Motorsåg och handhållet

Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

57 inlägg 11216 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

totte  
#640863 Undvik rusvarv i början. Annars kan du såga som vanligt. Bra jobbat!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#640913 Sågen startar och går på rätt högt varv 4-5 sekunder men dör sen. Bör jag testa att justera tomgången? Något annat att tänka på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640920 Låter som den får lite lite soppa eller luftläcka.

Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#640922 Spraja runt insuget...det är vanligast på dessa...

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#640923 Vad ska jag spreja med? Startgas?

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#640927 Nej för tusan...startgas kan få maskiner med oljefilm att skära... som en 2-taktare..

Bättre med rostolja eller wd40..5-56..

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#640930 Ok. Då gör jag det. Ursäkta en okunnig, men vad blir resultatet om det finns en luftläcka? Kommer sågen varva upp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#640933 Motorn suger det lättaste ämne som finns, syre, istället för bensin.
Och sågen stannar, vid långvarig tjuvluft kan sågen skära...

En såg som tjuvluftar går ojämt och oroligt..
Krånglar på tomgång och kan behöva pumpas på höga varv för att bibehålla varvet.

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#640934 Tack för ditt svar, jag frågade otydligt. Givet att det är läcker in luft. Vad händer när jag sprayar WD40 där? Går sågen jämnare, varvar upp? Ngt annat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#640939 När du sprayar sågen så täpper den till läckan och sågen drar då bränsle istället för luft och varven och motorn går då jämnt och fint...

På det sättet kan man punkt spraya och hitta läckan...

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#640941 Mycket bra svar! Tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#640942 Varsågod.

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#641055 Tror det var lite tjuvluft vid insuget. Den nya cylindern hade inte fullt så djupa skruvhål som den gamla så jag var tvungen att lägga 3 brickor på skruvarna för att få tätt. Igår hade jag bara två brickor och jag tror att skruvarna bottnade precis innan det blev tätt.

Sågen gick mycket bra på lite högre varvtal men riktigt dåligt på låga. Jag ska försöka justera L, H och T imorgon.

En annan observation... Det är en såg med bara 40cc. Men jag har nog inte varit med om en såg som kräver att man drar såpass hårt och snabbt i startsnöret. Drar jag för löst "kickar" den tillbaka. Gissar att det är väldigt bra kompression med ny cylinder och kolv. Frågan är om den inte är lite kraftigare än med orginalcylindern? Svårt för mig att veta då jag inte kört en original 435:a.

Hur som har det varit mycket givande för mig att renorvera denna såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#643089 Jag har försökt justera in förgasaren. Sågen går på tomgång och kedjan står still. Dock går den dåligt på låga varv.
När jag gasar lite grann säger det bööö och sen börjar den varva med fördröjning. Den fortsätter även lite efter jag släppt gasen. På nästan fullgas och fullgas är det bra klipp i den.

Jag har plockat isär förgasaren och tvättat och blåst rent inuti. Är även rätt säker på att den inte drar tjuvluft vid insuget.

Då återstår om det kan vara nere vid vevhuset. Jag har använt de gamla packningarna och de såg hela och fina ut.
Jag är lite fundersam över hur man gör vid halvcirklarna längst ner på cylindern? Där finns ju nån form av packing bredvid vevlagren. Jag la på lite packning på tub här innan jag skruvade ihop det.

Är det troligt att det är här det läcker lite luft? Försökte spraya lite WD40 men märkte ingen direkt skillnad.
Känns lite tröstlöst när operationen i övrigt gått bra tack vare all hjälp jag fått här.
Senast redigerad av Niclas8811 fre 08 maj 2020, 13:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#643092 Det är mest troligt tjuvluft i vevhuset...
Men den borde ha reagerat på sprayen om den läcker...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).