Avverkning (slutavverkning)

Södras kontrakstruktur

27 inlägg 10701 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södras kontrakstruktur

Bengt Patrik  
#640787 Fick idag ett ganska spännande svar från verksamhetschefen för vårat område i Södra skogsägarna. Vi ingick en skriftligavtal i april 2018 om gallring och avverkning av ca 15 hektar med muntligt avtal om att utföra jobben i augusti 2018. Sedan dess har det varit total missär i Södras hantering av saken och vi står nu två veckor från sista datumet i kontrakten utan att de klarar av att gallra eller avverka i tid.

Det spännande svaret var att om vi inte förlänger kontraktet med 1 år kan Södra gå ifrån kontraktet. Då kontraktet var signerat var det bra virkespriser så detta hade ju varit väldigt bra för Södra. Så första frågan blir:

1. Har någon varit med om att Södra eller någon annan virkesköpare gått ifrån ett kontrakt?

2. Om någon varit med om det, vad blev konsekvensen för virkesköparen för att gå över sista datumet i avtalen?

Om detta är sant bör ju ingen någonsin signera ett kontrakt med Södra igen. Man vet ju helt enkelt inte om de kommer hålla avtalen och avverka till överenskommet pris eller bara vänta i två år och dumpa avtalen eller förlänga i all evighet.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640790 Priset är kvar 2+2 år men möjlighet för er att avbryta nu om inte södra kunnat hugga. Kontraktet finns mot en prislista så det kan de inte komma runt. Är det förskott betalat skulle jag förhandla bort räntan på förskottet.

Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Mellberg  
#640792 Enklast att förlänga kontraktet, du får då betalt enligt den ursprungliga prislistan.

Eftersom du är erbjuden förlängning, blir det du som bryter kontraktet.
Senast redigerad av Mellberg mån 27 apr 2020, 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Södras kontrakstruktur

alias  
#640796
Tåndemåla skrev:Priset är kvar 2+2 år men möjlighet för er att avbryta nu om inte södra kunnat hugga. Kontraktet finns mot en prislista så det kan de inte komma runt. Är det förskott betalat skulle jag förhandla bort räntan på förskottet.


Men räntedatum brukar väl sättas till beräknat rotstående lager på VO:et vid kontrakteringstillfället + 3 eller 6 månader (om man inte har ändrat det på senare år)?

Då skulle detta endast vara befogat om merparten av beräknat rotnetto betalats ut tidigare än räntedatumet.

För utbetalningar efter räntedatumet brukar man erhålla ränta från Södra (t.ex. vid betalningsplan).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640799
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Priset är kvar 2+2 år men möjlighet för er att avbryta nu om inte södra kunnat hugga. Kontraktet finns mot en prislista så det kan de inte komma runt. Är det förskott betalat skulle jag förhandla bort räntan på förskottet.


Men räntedatum brukar väl sättas till beräknat rotstående lager på VO:et vid kontrakteringstillfället + 3 eller 6 månader (om man inte har ändrat det på senare år)?

Då skulle detta endast vara befogat om merparten av beräknat rotnetto betalats ut tidigare än räntedatumet.

För utbetalningar efter räntedatumet brukar man erhålla ränta från Södra (t.ex. vid betalningsplan).

MVH
Alias

Var det inte det jag skrev. Att om förskott utbetalas får södra stå för förskottets ränta? Det var rätt oklart. Även vilken kontraktsförslag är intressant. Kan ju vara ett kontrakt där pris inte förhandlats då bärighet inte varit möjligt att bestämma. Typ mosshuggning. Då är det vid leveranstillfället gällande pris. Och på dessa får inte förskottet vara högre än för leverans virke.

Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Bengt Patrik  
#640801
Tåndemåla skrev:Priset är kvar 2+2 år men möjlighet för er att avbryta nu om inte södra kunnat hugga. Kontraktet finns mot en prislista så det kan de inte komma runt. Är det förskott betalat skulle jag förhandla bort räntan på förskottet.


4 år för att genomföra ett kontraktsarbete är ganska spektakulärt. Få skogsbolag hade överlevt i andra branscher.

Det jag reagerade på var att jag fick svaret att Södra kunde välja att gå ifrån avtalet efter två år. Det kan helt enkelt inte vara sant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Mellberg  
#640806 Bryter Södra avtalet kan du kräva skadestånd. Men du är ju erbjuden förlängning och i så fall blir det du som bryter kontraktet.

Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Bengt Patrik  
#640808
Mellberg skrev:Enklast att förlänga kontraktet, du får då betalt enligt den ursprungliga prislistan.

Eftersom du är erbjuden förlängning, blir det du som bryter kontraktet.


Egentligen har de redan brutit kontraktet då vi var lovade avverkning i augusti 2018 när avtalen signerade.

Ser att jag var allt för naiv när jag signerade med Södra, så det får gå på lärningskontot. Men makan till en så oseriös organisation har jag inte varit med om tidigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Vedproducent  
#640813
Bengt Patrik skrev:
Mellberg skrev:Enklast att förlänga kontraktet, du får då betalt enligt den ursprungliga prislistan.

Eftersom du är erbjuden förlängning, blir det du som bryter kontraktet.


Egentligen har de redan brutit kontraktet då vi var lovade avverkning i augusti 2018 när avtalen signerade.

Ser att jag var allt för naiv när jag signerade med Södra, så det får gå på lärningskontot. Men makan till en så oseriös organisation har jag inte varit med om tidigare.

Var ju mycket den sommaren med brandrisk och annat som gjorde att allt inte blev som man kanske trodde under våren. Det är nog sånt man får räkna med tyvärr hos alla företag. Det var ju inte ens tillåtet att köra maskinerna under långa perioder.

Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640814 Vad är det för kontrakts nr? Sista två behövs! 5b 3b 4b 6b 9b också vidare. Är det typ 44 40 eller så är det helt andra regler så detta måste man veta först. Det är stor skillnad mellan kontrakten. Det är svårt att lova något när väder spelet in. Torr 2018. Barkborrar 2019 och blött i vinter. Så detta kan hända den bäste. Men att säga att alla gör fel av en affär är inte heller rätt.

Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Bengt Patrik  
#640815
Vedproducent skrev:
Bengt Patrik skrev:
Mellberg skrev:Enklast att förlänga kontraktet, du får då betalt enligt den ursprungliga prislistan.

Eftersom du är erbjuden förlängning, blir det du som bryter kontraktet.


Egentligen har de redan brutit kontraktet då vi var lovade avverkning i augusti 2018 när avtalen signerade.

Ser att jag var allt för naiv när jag signerade med Södra, så det får gå på lärningskontot. Men makan till en så oseriös organisation har jag inte varit med om tidigare.

Var ju mycket den sommaren med brandrisk och annat som gjorde att allt inte blev som man kanske trodde under våren. Det är nog sånt man får räkna med tyvärr hos alla företag. Det var ju inte ens tillåtet att köra maskinerna under långa perioder.


Jo men sen dess har det gått nästan 2 år. Om det är standarden för branschen behövs det en uppdatering. Det bästa är att vi under denna resan aldrig fått information om att de blir försenade eller förväntad framdrift.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södras kontrakstruktur

alias  
#640816
Tåndemåla skrev:
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Priset är kvar 2+2 år men möjlighet för er att avbryta nu om inte södra kunnat hugga. Kontraktet finns mot en prislista så det kan de inte komma runt. Är det förskott betalat skulle jag förhandla bort räntan på förskottet.


Men räntedatum brukar väl sättas till beräknat rotstående lager på VO:et vid kontrakteringstillfället + 3 eller 6 månader (om man inte har ändrat det på senare år)?

Då skulle detta endast vara befogat om merparten av beräknat rotnetto betalats ut tidigare än räntedatumet.

För utbetalningar efter räntedatumet brukar man erhålla ränta från Södra (t.ex. vid betalningsplan).

MVH
Alias

Var det inte det jag skrev. Att om förskott utbetalas får södra stå för förskottets ränta? Det var rätt oklart. Även vilken kontraktsförslag är intressant. Kan ju vara ett kontrakt där pris inte förhandlats då bärighet inte varit möjligt att bestämma. Typ mosshuggning. Då är det vid leveranstillfället gällande pris. Och på dessa får inte förskottet vara högre än för leverans virke.


Hur man tolkar det som skrevs beror på om man tolkar förskott som något som betalas ut före slutredovisningen av avverkningsuppdraget, eller före räntedatumet. Nåväl det var en parantes.

Finns det skogsägare som går med på att skriva kontrakt med pris vid leveranstillfället istället för pris vid kontraktstillfället numera (vill köparen ha några år på sig att avverka året-runt-poster så är det ju långt ifrån säkert att marknaden för den färdiga produkten är densamma som när man köpte in råvaran även för dessa poster)?

Jag har för mig att även fastpriskontrakten har haft pris vid leveranstillfället för en del "uddasortiment" - dock ej massaveden, och sågbara barrsortiment.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Bengt Patrik  
#640818
Tåndemåla skrev:Vad är det för kontrakts nr? Sista två behövs! 5b 3b 4b 6b 9b också vidare. Är det typ 44 40 eller så är det helt andra regler så detta måste man veta först. Det är stor skillnad mellan kontrakten. Det är svårt att lova något när väder spelet in. Torr 2018. Barkborrar 2019 och blött i vinter. Så detta kan hända den bäste. Men att säga att alla gör fel av en affär är inte heller rätt.


Jo självklart finns det saker som påverkar. Jag har kanske en konservativ syn på att man håller det man lovar och i varje fall informerar om man ämnar att göra något annat.

Tänkte själv jag var i en konservativ bransch, men om någon kommer två år senare till ett av mina byggen så står huset redan där :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Vedproducent  
#640819 Jag går inte i försvar för Södra på något sätt. Men något helt konstigt att det dröjer 2 år är det inte någonstans. Det är väder, barkborrar, vindfällen, och lager och mycket mer det ska tas hänsyn till. Tänk på det också att det är inte bara du som står där och skriker efter avverkning när det kommer en bättre period att gallra. För ingen vill ju ha någon maskin när det regnar varje dag eller hur? Fick själv min avverkning genomförd nu under senhösten gjord efter 2,5 år och det var inte Södra. 5 år kan dom lagligt sett förlänga kontraktet till och det tror jag finns med i det finstilta hos dom flesta. Så kom du överens med dom på ett så bra sätt som möjligt. För det är ingen stor skillnad någon annanstans kan jag upplysa dig om.

Användarvisningsbild

Re: Södras kontrakstruktur

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640821 ’alias’
Jag är just nu ute i ett ingenmansland mellan Eksjö och Kisa och gör plan så min uppkoppling är inte bra nog att kolla hur det är. Sitter på en höjd och försöker få några pluttar. Men nu blir det kvällen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).