ATV och UTV i skogen

Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

46 inlägg 12562 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Ent  
#641716
Jim_the_one skrev:Jag tror mer på kort å lite grövre rör. Ju längre sträcka vattnet kan röra sig fritt desto större kraft. Iaf i mitt logiska tänkande. Men kan man få till några skvalpplåtar så går det nog bättre.
Sen får man ha 4st 300rör för att ersätta 1st 600rör.

Så är det förstås vad gäller skvalpandet i längsled, men skvalpandet i sidled borde bli lindrigare med flera smala rör (om det nu har nån nämnvärd betydelse eftersom det blir så kort sträcka ändå i ett 600 mm rör). Däremot innebär mitt förslag mycket mer pyssel och meck än ett enda grovt rör. Med så många ställen där det ska sitta ihop och vara tätt ökar också risken för läckage eller att det rent av går sönder. Jag var sömnig när visionen med lådan längst fram slog mig.

Annars ger folk i det närmaste bort ackumulatortankar. Det mesta från 350 liter uppåt 750 borde väl funka om man skär upp och svetsar dit skvalpplåtar? Gott om färdiga anslutningar också. Lite tungt kanske?

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

TTG  
#641782 Fant bilder fra en norsk atv-forhandler som kan selge slike vannhengere på bestilling.
Er bygget på BK-hengeren ramme.
Forhandleren heter ATV Motor.

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Ent  
#641784 Ja jäklar anamma vilket ekipage! Men den lär väl kosta som en bättre ATV?

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Hema  
#641797 Jag har en fråga angående vattenpumpen. Är det något problem för pumpen om man använder sig av ett avstängbart sprutmunstycke? Måste man ha en någon form av cirkulationsmöjlighet eller pumpen bryr sig inte? 🤔

Samt var typ går gränsen för storlek på tanken för att det ska bli körbar i skogen (klart beror på terrängen), men över 1 kubikmeter på odriven vagn blir kanske dumt?

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641817
Hema skrev:Jag har en fråga angående vattenpumpen. Är det något problem för pumpen om man använder sig av ett avstängbart sprutmunstycke? Måste man ha en någon form av cirkulationsmöjlighet eller pumpen bryr sig inte? 🤔

Samt var typ går gränsen för storlek på tanken för att det ska bli körbar i skogen (klart beror på terrängen), men över 1 kubikmeter på odriven vagn blir kanske dumt?


Mycket bra fråga, jag har funderat på samma, vad skall man ha för pump, hur funkar det om man har avstängbart munstycke...

Om man klarar av att köra med en tank på 1m3 borde det inte bli svårt sen i uppförsbackar med halv tank, då ligger all vikt längst bak på vagnen och det ger dåligt tryck på ATV:n??
Två tankar på fyrhjulingen på lasträckena typ 100-150 L var som tyngd på fyrhjulingen??

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641819 Har inte haft något problem med att pumpen går med stängt munstycke. Men å andra sidan så har bara kört så korta stunder då jag oftast låter självtrycket göra jobbet. Bara bevattning och tack och lov ingen brandbevakning än.

Kör med, som sagt, 600 liter i tanken som är lite sektionerad. Inga problem med vare sig full eller halv tank. Man får som vanligt köra med huvudet och inte med tummen.

Pumpen har tidigare fått stå på atvn. Men med nya vagnen så får allt plats på vagn, enkelaxlad även den.

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

TTG  
#641822 Nå vet jeg ikke hva prisen kommer på denne som den ser ut på bildene, men antar 25-35 000 NOK.
Hengeren i seg selv som tømmervogn koster ca 14 000 NOK.
Så kommer det arbeid med å lage tank, slanger og aggregat.
Forstår det slik at det er 2 innervegger, sikkert med tanke på å tømme vann i helling?
Beste er nok å kontakte forhandler via Facebook. De ligger nær svenskegrensen.
Kunne gjerne tenkt meg en slik henger selv 😊

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Vilsten  
#641883 Har du några bilder eller byggtråd? @Uvskogen

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641888
Vilsten skrev:Har du några bilder eller byggtråd? @Uvskogen

Huvva, visste frågan skulle komma. Jodå har bilder, ska leta fram dem. Men det är på gamla vagnen i så fall. Den nya är isärplockad men ska snart sätta ihop den igen med grejorna på.
Men har egentligen inte byggt, mer satt ihop färdiga grejor.
Men det är tacksamt. Står med på räddningstjänstens lista nu om det blir behov av eftersläckning!

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Vilsten  
#641905 En beskrivning i text av vilka grejor du har satt ihop duger bra det också 😀

Har också funderat på någon typ av brandvagn till atv. Vad får man räkna med för kostnad? Hur långt kommer man med säg 15000?

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Hema  
#641918 Är det inkl vagn?

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Vilsten  
#641952 Det vore bra men troligen för optimistiskt

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Hema  
#641953 Ha lite tålamod, kolla blocket, Facebook market osv. För eller senare dyker det upp något lämpligt i vagnsväg. 👍

En funktion som kan va önskvärd. Se till så att du kan använda pumpen både för att släcka/bevattna och för att fylla på tanken. Kanon om man har tillgång till en sjö eller vattendrag i närheten. Eller varför inte lätt kunna tömma vattenuppsamlingstunnor?

Användarvisningsbild

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641981 Här är gamla tråden med en bild också. Har som sagt en annan vagn idag.

Uvskogen - Bevattningsmaskin

Avatar Fallback

Re: Bygga brandvagn till ATV på befintlig vagn

Vilsten  
#642028 Tack, har en gammal accumulator tank som jag ev tänkt använda som vatten tank.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).