Öppna kategorin

Nödvärn på egen gård

96 inlägg 14784 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nödvärn på egen gård

svampbob  
#640763 Kan det här hända i något annat land än i Sverige?

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fa ... varnsratt/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640765 Ja, jag tror det hade blivit ungefär samma utfall i de flesta länder i Västeuropa. Att ta till skjutvapen för att försvara sig är väldigt sällan OK. Poliser i tjänst har det lättare.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-01  
#640767 det händer vansinniga grejer i Usa med...fall där de hotat polis med vapen varpå polisen skjutit dom,sen har anhöriga fått skadestånd

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

isteskog  
#640781
svampbob skrev:Kan det här hända i något annat land än i Sverige?

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fa ... varnsratt/

När ska då nödvärn gälla? Skulle han ha väntat på att knarkarn skulle ta av han vapnet och skjutit honom? Jag hade nog gjort likadant i en sådan situation när man dessutom hade blivit dödshotad ...... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

svampbob  
#640784
isteskog skrev:
svampbob skrev:Kan det här hända i något annat land än i Sverige?

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fa ... varnsratt/

När ska då nödvärn gälla? Skulle han ha väntat på att knarkarn skulle ta av han vapnet och skjutit honom? Jag hade nog gjort likadant i en sådan situation när man dessutom hade blivit dödshotad ...... :shock:


I Sverige ska man ta chansen att bli knivmördad och efteråt kommer rikspolischefen och tycker synd om mördaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

anersimyra  
#640789 Det är mindre bra att höja ett laddat vapen mot ett fyllo eller en påtänd knarkare, och tro mig på mitt ord då jag själv försökte driva ut ett fyllo med en oladdad mauser som försökte tränga sig in i min lägenhet, fyllot såg mycket väl att han fick en pipa i synen men sket fullständigt i detta och försökte greppa pipan. Nu åkte han ändå ut genom en ordentlig spark i mellangärdet, men hade nu mausern varit laddad kunde jag mycket väl ha vådaskjutit karln. Och hade han lyckats ta sig in och mausern vore laddad och jag fruktat att han kunnat komma över vapnet så vete fan vad jag gjort.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

jannee  
#640791 I USA äger man laglig rätt att med vapen skydda sig själv och sin familj mot inkräktare, dock ej mot myndighetspersoner.
Det kan t.o.m räcka med att du olovligt beträder någon annars mark (tomt).
I Sverige kan du bli skadeståndsskyldig om en inbrottstjuv skadar sig på din egendom eller t.ex halkar på din icke halkbekämpad trapp.
En misstänkt brottsling äger rätten att ljuga hur mycket som helst utan att straffas mer för detta, medan motparten MÅSTE hålla sig till sanningen och inget annat förtiga = straffbart att inte säga hela sanningen.
Däremot kan man INTE straffas för att man saknar minnesbild för den aktuella tiden (händelsen) = vanligt bland offentliga personer.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Tuss  
#640800 Om media började med att ange vilka som dömt, jurister som nämndemän, så tror jag att vi skulle få se andra domar. Varför inte ha en bild på dessa och även ange orten där de bor ex Lars Larsson, Södertälje etc. Nyheten om fallet når alla via medier men de som dömer och är ansvariga för domen förblir okända för den stora massan eftersom media inte berättar det.

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

svampbob  
#640811 Ett fall i Umeå för några år sedan där den angripne använde svärd och blev frikänd.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=3841078

I fallet i trådstarten verkar domstolen anse att du ska anpassa dig till angriparens våldsnivå. Blir du hotad med morakniv så får du hämta din egen morakniv men kommer du tillbaka med Fiskars röjkniv så är det kört.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#640827 Nej du ska inte angripa bara utöva självförsvar.
Inom ramen av självförsvar så sträcker sig lagen väldigt långt och det är svårt för en åklagare att bevisa att du då inte handlat i "nödvärn".

Självförsvar kan även vara att försvara sin egendom, men aldrig saker i hemmet..
Utan endast när det är diskussion om kroppsskada eller att man avser att döda dig eller din familj.

Hotar vederbörande dig bakom en dörr, och du uppfattar situationen så pass allvarlig att du skjuter denna person, så den avlider kan det räknas som självförsvar, om ingen annan väg ut finns...eller att man riskerar att skadas allvarligt under den/det flyktförsöket...

Att helt bara skjuta eller knivhugga utan att man egentligen blivit mer än verbalt hotad är inte självförsvar, utan det kräver att situationen har ändrat karaktär och där med blivit livshotande.

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

anersimyra  
#640831
Tuss skrev:Om media började med att ange vilka som dömt, jurister som nämndemän, så tror jag att vi skulle få se andra domar. Varför inte ha en bild på dessa och även ange orten där de bor ex Lars Larsson, Södertälje etc. Nyheten om fallet når alla via medier men de som dömer och är ansvariga för domen förblir okända för den stora massan eftersom media inte berättar det.

Varför skulle vi få se andra domar om media anger vilka som arbetar inom domstolsväsendet som för övrigt är en offentlig uppgift ..🤔

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#640833 Varför skulle media ens ha befogenhet att tala om vart någon bor/kommer ifrån?

Detta är för att förstärka säkerheten av den enskilde individen, och dess personliga integritet som gör att det är för oss andra okänt.
Jag är då inte intresserad vart någonstans en nämndeman eller jurist bor, möjligtvis vart juristen har sitt kontor den dagen jag behöver rättshjälp annars nej.

Vi ser idag personer som hotar och försöker döda jurister/ åklagare mm för att skrämma inte bara dem utan också deras kollegor och utredare inom polisen.

Så igen varför skulle mediala uppgifter lösa att domen blev annorlunda, förutom att rättsväsendet ej är säkert från ytterligare påtryckningar och intryck?

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640834 Han kom hyfsat lindrigt undan ändå. Det finns åklagare som yrkat livstid i såna fall.

Avatar Fallback

Re: Nödvärn på egen gård

Avslutat-02  
#640844 För vad då?
Då ska det gälla grov misshandel, vållande för annans död, dråp.

Men när vederbörande som sagt känner sig hotad till livet och dessutom är i sitt eget hem, där man bryter sig in och börjar misshandla denna...så är det självförsvar och allt som sker inom det är nödvärn, där sträcker sig lagen långt...
Och ingen åklagare kan få någon fälld för det, om inte uppsåt finns, eller misstanke om att man planerat dråpet/mordet i förväg.

Att nödvärn i Sverige sällan är av den grova sorten är för att vi inte har den kulturen.
Sällan vi ser att den som blivit utsatt har valt att själv försvara sig och sitt emot angripare...och de gånger det händer kliver lagen om självförsvar in.

Användarvisningsbild

Re: Nödvärn på egen gård

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640853 Besvärligt läge detta, hoppas det överklagas och tas i högre instans.
Man funderar bara hur skulle han ha gjort?
Hade han bara skadat fyllot så hade han fått vara rädd resten av fyllots liv.
Hade han skjutit ett varningsskott i tanken på hojen, så hade han fått vara rädd resten av fyllots liv.
Hade han inte gjort nåt alls så hade han sannolikt åkt på stryk och sedan fått vara rädd resten av fyllots liv.
Jag vet inte hur jag själv hade reagerat i ett sånt läge, särskilt inte när det handlar om sekundrar.
Förmodligen hade jag fått sitta i finkan med fyllot i det fria och vara rädd för vad han hittar på resten av fyllots liv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).