Avverkning (slutavverkning)

Södras kontrakstruktur

27 inlägg 10699 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södras kontrakstruktur

alias  
#640824
Tåndemåla skrev:Vad är det för kontrakts nr? Sista två behövs! 5b 3b 4b 6b 9b också vidare. Är det typ 44 40 eller så är det helt andra regler så detta måste man veta först. Det är stor skillnad mellan kontrakten. Det är svårt att lova något när väder spelet in. Torr 2018. Barkborrar 2019 och blött i vinter. Så detta kan hända den bäste. Men att säga att alla gör fel av en affär är inte heller rätt.


Instämmer i att de två senaste åren har varit ovanligt stökiga för skogsbruket i Södra-land p.g.a. väder och insekter.

Man får nog gå tillbaka till åren efter Gudrun för att hitta liknande störningar i planeringen för de virkesköpande aktörerna.

MVH
Alias

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Bengt Patrik  
#640825
Vedproducent skrev:Jag går inte i försvar för Södra på något sätt. Men något helt konstigt att det dröjer 2 år är det inte någonstans. Det är väder, barkborrar, vindfällen, och lager och mycket mer det ska tas hänsyn till. Tänk på det också att det är inte bara du som står där och skriker efter avverkning när det kommer en bättre period att gallra. För ingen vill ju ha någon maskin när det regnar varje dag eller hur? Fick själv min avverkning genomförd nu under senhösten gjord efter 2,5 år och det var inte Södra. 5 år kan dom lagligt sett förlänga kontraktet till och det tror jag finns med i det finstilta hos dom flesta. Så kom du överens med dom på ett så bra sätt som möjligt. För det är ingen stor skillnad någon annanstans kan jag upplysa dig om.


Det mesta är antagligen riktigt. Även om jag är uppväxt med skogsbruk så blir jag mer och mer farsinerad över hur mycket det finns att göra för att förbättra branschen. Generellt att avtala tider, kommunisera och följa upp ser ut att ligga långt efter många andra industrier (inte bara Södra, utan det är ju som du säger så här alla jobbar).

5 år från avtal till utfört jobb är ju i värsta fall 5 år med tappad tillväxt och ger en enorm tröghet i utvecklingen av en fastighet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Vedproducent  
#640832
Bengt Patrik skrev:
Vedproducent skrev:Jag går inte i försvar för Södra på något sätt. Men något helt konstigt att det dröjer 2 år är det inte någonstans. Det är väder, barkborrar, vindfällen, och lager och mycket mer det ska tas hänsyn till. Tänk på det också att det är inte bara du som står där och skriker efter avverkning när det kommer en bättre period att gallra. För ingen vill ju ha någon maskin när det regnar varje dag eller hur? Fick själv min avverkning genomförd nu under senhösten gjord efter 2,5 år och det var inte Södra. 5 år kan dom lagligt sett förlänga kontraktet till och det tror jag finns med i det finstilta hos dom flesta. Så kom du överens med dom på ett så bra sätt som möjligt. För det är ingen stor skillnad någon annanstans kan jag upplysa dig om.


Det mesta är antagligen riktigt. Även om jag är uppväxt med skogsbruk så blir jag mer och mer farsinerad över hur mycket det finns att göra för att förbättra branschen. Generellt att avtala tider, kommunisera och följa upp ser ut att ligga långt efter många andra industrier (inte bara Södra, utan det är ju som du säger så här alla jobbar).

5 år från avtal till utfört jobb är ju i värsta fall 5 år med tappad tillväxt och ger en enorm tröghet i utvecklingen av en fastighet.

5 år är ytterst sällsynt. Då är det ju på grund av avsaknad av bärighet i så fall på besvärliga trakter. Mest normalt är ju att försöka avverka närmsta året. Men andra faktorer ställer till det ibland. Så är det absolut. Blir nog svårt att helt komma bort från det. Tror nog dom flesta gör så gott dom kan men ibland blir det fel det går inte att förneka till det.

Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Contårta  
#640888
Bengt Patrik skrev: 4 år för att genomföra ett kontraktsarbete är ganska spektakulärt. Få skogsbolag hade överlevt i andra branscher.

Det jag reagerade på var att jag fick svaret att Södra kunde välja att gå ifrån avtalet efter två år. Det kan helt enkelt inte vara sant.


Bengt Patrik skrev:4 år för att genomföra ett kontraktsarbete är ganska spektakulärt. Få skogsbolag hade överlevt i andra branscher.

Det jag reagerade på var att jag fick svaret att Södra kunde välja att gå ifrån avtalet efter två år. Det kan helt enkelt inte vara sant.


Skogsbranschen är inte som andra. Det finns så många faktorer som påverkar. Vissa skogsbolag här i Sverige har ju lokalt mer än ett års rotlager - dvs. det som köpa in nu kan egentligen inte drivas förrän om ett år. Kommer då en extrem torrsommar och en blöt vinter så är det ett år till.

Min förutfattade bild av dig när jag läste ditt inlägg var att du inte gjort så många skogsaffärer :wink: För då hade du vetat hur det är. Jag skulle förlänga kontraktet och upplysa inspektorn om att jag uppskattar om de hör av sig när de inte hinner med osv.

Avatar Fallback

Re: Södras kontrakstruktur

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640970
Tåndemåla skrev:Vad är det för kontrakts nr? Sista två behövs! 5b 3b 4b 6b 9b också vidare. Är det typ 44 40 eller så är det helt andra regler så detta måste man veta först.


@Tåndemåla, kan du berätta mer om de där kontraktsnumren vad de betyder? Tror jag har 3c på mina.

Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640980 Bokstaven avgör vilken prislista det är. Blir det en höjning eller sökning på ett eller flera sortiment blir det nu bokstav. Senaste året har det varit tre olika bokstäver då priset sänkts. Nu senast brännveden. Priset följer således med kontrakts nr och förhandlas inte om vid förlängning.

5 slutavverkning
6 gallring
9 kombinerade används sällan då det finns risk att det blir som i detta fallet.
4 med bokstav stampris
4 med siffra kontrakt med vid leveranstillfället gällande pris ofta dålig bärighet eller udda trädslag
3 är leveransvirke

Avatar Fallback

Re: Södras kontrakstruktur

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641026 Man tackar!

Avatar Fallback

dras kontrakstruktur

hugo  
#642245 Då har du lärt dig något den hårda vägen som vi andra vet .sälj inte till södra

Avatar Fallback

Re: Södras kontrakstruktur

EriNor  
#642663 :x :x
Det börjar väl ändå bli tid för att skogsägarna ska förstå att dom är säljare i affären och inte bara skriva på vad skit som helst som läggs framför näsan från den som vill köpa din vara.
Läs det finstilta/allmänna villkor och kräv att de dummaste delarna tas bort annars letar man vidare efter en annan köpare.

Fick ett kontraktsförlag från stort skogsbolag i Hälsingland häromdagen och jag kan inte förstå att någon skriver på ett kontrakt med dom allmänna villkoren som är med där. All risk är tillskriven säljaren och köparen äger löjligt mycket rätt att förlänga kontraktet. Kommer inte bli nåt affär på det förslaget i alla fall. (dessutom dåligt betalt..)

Kommer nog stämpla detta skifte istället och gå ihop med en bekant som också ska slutavverka i närheten, sedan sälja med fast pris på stämplingen, 30 dagars likvid och köparen har två år på sig att hämta ut virket. (Förövrigt så min bekanta alltid säljer och har sålt skog så länge det inte handlar om nån liten åtgärd).

Avatar Fallback

Re: Södras kontrakstruktur

isteskog  
#642665 Inte på gallringar väl, EriNor?

Avatar Fallback

Re: Södras kontrakstruktur

EriNor  
#642668 Sant.. skummade lite fort genom tråden, blev lite lurad av att den låg i slutavverkningsforumet. Skulle nog ändå inte vilja ha med alla klausuler dom försöker smyga med i kontrakten. Man måste nog ändå stå på sig som säljare.

Avatar Fallback

Re: Södras kontrakstruktur

Avslutat-02  
#642670 Känner man att det verkar vara ett dåligt kontrakt så ska man undvika, lika så om man ej har förtroende för köparen.

Kontraktstiden har då aldrig fått varit längre än 3 år för mig och det ska avverkas inom den perioden som jag angett oavsett år.
Sedan ska bolagen stå för alla extra kostnader som uppkommer vid avverkningen/gallringen.

Den storleken på maskin, vi kommit överens om, de förare mm..

Du har helt rätt i att inte bara acceptera ett avtal,det är förhandling det handlar om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).