Avverkning (slutavverkning)

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

177 inlägg 31391 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639970 Det sågverk i Dalarna som jag brukar sälja till märker ingen Coronakris. Det rullar som vanligt. Det Stora bolaget lär ha gått över en natt från tvärstopp med avverkning till att det ska köras för fullt och lite till. Mellanskog verkar ha det sorgligt däremot. Möjligen är det så att industrin stryper skogsägareföreningarna först när det kärvar.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Palakangas  
#639974 Företaget jag är anställd hos går ner lite i produktion men köper ännu timmer. Tror de är mer kräsna nu än för två år sedan. Vilket är bra för deras åtgångstal.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Skogssörk  
#640770 Det är tydligt att vissa marknader inte alls går medans andra är rekordbra. I mina hemtrakter har vi ett sågverk som har fått permittera anställda då de har kunder ner på kontinenten. 5 mil därifrån går ett annat sågverk rekordbra med kunder uteslutande i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Torbjörn Johnsen  
#640826 Bergs Timber startar upp igen tack vare bättre UK-marknad än befarat:
Fredrik Reuter - Bergs Timber lägger ner Gransjö sågverk

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641255 Med tanke på den ekonomiska krisen i spåren av covid, kan inte låta bli att fundera på hur illa det skulle gå för fler människor, men om ekonomin skulle klarat sig bättre, om vi inte hade stängt ned någonstans.

Eller om covid va det där som fick skålen att tippa över, då flera har talat om en annalkande lågkonjuktur och att isoleringen bara spädde på.

Alternativt om vi hade haft bättre resurser/rutiner, så hade vi inte behövt typ ändra oss öht?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#641256 Det är inte över ännu, vi står fortfarande vid början av vad som komma skall...

Den ekonomiska utvecklingen har vi inte sett all effekt av ännu...

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641267 Jag menar att, om man får tänka lite hypotetiskt. Hur många fler människoliv hade man eventuellt "offrat", om man hade gjort allt i sin makt för att inte sätta ekonomin ur spel?

Jag är med på att vår ekonomi ser mörk ut. En dipp på 7% är inte att leka med.

Kanske bör vi titta lite mer på 6h-dag och eller 30h-vecka? Hört lite snack om medborgarlön/basinkomst. Ja, vi har kanske en chans att få till en förändring iom denna situation?

(Jag är inne på min 4:e influensavecka, så inte helt oberörd)

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#641268 Ca 8000 döda om man inte gjort något alls med restiktioner...
Kanske så mycket som 20.000...
Det är svårt att svara på..
Men illa skulle det ha varit, och är.
Den ekonomiska biten är ju en del Corona och en del konjunktur...
Globaliseringen och vårt behov av export gör oss utsatta..

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641270
vinterrojarn skrev:Ca 8000 döda om man inte gjort något alls med restiktioner...
Kanske så mycket som 20.000...
Det är svårt att svara på..
Men illa skulle det ha varit, och är.
Den ekonomiska biten är ju en del Corona och en del konjunktur...
Globaliseringen och vårt behov av export gör oss utsatta..

Jag fattade det som att de siffrorna va efter covid har blåst förbi, då missförstod jag nyheterna.

Jag hoppas att vi fixar resurser till sjukvården, så att vi inte står handfallna nästa gång det kommer något nytt virus.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#641272 Vad menar du med efter, på nyheterna?

Det var en uträkning i huvudet, från min sida om pandemin slagit utan hämning...

Har man sagt något på nyheterna om dessa tal?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641274
vinterrojarn skrev:Vad menar du med efter, på nyheterna?

Det var en uträkning i huvudet, från min sida om pandemin slagit utan hämning...

Har man sagt något på nyheterna om dessa tal?

Ja det var någon på aktuellt kl 21 idag.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#641275 Blev tvungen att kolla nyheterna..
Jösses, det var då låga tal man räknade med... Vi pratar om snart 2500 döda nu..
Så 8000 är inte långt bort om det börjar sprida sig till fler boenden...

Så att man anmält för vållande till annans död, en sjuksköterska som avlidit i sviterna av Covid19...tragiskt..

Känns lite si så där att även om smittspridningen tog stopp idag så kunde ca det dubbla antalet ändå avlida...

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#641276 Finland verkar ha bromsat för mycket och fått en negativ effekt, att pandemin blir utdragen och kulminerar först till hösten/vintern...kanske senare... speciellt om en 2 våg kommer så kan det bli farligt för ekonomin...

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641277 New Zeeland "firade nyss att de var helt fria från viruset.
Kommentar från någon expert:
-Jaha och hur hade ni tänkt gå vidare? Låsa in alla som kommer hit i 2-veckor för all framtid? Grattis.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#641278 Ja de hade "vunnit" det första slaget...
Tror dock att om inte den hårda disciplinen hålls så är de där igen snart nog och kanske värre...

Blir en balans gång utan dess like detta...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).