Skogsröjning

Hyggesrensa

49 inlägg 11182 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#636059 2.7 tim per ha...
Du ska alltså hinna med ca 2-3 såna pass om dagen för att det ska bli en rejäl lönsamhet...

2 ha= 1800 kr exkl moms.. täcker kostnaderna den dagen..

3 ha = 2700 kr exkl moms då finns det till att plocka ut en bra lön...

Men det gäller då hela tiden att man orkar och hinner med arealen, samtidigt får inte bolaget ha ljugit om arbetsinsatsen som krävs för då går du back direkt...
Det struntar de fullkomligt i, men det är värre för dig.

Att stora firmor med utländsk arbetskraft kan göra på detta vis är förståeligt men inte att acceptera.
De förstör mest för sig själva i slutet, men innan dess har många entreprenörer gått under..

Nä räkna på 350 kr i timmen och sedan vet du nog själv hur mycket du brukar hinna med varje dag med sågen...

Jag räknar ca 75% av det jag tänkt mig varje dag, och ser då vid kvällen om jag nått målet eller ej..

Med sänkta förväntningar så blir jag ofta förvånad över min insats.
Mycket roligare att jobba då än att känna att inget händer.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hyggesrensa

TrioBrake  
#636061 Det är ju det som är så jäkla knepigt här, då det är en rätt så eftersatt skog och olikåldrig. Så på vissa ställen är det som en vägg och på andra ställen är det en handfull stammar som skall röjas... 🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#636062 Ett pris generellt sett...
Gynnar varken dig eller branschen.


Gör så här då:

Be att få köra något Ha och kolla vart du då ligger till fakturerings mässigt.
Ligger du på 900 kr/ha så är det ju bra, annars så har du svart på vitt att det VERKLIGEN kostar mer än 900 kr/ha att röja.

Ska jag sticka fram huvudet med risk för giljotin så skulle jag gissa på 2500-2700 kr/ha...men det är utan att ha sett skiftet...
Men erfarenheten säger mig att där brukar ca 75-89% av de flesta underröjningar hamna för att sedan bli dyrare...
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 07 apr 2020, 10:16, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#636063 Du får tycka att jag låter hård och tuff,men det är för DIN skull, jag vill att du ska få bra betalt för det du håller på med.

Thairöjning eller öströjning kan stanna i deras hemländer.
Eller så ska länder lagstifta om en och samma lön/ersättning oavsett om man är utländsk arbetskraft eller inhemsk...eller bara hemsk...

Skatterna ska även de stanna i det landet som de arbetar..annars så ska deras hemländer betala för alla sociala kostnader.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesrensa

TrioBrake  
#636078 Uppskattar dina tips och hur du resonerar! 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#636079 Det är ju trevligt att någon gör det, för det är inte vanligt...

:-bd

Det är ju roligt om den kunskapen jag har kan hjälpa dig med detta så att du på så sätt kommer vidare med verksamheten och blir därmed mer erfaren och dåliga virkesköpare inte sätter sig så lätt på dig..

Användarvisningsbild

Re: Hyggesrensa

TrioBrake  
#636637 Uppdatering... Virkesköparen har ändrat sig, inte hektarpris utan nu kör vi på timpris istället... 350? 400? 9500?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#636640 Det var väl en hotten tott...
Varför föreslå en sak för att sedan ändra sig?

Vad är det han döljer....

Satsa på minst 350 kr i timmen..
Helst 375-400 kr exkl moms.
Men får du 350 kr exkl moms i timmen så är det bra..
:-bd

Glöm inte att lägga på någon timme för resorna.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

forest.  
#641609
vinterrojarn skrev:Ja en typisk underväxtröjning i slutavverkning och gallring.

Jag kör på timme oavsett och allt åker med, sågar inte bara rent runt stammarna utan allt åker med. Det blir billigare än att hyggesrensa efteråt innan markberedarn kommer..

Vad tar du då i timmen på sådan röjning?

Har underröjt 28ha. Gallring Och då har jag räknat ha. Priset till 1750 med den timtaxa jag har nu, är det normalt eller för lågt?
Senast redigerad av forest. fre 01 maj 2020, 17:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#641610 Jag kör på 350 kr i timmen oavsett vilken sorts röjning det är..

Är det en kund som lämnar in mycket jobb en säsong så jag har många veckors jobb kan jag gå ned lite..

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#641613
forest. skrev:
vinterrojarn skrev:Ja en typisk underväxtröjning i slutavverkning och gallring.

Jag kör på timme oavsett och allt åker med, sågar inte bara rent runt stammarna utan allt åker med. Det blir billigare än att hyggesrensa efteråt innan markberedarn kommer..

Vad tar du då i timmen på sådan röjning?

Har underröjt 28ha. Gallring Och då har jag räknat ha. Priset till 1750 med den timtaxa jag har nu, är det normalt eller för lågt?



Det skulle jag säga är för lågt...men det beror på hur mycket jobb det är per ha...
Jag räknar alltid en början på 2000 kr/ha, om det gäller fast pris...

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

forest.  
#641626
vinterrojarn skrev:
forest. skrev:
vinterrojarn skrev:Ja en typisk underväxtröjning i slutavverkning och gallring.

Jag kör på timme oavsett och allt åker med, sågar inte bara rent runt stammarna utan allt åker med. Det blir billigare än att hyggesrensa efteråt innan markberedarn kommer..

Vad tar du då i timmen på sådan röjning?

Har underröjt 28ha. Gallring Och då har jag räknat ha. Priset till 1750 med den timtaxa jag har nu, är det normalt eller för lågt?



Det skulle jag säga är för lågt...men det beror på hur mycket jobb det är per ha...
Jag räknar alltid en början på 2000 kr/ha, om det gäller fast pris...


Har kört på 340kr/tim

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#641631 Ja som sagt, ska jag räkna på fast pris, så måste jag ta tak...

Så en normal röjning kan jag börja räkna på ca 2000 kr/ha.

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

forest.  
#641637
vinterrojarn skrev:Ja som sagt, ska jag räkna på fast pris, så måste jag ta tak...

Så en normal röjning kan jag börja räkna på ca 2000 kr/ha.


Men ändå svårt att få jobb ändå, så tips på hur man får röjning behövs

Avatar Fallback

Re: Hyggesrensa

Avslutat-02  
#641638 Det som fungerat bäst för mig är att ringa skogsägare och fråga.
Eller att åka runt och kolla skiften, få reda på vem som äger och erbjuda ett bra erbjudande på röjning...för det brukar behövas...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).