Skogsmiljö och Trädlära

Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

12 inlägg 3626 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

Ekman  
#641459 Har läst en del om s k hedgelaying som britterna och i viss mån kontinentala européer håller på med. Det är alltså en föryngring/förtätning av häckar i jordbrukslandskap det handlar om. Häckar som från början planterats för att hålla kreatur blir förvuxna och glesa i nederkant efter något 20 tal år, och fälls då till hälften och läggs ned men fortsätter växa och skjuta nya skott. Britterna gör det med otrolig stil och det verkar finnas väldigt många lokala varianter exakt kring hur det görs, framförallt i hur stödpinnar används och hasselslanor flätas in i överkant för att få det robust.

Är dålig på att lägga in länkar men testar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hedgelaying

Så, lite på temat onödiga projekt, vilka svenska trädslag eller buskar lämpar sig för detta?

Jag har en del sälg som står lämpligt längs diken och de borde funka. Tror ni asp kan funka? Al eller t o m ngn björk för att fylla ut och få ihop ngt häckliknande?

Jag kommer inte plantera något utan spånar på det här för att det ser lite kul ut och för att jag tänker att det kanske kan dämpa rotuppslagen runtikring jämfört med den vanliga städningen med röjsåg.

Nån som testat att halvfälla lite olika trädslag och har idéer?



   TS
Avatar Fallback

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

Jim_the_one  
#641477 Roligt projekt, spontant känns sälg som ett lovande. Hur aspen mår av detta vet jag inte, men det växer nya rotskott som ogräs.
Björk mår inte jättebra av att stympas men håller några år iaf.

Personligen tycker jag dock att det ser för risigt ut med en sån häck. Iaf dom på bilderna i länken.

Ska de om jag kommer ihåg att ta kort på ett ställe utanför Ulricehamn där dom lagt typ granris som en mur runt tomten.

Användarvisningsbild

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

halvproffs  
#641490 Perfekt älgmat. 👍. Blir nog rejält nedbetade dom nya skotten.

Användarvisningsbild

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

ananders  
#641510 Hagtorn och slån fungerar utmärkt till detta och välansat så blir det fint, tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

SkogsBasse  
#641519 Kul, då har man lärt sig något nytt. Jag tycker resultatet blir nice:
https://www.youtube.com/watch?v=Oc7242_bNYg

Gällande älgmat tror jag du har rätt, i en filmerna jag kollade på sa en av gubbarna att man var tvungen att sätta elstaket runt en nylagd häck i ett par år om man hade boskap så att skotten skulle få en chans.

Användarvisningsbild

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

anersimyra  
#641522 Jag kan fråga en kamrat som sysslat med just detta på uppdrag åt en av Stockholms kranskommuner den här vintern hur de gick till väga.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

Ekman  
#641524 Ja det vore kul med svenska exempel! Hagtorn och slån kan jag tänka mig funkar bra. Är det ngn som halvfällt asp eller al och som sett att de överlevt några år efteråt?

Som ni kanske sett är de noga med snitten för att se till att näringstransport kan fortsätta ske och vatten kan rinna av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

Ekman  
#641528
SkogsBasse skrev:Kul, då har man lärt sig något nytt. Jag tycker resultatet blir nice:
https://www.youtube.com/watch?v=Oc7242_bNYg

Gällande älgmat tror jag du har rätt, i en filmerna jag kollade på sa en av gubbarna att man var tvungen att sätta elstaket runt en nylagd häck i ett par år om man hade boskap så att skotten skulle få en chans.


Det blir supersnyggt, om jag gör ett försök kommer ambitionsnivån vara snäppet lägre. Minst sagt!

Och i mitt fall är älgbetning bara välkommet 👍🏻

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

alias  
#641531
Ekman skrev:
SkogsBasse skrev:Kul, då har man lärt sig något nytt. Jag tycker resultatet blir nice:
https://www.youtube.com/watch?v=Oc7242_bNYg

Gällande älgmat tror jag du har rätt, i en filmerna jag kollade på sa en av gubbarna att man var tvungen att sätta elstaket runt en nylagd häck i ett par år om man hade boskap så att skotten skulle få en chans.


Det blir supersnyggt, om jag gör ett försök kommer ambitionsnivån vara snäppet lägre. Minst sagt!

Och i mitt fall är älgbetning bara välkommet 👍🏻


Om det är tänkt som viltvårdsåtgärd så tror jag att jägareförbundet har haft något förslag på halvfällning av asp eller sälg där man samtidigt gjort en ficka i barken och fyllt med salt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

Brorsan  
#641532
Ekman skrev:Jag har en del sälg som står lämpligt längs diken och de borde funka. Tror ni asp kan funka? Al eller t o m ngn björk för att fylla ut och få ihop ngt häckliknande?


Jag skulle nog passa mig för att lägga en sälghäck utmed ett dike.
Sälgens rötter kommer att sprida sig i dikesbotten och omöjliggöra dikesrensning utan att riva med förstöra hela häcken.

Avatar Fallback

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

Ekman  
#641536
Brorsan skrev:
Ekman skrev:Jag har en del sälg som står lämpligt längs diken och de borde funka. Tror ni asp kan funka? Al eller t o m ngn björk för att fylla ut och få ihop ngt häckliknande?


Jag skulle nog passa mig för att lägga en sälghäck utmed ett dike.
Sälgens rötter kommer att sprida sig i dikesbotten och omöjliggöra dikesrensning utan att riva med förstöra hela häcken.


Kan förtydliga att det är ingen fin häck à la trädgård jag evt tänker mig, mer att testa halvfällningen med förhoppning om att slippa stora buketter av sälg o annat sly som finns idag och få nåt mer lättputsat.

Hela idén är ju s a s inom avdelningen onödiga projekt, inte avdelningen genomtänkta produktiva..
Men ett bra påpekande från dig att ha i åtanke innan någon gör detta med sikte på ett långsiktigt resultat- det verkar ta sin tid att genomföra om man vill få ett snyggt resultat. Proffsen verkar klara typ 20 m om dagen om det går bra..

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvfällning av sly och busk, ”hedgelaying”

Ekman  
#641538
alias skrev:
Om det är tänkt som viltvårdsåtgärd så tror jag att jägareförbundet har haft något förslag på halvfällning av asp eller sälg där man samtidigt gjort en ficka i barken och fyllt med salt.

MVH
Alias


Ja det känner jag igen. Jag har faktiskt fällt lite asp själv till vilt, någon gång halvt s a s men det har bara slutat helt utan intresse från viltet och utan att aspen levt vidare.
Beror kanske på att det fordras en del med ensilage och annat gott i krokarna men tycker det verkar extremt lokalt hur viltet går på fällda aspar.
Har dock aldrig testat med salt dock..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).