Avverkning (slutavverkning)

Cirkapris skotning ??

49 inlägg 19144 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Avslutat-02  
#640673 Den som tog 350 kr i timmen här för traktor och vagn kör dagligen detta ekipage efter en skördare och är nöjd med denna summa och kör ca 1-2 lass i timmen enligt egen utsago..

Han kör allt från gallring till avverkning med sitt ekipage..

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Cirkapris skotning ??

Vedproducent  
#640776
Skogsola skrev:Om ni tyckte jag var dyr som ville ha drygt 40 kr för ovannämnda skotning. Vad säger vi då om den här grabben som vill köra bonntraktor för 1000 kr /tim? 🙃

Ja och det var lägre än för bisonen. Får han över tusenlappen för den så är det inte dåligt. Men det är bara att gratulera i så fall.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

alias  
#640786 Min GRoT skotades med en Komatsu 835 eller 845 och jag tror den kostade 735 kr/h.

När det gäller skotning av slutavverkning (med skotare) så tycker jag att Skogsolas uppgifter stämmer väl överens på de siffror jag har sett från Bergs & JGA för nått år sedan.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Cirkapris skotning ??

Jesper Josefsson  
#640865 Att köra ett traktor ekipage för ca 350kr per timma eller basera kalkyler på 1 lass i timman a 40 kr m3 är lika fel som att tro att man kan köpa ett fullt dugligt ekipage för 300ksek som duger för dagligt arbete året runt.
Snabbt räknat på 2000 timmar i årsarbete för enkelhetens skull ger att ni tycker det är en bra affär att dra runt maskin,bränsle,reparation,stillestånd och inte minst lön o skatt på ca 800ksek på årsbasis.
Heltokigt kallar jag det
Skulle vara väldigt intressant att leja in er för dessa pengar men jag gissar att ni inte har egna grejer att köra med.
Köp egna grejer för 1,5Msek o hör av er så ska ni få jobb för 350 kr i timman så länge ni vill 😉
Rimligt ,under förutsättning att du inte kompiskör för att det är kul, är 800-850kr i timman.
Vid mindre jobb kan traktorekipage vara konkurrenskraftigt trots ngt högre timpris än en skotare. Man sparar på etablering. Vid större jobb tycker jag inte traktorn har på hygget att göra alls. Låter själv skotare köra vid större jobb trots att jag har bra grejer.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640883 Vi vet ju inte förutsättningarna. 350 kronors mannen kanske är mycket rik. Har en fet pension. Tycker att det är skitkul att köra traktor och lägger sig på en nivå så kubikpriset hamnar jämförbart med en riktig skogsmaskin.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

röjar kalle  
#640884 Ola@En fråga hur mycket fub om dagen skotar du ut vid bra förhållanden.Jag vet bara längre tillbaks i tiden om jag inte miss minner mig 100 till 150 fub per dag.Men det är som sagt va 40 års sedan.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640886 Det hamnar nånstans där med de här vanliga "mellanskotarna" som även funkar i gallring. De största slutavverkningsasen får ut betydligt mera. Men oftast så ser inköparna till att gå igenom hela skiftet och helst åt flera markägare med olika sorters huggning på samma plats. Så då funkar inte de allra största. Inte de minsta heller för den delen.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Avslutat-02  
#640895
Skogsola skrev:Vi vet ju inte förutsättningarna. 350 kronors mannen kanske är mycket rik. Har en fet pension. Tycker att det är skitkul att köra traktor och lägger sig på en nivå så kubikpriset hamnar jämförbart med en riktig skogsmaskin.


Du har helt rätt, han är pensionär och har mycket skog och pengar själv.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Tralsmo  
#640899
röjar kalle skrev:Ola@En fråga hur mycket fub om dagen skotar du ut vid bra förhållanden.Jag vet bara längre tillbaks i tiden om jag inte miss minner mig 100 till 150 fub per dag.Men det är som sagt va 40 års sedan.


När ja kör slutavverkning me min komatsu 845 så kör ja ca 14 lass på 8 timmar "normalt objekt".
Ca 200fub på 8 timmar. G15 tid.
Som skogsola nämner så får man ju ofta göra det mesta på en fastighet me en sån skotare.
Men minst 90% av körningen är ackord.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Amatörhuggare 62  
#640951 Oj
Jag startade en riktigt het tråd :-bd
Kan bli månadens, kanske

   TS
Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640952 Engagerande fråga för skogsforumister. Alla vill ha billig skotning utom de som ska tälja guld med sina kranvagnar.

Användarvisningsbild

Re: Cirkapris skotning ??

Jesper Josefsson  
#640954 Kanske det.. 😀
Blir bara tokigt så det förslår när det ställs en seriös fråga och det kommer jämförelser från pensionärskörningar/kompiskörningar som inte är alls relevanta.
Ta rimligt betalt ,utan att skämmas ,för det arbete du utför med dina maskiner du investerat i.
Det kommer oxå en dag då du ska byta maskiner och då är det en fördel om det finns pengar till det.
Blir inte mkt över på 350kr/h till återinvestering eller pension för den delen när den dagen kommer.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Avslutat-02  
#640955 Vad har det med saken att göra?
För om den anlitade personen anser sig leva gott på detta och är nöjd så är det ju bra eller hur?

Att vederbörande är pensionär spelar ingen roll,han ska väl ändå tanka och underhålla maskinen mm.
Så det är inte alls att förakta..

Skillnad om det är en ny skotare med uppdrag av skogsbolag som endast tar 350 kr i timmen.

Men att en bonde kör för lägre än normala 750-800 kr i timmen för skotare är inget konstigt... tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Amatörhuggare 62  
#640959 Att det var många sortiment, var att skogen är angripen av GBB
Och det var insprängt i frisk skog.
Och för att få ut maxvärdet, så var det lite sorterande.

274 fub var mängden.
Och riset skulle också ut på samma gång.
Och jag hade risredet och risgripen på.
När grannen frågade.
Det blev två flugor på smällen,på en gång.
sen var det, ett känsligt, område .
Och där tassade jag fram försiktigt.

Är första gången grannen (85+) har en Snabeldrake (Hans namn på skördare) =))
Så omvälvningen, var ju stor. mot Boxern å Sthil 200 an.

Annars är jag på eget, för det finns Proffs.
Hade dom kommit med 1910 an, så tror jag chocken varit nära.

Några svar på era frågor, Skota på med vad ni än har Forumister.
För alla maskiner är bra på något.

Mvh Amatörhuggare 62

   TS
Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

hfab  
#640998
vinterrojarn skrev:Vad har det med saken att göra?
För om den anlitade personen anser sig leva gott på detta och är nöjd så är det ju bra eller hur?

Gäller samma resonemang även röjare och plantörer från östeuropa?
Du vill väl stänga gränserna så att svenskar ska få möjlighet att jobba med röjning och plantering, utan konkurrens av "lönedumpare"?

350kr/tim för traktor med huggarvagn? Helt OK?
Men röjning ska helst betalas med 375-400 kr/tim?

Jag hänger inte alltid med i resonemangen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).