Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473390 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

johan eriksson  
#640479 Halvmejsel? Blir inte det en stubbmejsel :d

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#640506
johan eriksson skrev:Halvmejsel? Blir inte det en stubbmejsel :d

Förleden Semi betyder halv, en ” stubbad ” mejsel är helt korrekt.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#640511 Vääääldigt off topic, men jag kan rekommendera Cold Chisel, australiensiska rock-ikoner med den legendariske Jimmy Barnes i spetsen

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#640524 Ännu mer ” of topic ” är att ordet chisel kan härledas till vulgar latinets Cisellum varur gammelfranskans Chisel kan härledas med betydelsen ” att skära ”.. :geek: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

bmbamse  
#640527 Nu du, börjar det bli klass på den här tråden... 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#640558
bmbamse skrev:Nu du, börjar det bli klass på den här tråden... 👍 👍 👍

Och från det klassiska Latinets caesus kan man härleda ord på en mängd språk med betydelsen skära, klippa, slå och fälla. Fälla som i trädfällning är alltså besläktat med ordet chisel.. :geek: :geek: :geek: :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#640616 Full chisel= effektivt :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640627
Björn T skrev:Full chisel= effektivt :-bd



När man kapar eller klyver ja. Vid kvistning i mjuka träslag är det ett riktigt skit som bara avverkar bark i onödan.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Per Olav  
#640687 Hadde hørt mye godt om full chisel og brukte flatfil på et slitt .325 kjede for å prøve tidligere i vår. Var ikke enkelt å få hjørnet på filningen på rett sted og veldig ofte havner mitt hjørne for langt ned på sideplaten og ikke i akkurat mellom sideplaten og topplaten med 45 grader vinkel nedover. Men det er mye enklere å file topplaten med flatfila, noe jeg tenker er det største bidraget til skarpere kjede. Viktig at rytteren ikke er filt for langt ned så det ikke blir for aggressivt.

På kapp så ble jeg veldig overrasket over bra det er (selv med dårlig utført filing), men for felling og kvisting har jeg nå gått tilbake til vanlig semi-chisel filing. Med full-chisel så ble det for mye feilskjær når jeg kvistet på motsatt side av stokken.

Beklager norsken, men prøvde å oversette til svensk med Google translate. Ga opp når "stokken" ble oversatt til "sockerröret"...

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#640688 Du menar:

Hade hört mycket om full mejsel och använde platt fil på en sliten .325-kedja för att prova tidigare i vår. Det var inte lätt att få hörnet på arkiveringen på rätt plats och mycket ofta faller mitt hörn för långt ner på sidoplattan och inte exakt mellan sidoplattan och topplattan med 45 graders vinkel ner. Men det är mycket lättare att arkivera topplattan med platt fil, vilket jag tror är det största bidraget till den skarpare kedjan. Viktigt att ryttaren inte känns för långt ner så att den inte blir för aggressiv.

Under loppet var jag mycket förvånad över hur bra det är (även med dåligt gjort arkivering), men för avverkning och ryckningar har jag nu gått tillbaka till regelbunden arkiv för halvmejsel. Med hela mejseln blev det för mycket fel när jag kvistade på motsatt sida av stocken.

Ledsen över norska, men försökte översätta till svenska med Google translate. Gav upp när "stocken" översattes till sockerröret...

Ungefär :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Per Olav  
#640690 Tack! Ungefär ja. 🙂 Utom att jag inte arkiverade kedjan 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#640694 =)) Ja de är duktiga på norska på Google...
Eller inte... :lol:

Blir nog ett tungt skåp då....

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#640702
vinterrojarn skrev:Du menar:

Hade hört mycket om full mejsel och använde platt fil på en sliten .325-kedja för att prova tidigare i vår. Det var inte lätt att få hörnet på arkiveringen på rätt plats och mycket ofta faller mitt hörn för långt ner på sidoplattan och inte exakt mellan sidoplattan och topplattan med 45 graders vinkel ner. Men det är mycket lättare att arkivera topplattan med platt fil, vilket jag tror är det största bidraget till den skarpare kedjan. Viktigt att ryttaren inte känns för långt ner så att den inte blir för aggressiv.

Under loppet var jag mycket förvånad över hur bra det är (även med dåligt gjort arkivering), men för avverkning och ryckningar har jag nu gått tillbaka till regelbunden arkiv för halvmejsel. Med hela mejseln blev det för mycket fel när jag kvistade på motsatt sida av stocken.

Ledsen över norska, men försökte översätta till svenska med Google translate. Gav upp när "stocken" översattes till sockerröret...

Ungefär :mrgreen:
. :lol: :lol: :lol: Prova att översätta till Italienska också.. =))

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#640705 Det vågar jag inte... :-ss kan bli vad tusan som helst....

:mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#640708
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Du menar:

Hade hört mycket om full mejsel och använde platt fil på en sliten .325-kedja för att prova tidigare i vår. Det var inte lätt att få hörnet på arkiveringen på rätt plats och mycket ofta faller mitt hörn för långt ner på sidoplattan och inte exakt mellan sidoplattan och topplattan med 45 graders vinkel ner. Men det är mycket lättare att arkivera topplattan med platt fil, vilket jag tror är det största bidraget till den skarpare kedjan. Viktigt att ryttaren inte känns för långt ner så att den inte blir för aggressiv.

Under loppet var jag mycket förvånad över hur bra det är (även med dåligt gjort arkivering), men för avverkning och ryckningar har jag nu gått tillbaka till regelbunden arkiv för halvmejsel. Med hela mejseln blev det för mycket fel när jag kvistade på motsatt sida av stocken.

Ledsen över norska, men försökte översätta till svenska med Google translate. Gav upp när "stocken" översattes till sockerröret...

Ungefär :mrgreen:
. :lol: :lol: :lol: Prova att översätta till Italienska också.. =))



Avevo sentito parlare molto dello scalpello pieno e avevo usato una lima piatta su una catena consumata .325 da provare all'inizio di questa primavera. Non è stato facile ottenere l'angolo della limatura nel posto giusto e molto spesso il mio angolo cade troppo in basso sulla piastra laterale e non esattamente tra la piastra laterale e la piastra superiore con un angolo di 45 gradi verso il basso. Ma è molto più facile archiviare la piastra superiore con un file flat, che penso sia il contributo più grande alla catena più nitida. È importante che il ciclista non si senta troppo in basso in modo da non diventare troppo aggressivo. Durante la gara sono rimasto molto sorpreso da quanto è buono (anche con l'archiviazione scadente), ma per l'abbattimento e lo strappo sono ora tornato agli archivi regolari per lo scalpello. Con tutto lo scalpello, è diventato troppo errore quando ho rovesciato sul lato opposto del registro. Mi dispiace per il norvegese, ma ho cercato di tradurre in svedese con Google translate. Mi sono arreso quando "lo stock" è stato tradotto nella canna da zucchero ...

Jag fattar ingenting av detta, så jag hoppas Google translate fick till det nu då... :-o

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).