Motorsåg och handhållet

Reservdelar (kolv) till Jonsered 535

8 inlägg 2579 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reservdelar (kolv) till Jonsered 535

mazellan  
#640534 Hej, som rubriken säjer så söker jag en ny kolv till en Jonsered 535, typnr 8350013 ~1990.

Den används som 2:a såg vid vedkapning, men nu är den så trött att den knappt är värd att ha med. Har en hva 242 från ~samma år. Bytte kolv på den för något år sen och det blev som en ny såg, lika rapp som när den var ny :) Det var inga problem att få tag på reservdelar till Husqvarnan, men det verkar svårare med Jonsered(?)

Förutom att den är trött så har den ett hyss för sej. Man kan köra en tank, men efter påfyllning måste man låta den "vila" ett bra tag. Någon som vet vad det kan vara? Ånglås? Det är på "senare år" den har börjat med detta.

Tips på näthandlare som kan ha en kolv till denna mottages varmt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar (kolv) till Jonsered 535

bmbamse  
#640580 Hej!
Kolv kan jag inte hjälpa dig med, men är kolven dålig då? Det kanske räcker att byta kolvring...
Jag har för mig att jag satte i en kolvring till en 2050 i min 535:a för 8 år sedan. Tror det ska passa, men reserverar mig för att det var just 8 år sen... Jag kan ha fel, mao.

När du ändå river den så pass, byt packboxarna på veven då också! Och slangar. speciellt impulsslangen är svår att få dit den ska om inte cylinderfoten är lös, så passa på att byta den med. En membransats till förgasaren är inte så många kronor heller, så med det jag räknat upp hittils så har du nog eliminerat många felkällor för ditt "hyss".

Avatar Fallback

Re: Reservdelar (kolv) till Jonsered 535

Avslutat-02  
#640584 Passar inte kolven då? Från 2050:in...

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar (kolv) till Jonsered 535

bmbamse  
#640589 Hmm... Om kolvbulten har samma diameter kanske det kan fungera. Men jag har ingenting till en 2050 att jämföra med...

Komplett kolv m. kolvring för 535 enligt IPL: 503 16 38-01, kolvring: 503 16 79-01 så kan någon som har tillgång kanske lista ut vad som finns tillgängligt idag.

Avatar Fallback

Re: Reservdelar (kolv) till Jonsered 535

Avslutat-02  
#640592 Hva 503163801 heter kolven..
https://www.ebay.com/itm/JONSERED-535-P ... 1636507813


Tydligen så är det en kolv på 45 mm..
Hva 51-353... Jonsered 2152, verkar vara snarlika....kanske kan vara något..

Avatar Fallback

Re: Reservdelar (kolv) till Jonsered 535

Avslutat-02  
#640596 Kolv för jonsered 2152 heter 537223604.

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar (kolv) till Jonsered 535

mazellan  
#640620 Tack för hjälpen att hitta artikelnummer! Det underlättar att hitta reservdelen (hoppas jag).

e-bay kolven var rätt dyr ~580:-. Men där fick man ju ett artnr. Eftersom den är från usa blir det några hundra till på moms o div tullavgifter :/ Har för mej att kolven till 242:an bara kostade 150-200:- komplett med ring och bult.

Jag har mailat skogsverktyg.se, kanske dom har något som passar. Bor så pass nära att jag kan åka dit och jämföra med gamla kolven (om det är någon som ”kanske” passar).

Om jag gör mej besväret att riva och byta något blir det (helst) hela kolv-kittet. Det är väl rätt vanligt att kolven på en motorsåg slits. Är ingen motorsågs-mekar-proffs :) men kollar man på geometrin så är den ju kort, bred och med lite material. Det borgar för bra möjligheter till förslitning.

För att byta packningarna till veven måste man väl riva rätt mycket?

Slangarna kan absolut vara värt att byta. Gäller att inte få några kina-gummin, då har man nog förkortat livslängden avsevärt mot att låta de gamla sitta kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar (kolv) till Jonsered 535

bmbamse  
#640649 nej. det är inget mer jobb i stort sett än att ta bort cylindern. Du skruvar ur en (1!) insexskruv till så är du nere vid veven. ta med de gamla packboxarna till skogsverkyg tillsammans med kolven och leta på nya. och ta med dig en tub loctite 5922 hem så är du snart i gång med sågen igen. -Förutsatt att du får tag i kolv...

Tillägg: Ta bort svänghjul och koppling innan du lossar cylindern annars blir det inte lika roligt att göra det sedan...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).