda rimliga att du får 2-3 nya kedjor beroende på hur slitna dina kedjor var innan de sabbades.

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

slipavasst  
#642140 Du kan ju hälsa de därna "slipnissarna" att Markusson tävlar ut en Sensomatic värd över 70 tusen på deras facebooksida, en månad kvar på tävlingen. Alla skog o trädgårdsbutiker ska kunna erbjuda en bra slipning av kedjor till sina kunder, det vanligaste felet de gör är att de har för bråttom o bränner tänderna (blir blå). Slipning ska inte gå fort, det ska bara bli vasst.

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

HL.Rigging  
#642209 Men allvarligt talat det där måste klassas in i top 10 på sämst slipning någonsin?
Nu är jag riktigt duktig på slipning av alla möjliga saker som knivar yxor borr och (svart bälte) i sågkedjeslipning så man blir förundrad över hur dåligt det går att göra en kedja?
Hur lång tid tar det för en maskin att slipa en kedja till ”bra” resultat?
Jag tror att om man tränar lite så handslipar man nog inte speciellt mycket saktare och om man ser till resultatet så är man snabbare👀.
Är man inte intresserad av att slipa kedjan själv så måste man kunna ställa krav på firmor med allehanda certifikat från Husqvarna Stihl osv eller får man deras certifikat helt utan krav på kunnande osv?

Avatar Fallback

Re: Visst har de slipat kedjan fel?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642214 @Claes346xp hur gick det, var du tillbaka till verkstaden med kedjorna? Va sa de?

Användarvisningsbild

Re: Visst har de slipat kedjan fel? UPPDATERING AV STATUS

Claes346xp  
#642244 Hej på er

Tack för alla råd och kommentarer kring mina kedjor. Åkte tillbaka till butiken stärkt med ord som "blånad" och "råegg" och de skämdes och bad om ursäkt. Vi kom överens om 3 nya kedjor som ersättning samt att jag skulle få slipa kedjorna utan kostnad nästa gång. Trevligt bemötande av ägarna av butiken.

Ha det bra

claes

p.s har köpt fil och jigg och börjat fila lite på egen hand.....

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).