Skogsröjning

Iphone-hållare till röjsåg

24 inlägg 6697 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Iphone-hållare till röjsåg

Kalleskog  
#641809 Jag är mästare på att gå vilse när jag slutröjer större hyggen. Skulle därför vilja ha tillgång till kartor och gps när jag röjer vilket det finns bra appar till. Funderar på om man inte kunde sätta en iphonehållare som man sätter på ett cykelstyre. Dock så måste hållaren vara både vattentät och skydda skärmen så att den inte krossas.

Någon som har tips på en bra iPhone-hållare?


Senast redigerad av Kalleskog lör 02 maj 2020, 15:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Blivande snickare  
#641810 Varför inte en vanlig gps typ jaktmodell i fickan istället?
Telefonen får du livet av förr eller senare oavsett skydd.

Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Kalleskog  
#641814
Blivande snickare skrev:Varför inte en vanlig gps typ jaktmodell i fickan istället?
Telefonen får du livet av förr eller senare oavsett skydd.


Till och börja med så är jag inte säker på om jaktmodeller har satellitbilder? Dessutom kan jag inte riktigt försvara för mig själv att köpa en jakt-gps då jag inte röjer så stora arealer om året.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641899 En modern jakt/frilufts-GPS från Garmin stödjer s.k. birds-eye satellitbilder.

Röjer du på egen fastighet, kan du dessutom lägga in skogsbruksplanen som s.k. Custom Maps.

Även vissa av Garmins friluftsklockor stödjer Custom Maps, bl.a. Fenix 6 pro-serien, men då sticker priset iväg, jämfört med en frilufts-GPS.

Skulle nog aldrig sätta vare sig frilufts-GPS eller mobiltelefon på något röjstyre...
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 02 maj 2020, 23:04, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

hfab  
#641902 Förlåt jag kan inte låta bli.

Gå vilse på ett stort hygge i Skåne? Hur går det till?

Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Kalleskog  
#641923
hfab skrev:Förlåt jag kan inte låta bli.

Gå vilse på ett stort hygge i Skåne? Hur går det till?


Vilse och vilse men när jag slutröjer hyggen på 10 ha är det lätt att man missar vissa områden i planteringen. I de lägena hade det varit skönt med karthjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Hema  
#641948 Det här kommer komma, bra idé! Men du kanske kan ha någon hållare som man fäster på selen ist? Typ hänger mot nerdre delen av bröstkorgen. Jag tänker något som visar kartan och var du gått. Genom att inte ha den på röjsågen minskar risken för vibrationsskador och du måste lätt kunna koppla dig fri från sågen om den börjar brinna eller så. Men bra tanke. 👍

Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641976 Är inte ett fäste på röjsågen alldeles för rörligt? Å andra sidan behöver man inte rota i fickan efter telefonen.

Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Hema  
#641978 Bilden visar svensk soldat med radio180 på ryggen och Dart380 på framsidan. Denna utrustning används eller användes förr bla på artilleriet av eldledningsbiträden (artilleri-signalist i eldledningsgrupp (e-grupp)).
1588459297_s_ra180soldat.jpg

Så ist för en dart på bröstet, borde man på samma sätt kunna ha en tålig padda i dess ställe, där man ser beståndet och var du har rört dig. 👍

Jag har för mig att man kunde fälla upp darten mot bröstet, så att den inte var lika mycket ivägen.

Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642001 För att logga positionen under röjpasset, räcker det med en vanlig GPS-försedd pulsklocka för några tusenlappar. Sedan kan ju färdspåret överföras vid behov till en mobil via blåtand, för en eventuell vidareexport till något kartprogram i mobilen. Tar kanske någon minut, medans du tar lite fika.

Det finns ingen alltså anledning att strula med tunga och dyra paddor i röjskogen, som dessutom måste ha tillräckligt med batteritid för långa arbetspass i röjskogen.

Lätt hänt att en sådan padda kan få sig en rejäl kyss av en röjstam som går fel, eller att röjaren snubblar till och faller hejdlöst. Klarar verkligen den svindyra paddan av sådana kyssar?

I framtiden med smarta glasögon (typ Google glas), kan dessa användas istället för padda/mobil, för att visualisera färdspår och dylikt. Å då röjaren förhoppningsvis använder visir, så blir ju dessa smarta glasögon betydligt mer skyddade under röjpasset än en vädertålig, svindyr, tung och klumpig padda.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

JOCKEL  
#642033 Jag har ingen egen erfarenhet av dessa skal, men jag har sett dessa i butiker, dom marknadsförs som bomb-säkra.
https://net55.mamutweb.com/Shop/Product ... P68/100231

Sedan hur du kan fästa det, det vågar jag inte svara på.

Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Hema  
#642058
Niking skrev:För att logga positionen under röjpasset, räcker det med en vanlig GPS-försedd pulsklocka för några tusenlappar. Sedan kan ju färdspåret överföras vid behov till en mobil via blåtand, för en eventuell vidareexport till något kartprogram i mobilen. Tar kanske någon minut, medans du tar lite fika.

Det finns ingen alltså anledning att strula med tunga och dyra paddor i röjskogen, som dessutom måste ha tillräckligt med batteritid för långa arbetspass i röjskogen.

Lätt hänt att en sådan padda kan få sig en rejäl kyss av en röjstam som går fel, eller att röjaren snubblar till och faller hejdlöst. Klarar verkligen den svindyra paddan av sådana kyssar?

I framtiden med smarta glasögon (typ Google glas), kan dessa användas istället för padda/mobil, för att visualisera färdspår och dylikt. Å då röjaren förhoppningsvis använder visir, så blir ju dessa smarta glasögon betydligt mer skyddade under röjpasset än en vädertålig, svindyr, tung och klumpig padda.
/Niklas

I infällt läge, finns det nog stor chans till att den skulle klara det mesta. Men det är ingen som tvingar dig att använda en sådan lösning. Om det hjälper en person, så är det väl bra?

Sedan kan det vara stor skillnad mellan att röja på egen känd mark och jobba för andra. Ibland är rågångar dåligt utmärkta.

Avatar Fallback

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Avslutat-02  
#642067 =))
Finner denna tråden oerhört rolig...
Fortsätt gärna att skriva....så jag lär mig :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642072
Hema skrev:
Niking skrev:För att logga positionen under röjpasset, räcker det med en vanlig GPS-försedd pulsklocka för några tusenlappar. Sedan kan ju färdspåret överföras vid behov till en mobil via blåtand, för en eventuell vidareexport till något kartprogram i mobilen. Tar kanske någon minut, medans du tar lite fika.

Det finns ingen alltså anledning att strula med tunga och dyra paddor i röjskogen, som dessutom måste ha tillräckligt med batteritid för långa arbetspass i röjskogen.

Lätt hänt att en sådan padda kan få sig en rejäl kyss av en röjstam som går fel, eller att röjaren snubblar till och faller hejdlöst. Klarar verkligen den svindyra paddan av sådana kyssar?

I framtiden med smarta glasögon (typ Google glas), kan dessa användas istället för padda/mobil, för att visualisera färdspår och dylikt. Å då röjaren förhoppningsvis använder visir, så blir ju dessa smarta glasögon betydligt mer skyddade under röjpasset än en vädertålig, svindyr, tung och klumpig padda.
/Niklas

I infällt läge, finns det nog stor chans till att den skulle klara det mesta. Men det är ingen som tvingar dig att använda en sådan lösning. Om det hjälper en person, så är det väl bra?

Sedan kan det vara stor skillnad mellan att röja på egen känd mark och jobba för andra. Ibland är rågångar dåligt utmärkta.


Jag bara finner tanken med att bära med sig en padda under röjpasset som klumpig, dyr och allmänt osäker.

Ta med paddan till basen möjligtvis, men absolut inte bära med den under själva röjningen.

En modern pulsklocka däremot är något helt annat. Den är absolut inte större eller tyngre än en vanlig arnbandsklocka och ersätter en sådan till 100%. Både till vardags och under arbetspasset.

Garmin har dessutom tåliga modeller med s.k. safirglas, ifall du är rädd att repa pulsklockan. Andra märken har s.k. gorillaglas på sina tåliga modeller.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Iphone-hållare till röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642074
vinterrojarn skrev:=))
Finner denna tråden oerhört rolig...
Fortsätt gärna att skriva....så jag lär mig :mrgreen:

Ja, för du har väl alltid med en rejäl padda på din röjsåg, eller? :mrgreen:
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).