Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt affärsmodell?

124 inlägg 45664 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639841
Seb macahan skrev:Spännande avtal.... Har inte sett avtalet innan.
Jag kan nämna anledningen att tråden är skapad.
En bekant har nyligen köpt en fastighet, vi har diskuterat mycket ang. skog och jag har varit ganska konsekvent i min pessimism om den "alternativa" metoden eller rättare sagt avsaknad av metod kanske är mer korrekt uttryckt.
Jag blev förfrågad om jag ville vara med som åskådare på en konsultation vilket jag gärna var.
En del tankar köper jag en del inte. Det som var intressant var att just nu i dagsläget hade de bara köpare på ek. Det är inte supersvårt att hitta köpare på sågbar ek, men visst någonstans ska ju allt börja. Men frågan är lite hur stort är bolaget, hur finansierar man sig, och hur ska man överleva?
Det är nog lätt att "fånga" upp nyblivna skogsägare med lite ideologisk uppfattning, likaså de som endast förvärvat för egen rekreation. För egen del så är det tyvärr inte så gynnsamt :smile:
Men jag är inte heller den som måste förvandla varje kvadratmeter till en gran åker, och för tillfället så känns det lite motigt med gran. När man tror att man ska ut och röja och lägga fokus på etablering så får man gång efter annan lägga fokus på storm, torka och skadeinsekter. Det är ju ingen aha upplevelse, vi har blivit varnade i många år.
Alternativen, nja inte helt enkelt o röna ut. Att se på skog med lite andra ögon än vad massa industrin önskar är nog klokt. Det behöver inte betyda att man är en "miljömupp" eller något annat valt ord för vad vi alla vet vilka vi menar.
Jag kanske är naiv, men någon annan alternativ väg för o prova (experimentera) är lite intressant.
Provade o lägga frågan till en inspektor häromdagen. Har en plantering som gått dåligt. Det som överlevt ser tråkigt ut och började fundera lite på vad som ska göras med luckorna. Gissa svaret, plantera gran.
Så i ett granbestånd som höggs lite för tidigt (58år G32) pga det såg "visset" ut, dåligt med grönkrona, och avtagande diameter tillväxt, ofta angripet av borrar och med hög rötandel planterades återigen gran (på flera "lärdas" inrådan). Som nämnts blev utfallet dåligt, och lösningen åter igen gran.
Det känns fel men är kanske rätt.
Jag vet att planteringar kan se lite tråkiga ut 1:a, 2:a och ibland 3:e året. Riktigt "kul" brukar det inte bli förrän 4-5år och sedan exploderar det.
Men detta är något annat än vad jag sett här hemma.
Nu har jag i alla fall fläckmarkberett i luckorna (där jag kommer åt) och beställt gran. I resterande luckor får det växa vad det vill (utan avtal :wink: ).
Nu hade det ju varit frid och fröjd om man kunnat trösta sig med att vi haft 2 torra somrar vilket inte gynnar ny planteringar av gran och därav lite grus i maskineriet, men det är ju en ständig jakt på "brandsläckning" borrar, snytbagge, vilt, vind i nästan alla bestånd. Och då börjar i alla fall jag fundera på om man kan göra något åt det. Lite med tankarna i en dokumentär jag såg: https://www.svtplay.se/video/25356591/varan-lilla-bondgard
Oavsett vad man tycker om mitt resonemang kan jag ändå rekommendera denna film på 1h 28min. Handlar inte alls om skog, eller kanske är det så att den gör det......

Det förklarar att du inte var med kritisk till den praten som skulle ha virket. Du är ju på mig som en hök normalt och du får svar på tal. Men här var det bara virket som du hade ont av och det var inte avverknings metoden?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Seb macahan  
#639846 Som en hök😁 🤗🤗🤗känn inte så. Du Tånde kändes inte riktigt som någon "hack kyckling". Jag tar hök påståenden som en komplimang.
I badtunnan med 12årig Mcallan och Glenfiddish tyckte jag nog det var ganska så högt till tak så.......😉
Affärsmodellen är ju intressant, vem går in i detta och hur tänker man. Väv nu inte in någon åsikt hur jag formulerar mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#639855
Seb macahan skrev:Affärsmodellen är ju intressant, vem går in i detta och hur tänker man.

Man tänker väl att man ska få mer betalt än för en "vanlig" gallring, men det finns ingenting om detta i avtalet.

I videon pratar man om 30% högre drivningskostnad, vilket ska kompenseras av högre betalning för virket så att nettot per avverkad kubikmeter ska bli mycket högre än vid slutavverkning. Men om man avverkar få kubikmeter totalt så har jag svårt att se hur det nettot ska kunna betala den manuella stämpling och snitsling av stickvägar i förväg som Plockhuggets personal ska göra enligt videon.

Jag förstår precis vad man är ute efter, jag sympatiserar med mycket av det Mikael Karlsson skriver i sin bok "Konsten att hugga träd men ha skogen kvar", men det är ett stort steg därifrån till att få till stånd ett lönsamt skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641595 Jag anser väl att föryngring med hyggen passar dom flesta marker och markägare bäst. Men jag har ett område som jag gått och funderat på i flera år. Skulle inte säga att det är fullskiktat. Mera tvåskiktat.

Mer tall än gran och huvudbeståndet står som 105 år och en T24. Det är väldigt mycket gran som kommer underifrån och håller på att växa upp och det finns gott om halvstora men inget mellan det och dom stora. Området är 7 hektar och här skulle jag kunna tänka mig att gå in och avverka lite i etapper för att slippa röja och hugga bort allt som redan är på gång. Skulle ju slippa plantera också. Medveten om att tallen kommer försvinna för det är gran som ju alltid kommer underifrån.

Hur börjar man bäst hugga? Ska man försöka få till en kontinuitet eller ska man hoppas på underbeståndet enbart? Ja även om skog och ved är det enda jag hållit på med så är jag öppen för olika idéer och förslag. Skickar med lite bilder.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#641662 Tydligt tvåskiktat och ganska typiskt att det i huvudsak kommer gran under. Men det har varit helt öppet en gång i tiden. Annars hade det inte varit så mycket stora tallar. Det går naturligtvis att plocka bort överbeståndet, fast helst inte allt på en gång. Då är risken stor att du chockar ihjäl de små granarna.

Men frågan är väl om du vill ha granskog?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641669
Lars Lundqvist SLU skrev:Tydligt tvåskiktat och ganska typiskt att det i huvudsak kommer gran under. Men det har varit helt öppet en gång i tiden. Annars hade det inte varit så mycket stora tallar. Det går naturligtvis att plocka bort överbeståndet, fast helst inte allt på en gång. Då är risken stor att du chockar ihjäl de små granarna.

Men frågan är väl om du vill ha granskog?

Jo så är det. Säkert så hårt gallrat så underväxten började komma för 40-50 år sen. Det är ju bra dimension på granarna också dom stora. Men allra helst skulle jag ju vilja ha blandat med tall. Kanske 50/50 men det vet jag ju att det inte går att få om jag inte tar ner alltihopa. Är ju bara en årsavverkning detta området för mig och är det någonstans som det skulle vara aktuellt så ser jag inget bättre område hos mig att prova på.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Mellberg  
#641722 Finns någon känd beståndshistorik? Ser inga större/stora björkar. Vilken ålder har tallarna , är de verkligen över 100 år? De stora granarna ser dock riktigt gamla ut.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#641727 De stora granarna ser ut att ha vuxit upp i en öppen miljö. De har kvar torrkvist ända ner, vilket säger att de haft levande krona på i princip hela stammen för inte så länge sen. De ser inte gamla ut i mina ögon.
Mängden halvstor björk indikerar att beståndet öppnats upp ganska ordentligt för 40-50 år sen, som Vedproducent skriver.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641770 Det är åldern beskriven i skogsbruksplanen. Har inte borrat och räknat själv. Men jag tror inte det ligger långt från sanningen. Nej Björk är inget som trivs här. Svårt att få upp någon Björk alls faktiskt. Har 3 procent löv på hela fastigheten och skulle gärna vilja haft lite mer.

Finns ingen mer historik än under dom 20 åren jag ägt det. Fanns underväxt som var på gång då med och stått orört sen dess.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#641774
Vedproducent skrev:Nej Björk är inget som trivs här. Svårt att få upp någon Björk alls faktiskt.

Men det syns en hel del björk på bilderna.

En variant, om du vill testa lite själv, är att gallra i överbeståndet och låta björken få bättre förutsättningar att gå upp som ett mellanbestånd mellan de stora tallarna och granen som kommer underst, för att på sikt ta bort tallarna (utom några få evighetstallar), få ett björkbestånd som när det avvecklas ersätts av ett granbestånd. Nästa ägare kan slutavverka granskogen och plantera tall igen.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641781
1588421804_8f50d55e-c533-4862-8561-16521f9ebc82.jpeg
Lars Lundqvist SLU skrev:
Vedproducent skrev:Nej Björk är inget som trivs här. Svårt att få upp någon Björk alls faktiskt.

Men det syns en hel del björk på bilderna.

En variant, om du vill testa lite själv, är att gallra i överbeståndet och låta björken få bättre förutsättningar att gå upp som ett mellanbestånd mellan de stora tallarna och granen som kommer underst, för att på sikt ta bort tallarna (utom några få evighetstallar), få ett björkbestånd som när det avvecklas ersätts av ett granbestånd. Nästa ägare kan slutavverka granskogen och plantera tall igen.

Ja det syns lite Björk men den växer bedrövligt dåligt och mest på tvären. Avverkade beståndet bredvid i vintras. Fin skog men björken bedrövlig. Av 3600 fub så blev det högen på bilden ungefär ett bil och släp. Krokig och eländig. Något bättre på markerna i norra änden på fastigheten 6-7 km härifrån.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Mellberg  
#641786 Hur beskrevs beståndet då du köpte och föreslogs några åtgärder?

Som sagt inte en enda tallplanta på någon av bilderna, man undrar om tallen självföryngrar sig på dina marker?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641795
Mellberg skrev:Hur beskrevs beståndet då du köpte och föreslogs några åtgärder?

Som sagt inte en enda tallplanta på någon av bilderna, man undrar om tallen självföryngrar sig på dina marker?
Nej det föreslogs inget och det har nog varit rätt att inte göra något. Huvusbeståndet har haft gott om plats att växa.

Jo jag har fina tallföryngringar av självföryngring. Runt 100 hektar som jag gjorde hösten 97. Problemet är ju älgen när arealen är liten. På 100 hektar räcker maten men inte på några enstaka hektar.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Mellberg  
#641896 Fina tallföryngringar du visar upp, Men konfliktbeståndet verkar sakna någon som helst tallföryngring. Tycker allt är riktigt glest, vet du grundyta och volym?

Varför blandbestånd här?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Vedproducent  
#641904
Mellberg skrev:Fina tallföryngringar du visar upp, Men konfliktbeståndet verkar sakna någon som helst tallföryngring. Tycker allt är riktigt glest, vet du grundyta och volym?

Varför blandbestånd här?

Tycker själv bilderna luras lite. Ser allt tätare ut när man går i skogen. Men ser man bara till huvudbeståndet så är det så klart inte jättemånga stammar per hektar men hög medelstam. Planläggaren har fått det till 240 m3 sk och 4 växtsäsonger efter det. Nej det kommer ju inte upp tall underifrån i sån skog. Vill helst ha blandskog mest för att det är den boniteten som det har. Inte bördig granmark och inte svag tallmark. Lite mittemellan och då har jag inbillat mig att blandskog gran/tall fungerar bra. Men jag vet ju att ska jag in och hugga här utan att ta ner allt så slutar det med bara gran. Björken trivs inte här och tallen har ingen chans att växa upp underifrån. Så det är en möjlighet att det blir så också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).