ATV och UTV i skogen

Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

46 inlägg 12607 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Jim_the_one  
#642039 Kom å tänka på en lite smart grej, väldigt konstigt just vid denna tidpunkt då jag egentligen är skettrött efter ha jobbat natt.

Men vad tror ni om att fylla tanken med innebandybollar som skvalpskydd?

Finns ju även "snöstjärnor" för filter som borde funka.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Ent  
#642046 Nu skenar spånandet iväg här, men som experiment eller om akut behov uppstår borde det gå att bygga en tank liknande den norska modellen, fast i formplywood? Man får göra skruvreglar i trä, eller borra och gänga i vinkeljärn. Går snabbt att kapa till, limmas med polyurethan-lim och siliconas på utsatta ställen. Lätt att göra avbalkningar som styvfar upp och motar skvalp. Lätt att ändra om det inte blir optimalt. Man kan även tänka sig att ha tätningslister i fogarna i stället för att limma. Då går den att plocka isär när den inte används. En plywoodtank lär ju inte palla för att kontinuerligt lagra vatten, men för några bevattningstillfällen per år och nån enstaka brandsläckning håller det nog en mansålder. Synpunkter?

Kom just på att när man hittat det optimala formatet kan plywoodtanken användas som form för en glasfibertank när man ska börja producera för försäljning 😄.

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642048
Jim_the_one skrev:Kom å tänka på en lite smart grej, väldigt konstigt just vid denna tidpunkt då jag egentligen är skettrött efter ha jobbat natt.

Men vad tror ni om att fylla tanken med innebandybollar som skvalpskydd?

Finns ju även "snöstjärnor" för filter som borde funka.


Kanske kan funka... Men hur många bollar går det åt? det är ju en liten kostnadsfråga med.... Billigaste jag hittade efter en snabb googling, 400 bollar för 2500kr. hur stor volym blir detta??

https://www.innebandybutiken.se/sv/arti ... ricerunner

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Hema  
#642061 Om man vill ha något enaxlat och plats för en pump.
https://www.blocket.se/annons/orebro/atv_vattentank_1000_liter/88701298
1588505159__20200503_132536.jpg

Nackdelen som jag ser det med att en ibc-tank är att vagnen blir bredare än ATVn.

Men om man tänkt dra med traktor så är det ju lugnt.

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Vilsten  
#642141 Såg att k-vagnen har färdiga ekipage.
https://k-vagnen.com/produkt/bevattning ... r/tv-10-v/

Vet inte vad de kostar dock....

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Temlav  
#642293
Jim_the_one skrev:Jag tror mer på kort å lite grövre rör. Ju längre sträcka vattnet kan röra sig fritt desto större kraft. Iaf i mitt logiska tänkande. Men kan man få till några skvalpplåtar så går det nog bättre.
Sen får man ha 4st 300rör för att ersätta 1st 600rör.


Varför inte prova med flera rör (mindre diameter) med ändgavlar som är perforerade med en massa "småhål", som är instoppade inuti ett/flera större rör?? Är de mindre rören lite kortare, så behövs det ju ingen speciell gavel på det grövre röret heller. (går förstås borra en massa hål i de mindre rören också, för att kunna få ut ett högre flöde.

Torde bli bra skvalpskydd både framåt/bakåt och höger/vänster då.
Smårören måste såklart sitta fast inuti det större röret.

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Temlav  
#642296
Zixten skrev:
Jim_the_one skrev:Kom å tänka på en lite smart grej, väldigt konstigt just vid denna tidpunkt då jag egentligen är skettrött efter ha jobbat natt.

Men vad tror ni om att fylla tanken med innebandybollar som skvalpskydd?

Finns ju även "snöstjärnor" för filter som borde funka.


Kanske kan funka... Men hur många bollar går det åt? det är ju en liten kostnadsfråga med.... Billigaste jag hittade efter en snabb googling, 400 bollar för 2500kr. hur stor volym blir detta??

https://www.innebandybutiken.se/sv/arti ... ricerunner



En innebandyboll är 72 mm i diameter = en volym på ca 0,2 L. om min uträkning stämmer...
400 st bollar, blir mao bara 80 L, men det blir ju en massa plats mellan bollarna också, så jag skulle gissa att de fyller upp kanske dubbla volymen, 160 L.
(men vi pratar gissning här...)

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Ent  
#642299
Temlav skrev:
Zixten skrev:
Jim_the_one skrev:Kom å tänka på en lite smart grej, väldigt konstigt just vid denna tidpunkt då jag egentligen är skettrött efter ha jobbat natt.

Men vad tror ni om att fylla tanken med innebandybollar som skvalpskydd?

Finns ju även "snöstjärnor" för filter som borde funka.


Kanske kan funka... Men hur många bollar går det åt? det är ju en liten kostnadsfråga med.... Billigaste jag hittade efter en snabb googling, 400 bollar för 2500kr. hur stor volym blir detta??

https://www.innebandybutiken.se/sv/arti ... ricerunner



En innebandyboll är 72 mm i diameter = en volym på ca 0,2 L. om min uträkning stämmer...
400 st bollar, blir mao bara 80 L, men det blir ju en massa plats mellan bollarna också, så jag skulle gissa att de fyller upp kanske dubbla volymen, 160 L.
(men vi pratar gissning här...)


Lågprisalternativ till innebandybollar som skvalpskydd vore väl tomma glasslådor och andra plastlådor/burkar i lämplig storlek. Väldigt gratis🙂. Utan lock sparar en liten gnutta vikt och man behöver borra färre hål, men med risk att lådorna/burkarna lägger sig i varandra. Kanske bäst att köra med lock och borra stora hål?

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Hema  
#642366 Tvättsvamp? Man har något liknande i tävlingsbilars bränsletankar.

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Temlav  
#642444 Skumgummimadrass från IKEA?.

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Jim_the_one  
#642470 5cm stumpar av dräneringsslang, går ju att sätta dom i varandra som en väldigt primitiv boll.

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Hema  
#642801
Jim_the_one skrev:5cm stumpar av dräneringsslang, går ju att sätta dom i varandra som en väldigt primitiv boll.

Lite beroende på hur tanken är, men det borde väl gå att lägga i uppsnurrad dräneringsslang, likt rulltårtor? Eller bara mata ned dräneringsslang i en ibc-tank?

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

JoTh  
#642815 Ett billigt alternativ skulle vara att ta tre 208L oljefat, och svetsa i hop i topp och botten falsarna.
Då finns skvalpskott redan på plats bara man lämnar topp och botten delvis kvar i det mittre fatet,
och lägger dessa ned på en vanlig timmervagn efter ATV'n.
Tyngdpunkten blir låg, och oljefat tål mycket stryk innan de går sönder.
En av 2"R anslutningarna är klara i fram och bakkant för uttag och påfyllning.
Då är det bara en avluftningsnippel som behöver svetsas dit på översidan,
och några järn för tankcylindern så den inte roteter på vagnen.
Visserligen är plåtfaten lite mer rostbenägna, men de bör hålla i bra många år till uppgiften till en låg kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Perra_II63  
#643851
1589223767_a06d2bf2-3d7a-4dec-b5b7-b71e2a969e9e.png
Hittade denna tank på tankprodukter.se, mailade och frågade om pris. 5220 plus moms och frakt. Lite dyrt för en tank som man förhoppningsvis inte kommer behöva använda. Sedan kom jag på att hemma på gården så finns det två gamla hydrofortankar på runt 300 liter styck som är galvade. Det får nog bli något sådant som man bränner ihop. Sedan kommer jag nog göra ställningar på sidan av tanken så det ryms vattenkannor och lite andra smågrejor som man kan behöva om oturen ska vara framme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Hema  
#643879 Koppla på en högtryckstvätt, så har du helt plötsligt en mobil tvättstation.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).