Motorsåg och handhållet

Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet löst.)

126 inlägg 14278 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641402
bmbamse skrev:Såg du länken till videon, Mange? 😀

Ah, så grannt....
Nu snurrar den på ett bra tag gissar jag. Säkert nästa generation med!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

bmbamse  
#641470 Ja, jag hade svårt att låta den vara igår... Jag gav mig på en grov asp som blåst omkull och kvistade och kapade upp den. Fy fallera vad kul. Den sket fullständigt i att jag satte kedjan i veden... Har en ny 73LPX-kedja på och jag har nog aldrig tyckt att yrande sågspån varit så roligt förut.
-Kvistning, njaa... Jo det var en upplevelse men gyro-effekten var rolig. Den kämpar emot! Sen fick vedhögen ett besök...

Ja jädrar vilken rolig leksak! 👍 👍 👍
1588316303_20200501_085235.jpg
1588316198_20200501_085250.jpg
Senast redigerad av bmbamse fre 01 maj 2020, 12:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

Hepo  
#641499 Hej roligt att du fick i gång den, den har säkert mindre vibrationer än nya billiga kina sågar.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641506 De låg långt före i utvecklingen, en av de bästa motorsåg som gjorts och de står sig bra mot dagens såg med.
Dessa har riktiga hästkrafter likta ardenner mot de de ponny hästar de har i sågen o säljer idag.
Ska bli intressant o se hur det går till o pilla ihop en 560 om 45 år.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

bmbamse  
#641557 Hur ofta tittar du till tändningen på de här Mange? Behöver den justeras regelbundet?
Jag har en känsla av att det här kommer bli favoriten i vedhögen härefter...

Vibrattioner, ja... Har ju inte kört jättemycket än, men de var i alla fall inte så jag reagerade på det. Tycker den verkar ganska väl avvibrerad, och är det inte det Jonsered mest är kända för? Att få ner vibrationerna och skydda användarna från virbrationsskador. Så vitt jag vet var det en av orsakerna till att de var tidiga med handtagsvärme; De insåg att varma händer tar mindre skada av vibrationerna.

Har sett flera broschyrer där de hävdar sig vara först med både avvibrering, handtagsvärme och kedjebroms... Du Mange vet nog mer om hur det egentligen är med den saken, har jag en känsla av... Den här har ingen kedjebeoms, och det tycker jag är lite synd, men den kom å andra sidan 1970 tror jag... Min Hqv 263CD som har kedjebroms kom 1975 tror jag... så det må vara förlåtet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

totte  
#641564 Härliga tider när man får köra Jonsereds från 70-talet!

Det var nog tvåtaktsmotorns höjdpunkt då. Sen dess har det mest handlat om varv och mer varv och mycket lite om vridmoment.

Abvvibreringen är OK om elementen är friska, men där har det nog blivit bättre sen dess.

Tändningen brukar stå sig bra om bara brytarna är riktigt blanka och fina och sågen inte konstant fövaras i fuktig miljö. Har inte justerat på min och den har jag haft i tio år och kapat flera hundra m3 ved med.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

bmbamse  
#641576 Låter bra totte! 👍 👍
Då får jag såga i lugn och ro.

Ja jag gillar verkligen gången på den här. Tidigare kunde jag dra liv i 263:an i tomma lite då och då bara för att höra ljudet, men nu har den fått konkurrens. Dessutom upplever jag den här starkare (jag var bara tvungen och kapa lite med 263:an igår å. Inget vetenskapligt, bara "kände") Fast till dess försvar så har jag inte gjort någonting mer än att byta membran i förgasaren på den. Så jag vet inte mycket om skicket i övrigt. Jo! bränsleslangen är bytt i den också. De är trevliga sågar båda två 😀 men den här är en Jonsered... 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

totte  
#641586 Kan bara instämma! Husqvarnas 160- och 180-familjer från den tiden är riktigt bra sågar. Men det går åt en 80 kubiks Hva för att matcha en 56 kubiks Jonsered fullt ut.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

bmbamse  
#641605
totte skrev:Kan bara instämma! Husqvarnas 160- och 180-familjer från den tiden är riktigt bra sågar. Men det går åt en 80 kubiks Hva för att matcha en 56 kubiks Jonsered fullt ut.


Så du menar att det faktiskt kan finnas en grund till min upplevelse?! :o
Jag bara tänkte att kubik alltid är kubik och att 263:an borde bli ett av de nästa projekten. Den brummar till iofs på 3 ryck och är jag riktigt snabb och trycker in choken så går den också på 3 ryck, annars 4, så den är definitivt inte i dåligt skick på så vis. :-\ 🤷‍♂️ Jag upplever kompressionen som bra också... Så har inte tänkt på den som att vara i behov av en genomgång förrän nu då jag känner att den nästan får spö av en 56-kubikare...

Jag är helt förvånad faktiskt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

totte  
#641627 Jo, tror det finns grund för hur du tycker det verkar. Jonsereds 60, 601, 62, 621, i stort sett samma motor, har ett bottendrag som, vad jag vet, ingen annan i storleksklassen matchar. Husqvarnorna har nog samma effekt och sågar nog egentligen lika snabbt, men de måste köras som Husqvarnor, dvs man måste lita mer på att hålla varvet och har inte riktigt samma bottendrag. Därför känns Jonseredarn starkare, den ger sig inte lika fort för hårdare belastning.

Men för sjutton, se till att serva upp kvarnan ordentligt och jämför. Sånt här är riktigt kul!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

bmbamse  
#641628
totte skrev:
Men för sjutton, se till att serva upp kvarnan ordentligt och jämför. Sånt här är riktigt kul!


=)) =))
Å fy fallera totte!! Å jag som var så nöjd med att komma i mål med "Projekt 621"! Jag har en 450 att sätta ihop nu, det börjar ramla in grejor till den...

Men du ska få som du vill, totte... Då får det bli en översyn på 263:an under våren och sommaren också då... :-bd

Ska jag fortsätta den här tråden och byta rubrik när jag kommer så långt eller ska jag starta en ny tråd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

Avslutat-02  
#641629 Det kommer en låda ifrån mig också.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

bmbamse  
#641632 :-ss :-ss 🙏 🙏
Åh Gud, vad har jag gjort?!
#:-s

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

Avslutat-02  
#641633 Det är "bara" 1, 420, 1, 450, 1, 2054, 1, 2240.... :mrgreen:

Plus lite övriga cylidrar och annat gott till jonseredare.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet lö

bmbamse  
#641636
vinterrojarn skrev:Det är "bara" 1, 420, 1, 450, 1, 2054, 1, 2240.... :mrgreen:

Plus lite övriga cylidrar och annat gott till jonseredare.... :mrgreen:


:shock: :shock: :shock: :shock:
Ööhh... Vänta här nu.... Ja inte vet jag hur det här blev... men Tack!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).