Trädslag

Sequoiadendron giganteum, mammutträd

18 inlägg 13413 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#640748 Tänkte att jag skulle försöka driva fram några mammutträd. Det här blir en tråd om mitt försök. Kom gärna med input om ni själva har erfarenhet eller ideer hur man driver upp dessa träd från frö.
Jag beställde frön från Usa. Några av dem har legat fuktigt inslagna i kaffefilter i kylskåp i ca 5 veckor. För ca 1 vecka sedan tog jag ut burken med och fröna i rumstemperatur och såg idag att ca 10 frön har börjat gro. Dessa är nu planterade i små krukor med lite gladpack över för att behålla fukten. Jorden har sparyats med utspädd atamon som är tänkt att förhindra mögelväxt. Allt placerat under växthuslampa. På bilden ser ni fröna på kaffefiltret. Lite mögel har bildats men även kaffefiltret har preparerats med utspädd atamon, tog 1 tesked till en liter vatten.
Så nytt projekt som jag beräknar avslutas år 5020 med en slutavverkning :lol:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

Magnus 14  
#640751 Jag har en påse frön med, ska bli intressant att följa!

Avatar Fallback

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#644095 Sedan sist så har groddarna duschats x 2 dagligen med vatten och atamon för att hålla fuktigheten. De flesta har blivit ca 2-3 cm höga och bildar cotelydoner. Fast frökapseln sitter kvar på de flesta. Första veckan stod de under en växthuslampa men senaste veckan utomhus i skugga dagtid och inomhus nattetid. Denna veckan blir det växthuslampa igen (kallt ute). Ca 30% av groddarna har dött. Nya groddar har planterats som ersättning så är nu totalen uppe i 20 st.
Groddarna ska vara väldigt känsliga för uttorkning samt mögelangrepp men vad som orsakat avgången är osäkert.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#650498 Sedan sist så har jag nypt av frökapseln då den inte ville trilla av yttersta delen av barren följde med men de verkar klarat av behandlingen. Plantorna har stått utomhus dagtid med plastpåse om för att skapa ett minväxthus. Sedan 2-3 veckor står de ute i solen utan skydd. De växer sakta men säkert. Av de första 10 dog hälften. Nya frö grodde och planterades av dessa dog 50% så nu är det 10 st kvar och frodas. Så en totalt en dödlighet på 75% än så länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#653257 Största och minsta. Största ca 9 cm. Jag planerar att inom någon vecka plantera om de största till större kruka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#659574 Så här en månad senare är den största 14-15 cm hög och den minsta 7 cm. Däremellan ligger övriga. Totalt 10 st överlevare. Alla omplanterades den 4 juli. Näring ges 2 ggr i veckan 3ml per liter vatten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#663719 Ännu en månad som gått. Största är 18 cm minsta 9 cm. Mao lite avtagande höjdtillväxt men dessto mer tillväxt på sidogrenar och bredd. Se bild så kan ni själva jämföra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

Senox  
#708007 Hur har det gått under vintern?!

Avatar Fallback

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#708017 Förvarade utomhus under vintern utom ca 10 dagar då det var -15 och under det. Men än så länge två avlidna under vintern. Resten har blivit kopparröda i färgen, men det kan de tydlgen bli. Vi får se om en månad eller två om de överlevt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

Senox  
#708073 Tack för att du delar med dig! Följer med spänning.

Avatar Fallback

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#711604 Så då blir det årets första uppdatering. Av de 8 som övervintrats så har en definitivt gått bort, en är vänta och se och 6 st överlevare. Alla blev ordentligt bruna, kopparröda eller vad man ska kalla färgen. Men nu så börjar de ändra färg mot grönt igen. Flytande näring ges med 3 ml/l vatten. Jag har prövat med art grow förra året. Det är osäkert om det givit bättre tillväxt men det har i vart fall inte tagit död på plantorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#715796 Ny uppdatering.
Sex levande och en som jag gett upp hoppet om, den brune.
Storlek mellan 21 till 37 cm.
Bladväxten in mot väggen är ett valnötsträd och de till vä är paulowonia för den som är nyfiken.
Ny uppdatering om en månad eller så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#729447 Årets tillväxt blev:
De tre sämsta hamnade på strax under 50 cm
De tre bästa på ca 60 cm.
Utplantering blir till våren med viltstängsel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

boksson  
#770139 Sex plantor blev utplanterade i slutet av mars.
Tre tog sig inte, de största. De dog underifrån och det sista som var grönt var toppen. Jag antar därför att rötterna frös medan stammen klarade sig.
Tre överlevar hitintills, Npk, hönsgödsel och kogödsel med regelbundna intervall. Vattning vid torka.
Slutresultat 83, 90 och 97 cm.
Så ganska bra tillväxt med startpunkt om ca 50 cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sequoiadendron giganteum, mammutträd

Eddie2  
#801281 Hej Eddie heter jag gillar det du bjudit på ..tänkte höra om de fortfarande är kvar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).