Avverkning (slutavverkning)

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

177 inlägg 31380 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641352 Ingen har väl påstått det?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#641363 Tolkade som att du jämförde detta med de årliga influensor.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641368
r93 skrev:Tolkade som att du jämförde detta med de årliga influensor.


Då tolkade du fel.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641388
Mangan skrev:
Icegrip skrev:
Mangan skrev:Corona är väl en sak, men det räddar liv från andra sjukdomar också.


Hur menar du då? Att många som dör i Corona har bakomliggande sjukdomar och det är Corona som får bägaren att rinna över?


Nej, att de regler som nu har införts för att dämpa Coronamsittan även dämpar andra sjukdomar som folk dör av, tex influensa, vinterkräksjuka, matförgiftning.

Stämmer, flera företag som upplevt lägre sjukfrånvaro än vanligt. Social distansering och tvätta händerna kommer man långt med, samt att är man sjuk ska man va hemma. 👍
1588265487__20200430_094254.jpg

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641416 Är detta allmänna coronatråden?

I så fall vill jag rekommendera den här artikeln.
https://www.svd.se/kompisen-fnyser-de-a ... -i-sverige

Här sitter vi fyra personer på tre våningar, och vi kan när som helst gå utanför dörren. Eller sticka ut i skogen och inte träffa en käft i några dagar.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#641442 Betalartikel, och ändå gnäller folk något vansinnigt, när vi är, kanske det öppnaste drabbade landet i världen.

Angående våra företag så kvittar det ju tyvärr, vi lever på export, har ingen råd att handla så är ekonomin körd hur eller hur....

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641464 Efter att läst allt som finns att läsa om covid19 så är min slutsats att Sverige kommer att landa i 10-25 k döda .
Bra eller dåligt, min personliga åsikt är att det är katastrofalt illa, mina gamla föräldrar dör medans Anders Tegnel står och säger att det är stabila nivåer.... Jag vill ha svar efter denna pandemi hur kunde man va så dålig på detta. Alla lögner finns på nätet, så ganska lätt att kräva ansvar...
Min åsikt kanske är radikal men jag står för varje ord.
/Zorran

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Torbjörn Johnsen  
#641472 Jag vill inte förringa de som drabbas utan bara sätta perspektiv på siffror. Ett vanligt år dör ca 90 000 personer i Sverige. Några av de som dör eller kommer att dö i sviterna av covid 19 hör troligen till de som hade dött ändå. Effekterna av kraftfullare nedstängningar än vad Sverige gjort är dels att man ganska snabbt tvingas släppa på dem eftersom det verkar omöjligt att hålla nivån över tid och dels att enonomin tar ännu mer stryk vars effekter på dödlighet och mänskligt lidadande heller inte ska förringas.

Vad jag vill säga är att det finns inga enkla eller säkra lösningar. Länder som Norge och Finland som ligger betydligt lägre i dödlighet hittills kan ha det värsta framför sig. När och hur törs de släppa pårestriktionerna? Klarar de att hålla ut tills vi har massvaccin tillgängligt? Tyvärr finns ingen som har facit över vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#641494 Jag, och förmodligen många andra som jobbar på sjukhus har en liten annan syn på det här.

Undrar vad totala dödstalet för 2020 landar på.

Varför måste vi öka intensivvården med flera hundra procent?

Varför måste vi fylla avdelning efter avdelning med sjuka?

Ska vi inte vårda dom som blir sjuka? Utan bara avliva dom? Om man är så sjuk att man inte kan ta vara på sig själv, ska man då bara ligga hemma och dö?

Jag förstår inte resonemanget som har kommit från många att ”det har alltid dött så här många bla bla bla”

Nej det har det inte, för då skulle det inte behövas kylcontainrar utanför karolinska.

Vilka andra sjukdomar ska vi strunta i att vårda? Det kostar ju också pengar, oerhörda pengar, för tio år sedan så fick en bekant blodcancer, bara medicinen kostade 20’000 i veckan, ett halvår höll han ut sedan gick han bort. Vad det värt pengarna?

Är det värt att lägga pengar på att vårda pensionärer? Dom ger ju inte så mycket tillbaka till statskassan?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641498 Vi är och har varit för dåligt rustade. Både vad det gäller utrustning och resurser, men även bristande rutiner.

Sedan det här med privat sjukvård, det borde finnas någon klausul att vid extremfall ska dessa instanser hjälpa till. Plastikoperationer borde kunna prioriteras ned i tider som dessa.

Jag vet inte vem som borde ha gjort något bättre för beredskapen. Kanske MSB, men de har säkert inget mandat för att kunna kräva något.

Däremot när man hör att domstolen hävt Ett fackets krav på ansiktsskydd, för att det inte fanns tillräckligt bra dokumentation som beskrev när, var och hur behovet för ansiktsskydd i arbetsskyddet.

Bra jobbat jurister! Ni har säkert rätt i sak, men för i h*****e, kan det skada att ta det säkra före det osäkra i en rådande pandemi? Vi snackar ansiktsskydd! Men kommunerna har väl köpt tårta för pengarna.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#641501 Angående skydden så ska alla ha det lika dåligt tyvärr.... har ett ställe hur mycket skydd som helst så får dom inte ha det för ett annat ställe har inga resurser. Det kommer bli livat värre framöver om detta, var så säkra!

Angående ekonomin så hittar jag ingen bra information angående länders tillväxtprognoser.

KI sa ju -7% för Sverige, utan lockdown.

Vore intressant att jämföra med typ Tyskland, Frankrike, Holland etc... som har haft lockdown.

Vi kanske är världens mest öppna land?
Varför kraschar ekonomin??

Då har ju alla dött i onödan?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641508 Vi var påväg in i en lågkonjuktur, men vi har förhalat och dragit ut på det, så nu när detta kom, föll korthusen ihop lite väl snabbt.

Jag hörde detta igår på P1.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1488460?programid=1637

Vi kommer nog få höra många framöver som kommer slingra sig. Ansvar lyser med sin frånvaro. Det finns så mycket brister på så många olika plan inom ålderdomsvården. Bristande värdighet för de gamla, anhöriga och vårdpersonalen. Det är "fabriker" som ska gå med vinst, hur får man den ekvationen att gå ihop? Verkar inte va svårt att försöka ljuga, för att få ihop någon "halvsanning".

Tycker hela systemet är fel. Jag hade nog föredragit att få en så bra begränsad tid som möjligt, (när man väl är för dålig) och sedan få aktiv dödshjälp. Detta att sakta sakta tyna bort pga vanvård går bort.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Lars Lundqvist SLU  
#641511 "Tanstafl..."

(There aint no such thing as a free lunch...)

Allt kostar. Man kan inte både vara förberedd för alla eventualiteter, ha välutbyggd gratis sjukvård, ha välutbyggd äldreomsorg med hög kvalitet, sjyssta arbetsvillkor och bra löner för alla inom vård och omsorg, små barngrupper på dagis, alla byaskolor kvar, omdelbar snöröjning, sommarväglag i Sthlm året runt, billig kollektivtrafik med täta turer, etc, och samtidigt ha låg skatt.

Man får alltid vad man betalar för. Och man kan aldrig få allt.


Vad prioriterar du själv? Att du får ha jobbet kvar eller att dina gamla föräldrar (eller du själv) slipper dö i respirator av covid-19?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#641515 Svårt, väljer jag jobbet kommer jag ju dö i respirator..... 😉 utan föräldrar....

Angående ansvar så tycker jag Löfven är riktigt feg, tegnell får ta allt, de flesta tycker han gör fel, antingen för hårda restriktioner eller för milda...

Det är ju regeringen som bestämmer!!!

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641517 Nu är det ju inte svart eller vitt, men jag önskar att vi har resurser i form av en hög lägsta nivå. Jag vill att vi ska ha beredskapslager.

Visst sjukvårdens kostnader kan man göra astronomiska, för ju bättre den blir, desto fler pacienter kan den hjälpa och då kan det bli ryssligt dyrt.

Men det verkar ha saknats en plan för beredskap. Borde det inte funnits en övergripande plan för hur många vårdplatser man behöver på en viss befolkningsmängd?

Jag saknar brist på ansvar och rutiner. Vi har blivit ett ilandsproblem, att vi tappat bort oss själva över vad som behövs om det skulle bli sämre. För allt gå bara upp upp upp. För lindade av en allt för långvarig högkonjunktur och förskoning av katastrofer.

Se bara på toapappersbristen. Ingen har typ något förråd öht. Sjukt och ansvarslöst. Jag har klarat mig 1mån hemma sjuk, utan att ha handlat mat, men nu var jag sugen på mjölk, bröd, fil och ägg.

Om jag nu måste välja, så dör jag hellre i en kammare, än att dö pga att det inte finns någon. Detsamma gäller såklart för alla andra med, föräldrar/familj eller ej. Hälsan går före ett jobb, även om det kan bli ohälsosamt att va arbetslös.

Btw Tegnell har inget ansvar, hans chef snackar med Lövén och de håller sig undan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).