Gallring

Gallra eller röja hårdare

23 inlägg 11916 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallra eller röja hårdare

Gregzore  
#641951 Jag är nybliven skogsägare och har spenderat senaste helgarna i skogen röjning inför en eventuell gallring. Skiftet i frågan är 3 ha själve föryngat gran/tall/björk (ganska jämn fördelning) i södra Dalarna. Det tar ungefär 15 minuter att gå till den ifrån närmast skogsväg kanske 1 km så mao ganska långt att köra ut virket. Skogsbruksplanen säger att det är 150 m3 att gallra och det kan nog stämma.

Min fundering är om det inte kan vara bättre ekonomiskt att bara 'röja' extra hård och sedan skita i första gallringen eftersom jag har svårt att tro att gallringen skulle kunna ge något ekonomiska värde och min egen tid ligger ju på 'träningskontot'. Är jag helt fel ute eller är det en rimlig fundering?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Bibliofilus  
#641956 Om du kör lite kontinuerlig vedhuggning på det undertryckta då, att röja bort mycket och grovt känns lite hemskt?

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

JensSkoog  
#641959 Ja, det känns hemskt att röja ner bra ved och undertryckt, men man får blunda och köra på och senn njuta hur skogen lägger på sig efterpå. Gallring utan ekonomisk vinst för ägaren har jag svårt för att se gagn av om han själv tar sig tiden till att göra röjningen och på samma tid bekanntar sig med det han har av skogsinnehav :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Gregzore  
#641963 Jo det är precis där jag sitter och funderar. Om jag får betalla för att de skall ta ute 'för mycket' för att gallringen skall gå runt, då är det lika bra att ordna skogen fint och nöja mig själve med att virket blir näring till marken i stället för pappersmassa. Och satsa på en senare gallring som kan ge vinst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Vardon  
#641970 Spontant tror jag det är en bra ide. Du lägger snart mer pengar på att köra ut och bearbeta några vedpinnar än vad det kostar att köra elpatron. Allt beror på vad som begränsar dig, har du oändligt ned tid och lite pengar kan resultaten bli ett annat. Hinner du ,så ta det innan det blir för grovt. Jag skulle vara mer orolig över mängden ved kvar i skogen

Avatar Fallback

Re: Gallra eller röja hårdare

Ekman  
#641971 Fördelen med att äga skog är ju att man får tänka själv. Jag tycker det låter helt vettigt som du resonerar. Lätt när man är ny att man vill göra ”rätt” enligt någon allmän mall och så slutar det precis som du säger med att man går back. Så har det varit för mig, har inte tänkt själv från början.

Ta bort så mycket du kan och orkar med röjsåg och kanske även motorsåg. Låt det ligga, eller om du har tid och grejer plocka med lite ved eller undertryckt ”bra att ha virke” hem.

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641974 Kanske läge att röja där med kedjeröjsåg, då den även kan lumpa ner gallringsstammar?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641983
Gregzore skrev:Jo det är precis där jag sitter och funderar. Om jag får betalla för att de skall ta ute 'för mycket' för att gallringen skall gå runt, då är det lika bra att ordna skogen fint och nöja mig själve med att virket blir näring till marken i stället för pappersmassa. Och satsa på en senare gallring som kan ge vinst.


Kanske du kan hitta någon i närheten som vill köra ut det grövsta, ned liten maskin, mot att få veden?
Jag har själv inte sålt gallring utan hugger själv och tar ved eller säljer nån liten välta med massa ibland.

Avatar Fallback

Re: Gallra eller röja hårdare

bgl  
#641985 Att göra en extra röjning med kedjeröjsåg har blivit ett stående inslag i min pensionärstillvaro. Bestånd med liten diameterspridning efter ordinarie andraröjning är inte aktuella, utan när diameterspridning är större blir det ett intressant resultat.
Första bestånden där jag provade är nu gallrade med en medelstam i uttaget på drygt 0,07!
Redan där går insatsen att räkna hem, att kunna gallra 10 år senare utan att få för klena stammar med hissade kronor kvar är trevligt. Jag har inte mätt upp bestånden före och efter, smög igång och räknade inte med att resultatet skulle se så bra ut.

Avatar Fallback

Re: Gallra eller röja hårdare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641996 Du tänker och gör alldeles rätt. Jag gör likadant. I bestånd som närmar sig gallringsålder så gör jag en brutal underväxtröjning i väntan på högre medeldiameter eller bättre tider. Då finns handlingsfrihet inför framtiden som eventuellt blir gallringsfri. Då har jag ändå både egen gallringskotare och en skördarentreprenör som kommer när helst jag kallar.

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Gregzore  
#642002 Kedjeröjsåg (husqvarna batterimodell) kör jag i denna skift. Tycker att den fungerar bra med svärden eftersom man kan skicka in den långt inne i stamtätta partier eller jobba högt för att vika ned björkarna. På 4st Bli200 får jag nära fem timer röjning och det räcker för mig för en dag. Den verkar inte gilla när det regnar... Men o andra sidan, behöver jag inte jobba i ihållande regn.

Skönt att höra att andra resonerar på samma sätt. Jag får nog fortsätta ett par dagar till med röjning på detta skift. Jaktlaget var glad iaf att höra att det kommer att gå att se vilt där igen på mer än ett par meters avstånd :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642042 Då skiftet ligger en bra bit från skogsväg, så har det säkert blivit lämnat vind för våg. Således kan det nog vara läge för en tvåstegsröjning? Alltså först gå dit med en vanlig röjsåg och röj ner allt klent och lättröjt, för att sedan gå dit med en kedjeröjsåg och röj ner det grövre och mer svårröjda?

Å då det är långt att gå, skulle jag nog rekommendera att köra med lätta röjsågar, typ Husqvarnas nya batterirklingöjsåg (535 iFR) ihop med Husqvarnas lätta batterikedjeröjsåg (530 iPX). Båda går ju f.ö. på samma batterier. :-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Smedstorp1  
#642217 Många bra tankar. Är det möjligt att göra en skogsväg till beståndet ? Det kostar lite att anlägga men en väg brukar betala sej rätt fort. Att fundera på ,vad mer för åtgärder går att nyttja utmed en ev väg? Plantering, röjning, vindfällen, framtida avverkningar

Avatar Fallback

Re: Gallra eller röja hårdare

surjämten  
#642305 Eftersom det bara är frågan om 3 ha kan du ju hålla efter röjningen totalt.

Användarvisningsbild

Re: Gallra eller röja hårdare

Grålle52  
#642348 Låt en grävare krafsa ihop en tillräckligt bra traktorväg så blir livet enklare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).