Trähantverk

Såga ekstock

20 inlägg 30207 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga ekstock

småsågarn  
#450988 Hej jag ska såga ekstockar som är ca 25-30 cm i diameter .jag har hört att ek skall ligga något år o torka i stock innan man sågar dem .virket skall användas som stolpar utomhus så det är inte snickeri virke .ska såga i ett bandsågverk något man behöver tänka på? Mvh småsågarn :grin:



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

Blivande snickare  
#450994 Ska du använda dem ute så är det inte så noga med torkåren. Vissa sprickor får du ändå räkna med vid utomhusbruk :smile:

Annat att tänka på, tja..
Kylning till bettet om det är en varm dag men det är ändå relativt små stockar så ska nog gå bra utan också. Vasst bett i så är ek superkul att såga!

Hur stora stolpar ska du såga?
Kanske kan du få ut någon 32:a från ytorna till terassvirke? :grin:

Ös på med bilder sen, alltid kul att se hur andra har det tillställt :-BD

Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

småsågarn  
#450996 Jag skall såga ut 6 kantiga lyktstolpar som skall passa i en lykta med6 kantig fot de skall sitta utmed framfartsvägen till en gård .diameter ca 17 cm tänkte försöka få ut lite virke till ett bord också mvh småsågarn .hur länge skall det torka i stock ? :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

skogshasse  
#450998
småsågarn skrev:Hej jag ska såga ekstockar som är ca 25-30 cm i diameter .jag har hört att ek skall ligga något år o torka i stock innan man sågar dem .virket skall användas som stolpar utomhus så det är inte snickeri virke .ska såga i ett bandsågverk något man behöver tänka på? Mvh småsågarn :grin:


när jag sågade min ek så kunde jag såga 1 skär på varje blad sen var det dags att byta blad för det började bli skämt
så det blev mycket slipning av sågblad då men det blev även fint virke

Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

småsågarn  
#451000 Det låter inte bra att behöva slipa efter varje snitt .hade bladen rätt skränkning eller var det sand i virket ?var hade träden växt ,utmed en väg grusväg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

skogshasse  
#451004 virket hade torkat i ca 3 år före sågning och det var ca 30 till 50 cm i dia och 250 till 350 cm långt.
det gick att såga 1 1/2 skär men då hade man stora problem att backa ur bladet samt att det blev så mycket att slipa så därför sågade jag bara
1 skär och sen bytte jag blad

Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

Blivande snickare  
#451006 Vad hade du för skränkning då?
och märke på blad?

Vi sågar med woodmizers egna blad, inte lysande kvalité alltid men kan nog såga minst en ekstock per blad. Kör med barkfräs före så orenheter tas bort.

Skränkning brukar jag ha runt 22-25 till ek.

Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

småsågarn  
#451007 Hej det låter som det är bäst att såga ek färskt innan det torkat ihop eller slår det sig värre då ? :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

skogshasse  
#451008 jag sågade med Woodmizer blad som är 38 mm breda och ca 1,14 mm tjocka
slipningen är 10 grader på dom jag har men om det är optimalt för hård ek det kan man diskutera
för torr ek är hårt och det vet alla som har provat att hyvla ek
stålen måste vara rakbladsvassa för ett bra resultat

Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

ÅsaNisse  
#451013 Jag sågade av svallen på fyra 3m 25 cm ekstockar med min hembyggda kedjesåg. Det var vad den kedjan klarade innan slipning. Sista svallen blev spånen finare än damm, men det blev fina ytor och ett par bra bjälkar som får ligga till sig nu över sommaren inför lite snickeriarbeten som tanten beställt.

Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

småsågarn  
#451019 Det låter som det är färsksågning som gäller med skarpa blad .torkningen blir ju i princip torkning i helstamm eftersom de blir 6kantiga stolpar .stockarna har jag anpassat så det skall gå bort så lite som möjligt så det blir så hel stock som möjligt .det borde fungera att torka dessa något år utomhus under solskydd innan ytbehandling med olja eller vad tror den samlade vetenskapen på världens bästa forum? Mvh småsågarn 🤗

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga ekstock

jakobn  
#451287 Jag sågar ganska mycket ek, enligt mig ska den helst sågas samma säsong som den fälls för att slippa skadeinsekter.
Sågar alla typer av ek, självdöd, stormfälld, gammal, färsk osv. Fördelen med ek är att den kan ligga i skogen många år och fortfarande vara utmärkt sågämne även om man får ta att det blir lite insektshål i virket.
Sågar med woodmizers standard band, rent generellt får jag byta band oftare när jag sågar fur än ek, men visst stora kvistiga ekar äter sågblad. Min uppfattning är också att när stammen börjat torka går det betydligt mer blad, så såga medans det är färskt.

Användarvisningsbild

Re: Såga ekstock

Tina K  
#563629 Hej!

Sågar du fortfarande ek? Jag behöver ha hjälp och förslag hur man ska kunna göra nåt av min ek som ligger på tomten avverkad för 1 1/2 år sen som måste bort eller sågas upp.
Jag skulle vilja göra nåt av den i bästa fall.
Är i Stockholmstrakten där jag har stuga, själv bor jag i Dalarna.

Mvh Tina

Användarvisningsbild

Re: Såga ekstock

HT lunkan  
#642060 [Hej , jag fäller ,sågar och hyvlar ek , sedan bygger jag bord , bardiskar och bänkar eller det som efterfrågas , ek måste sågas till skivor innan den torkat !

Användarvisningsbild

Re: Såga ekstock

Bert1  
#642113 Snygga bord du har gjort

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).