Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473188 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

totte  
#640110
fendt311 skrev:Visst är chisel en benämning på slipning och vinklar? Inte ett verktyg? Eller har jag fel?


Som sagts ovan är chisel benämningen på t ex huggmejsel eller stämjärn. För sågkedjor är det en benämning på tandformen.

Chisel kallas på svenska för mejseltandad kedja. Har inte med slipningen att göra eller vinklarna vid slipning. Det är en kedja som har ett helt skarpt hörn mellan sidan och topplattan. Kan sedan slipas/filas på olika sätt. Skär effektivt, är lite känslig för föroreningar. Blir lätt aggressiv och kan hugga vid kvistning.

Semi chisel eller halvmejsel på svenska har däremot en väl avrundad form från sidan till toppen, men fortfarande en bit flat topp. Skär lite mjukare än mejselkedjan, bättre för kvistning i många fall, tål föroreningar lite bättre.

Obs att det är generaliseringar, vilken kedja som passar bäst i olika fall beror mycket på hur den filas och på användarens teknik och vana.

En äldre typ är skoveltand som är nästan helt rundad sedd framifrån.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Raggarö  
#640113
bmbamse skrev:"Chisel" kan egentligen vara allt ifrån en huggmejsel, bildhuggarjärn, skölp och över till stämjärn på engelska. Man lägger till något beskrivande adjektiv som ett fristående ord för att skilja det från alla andra "chisels" det nu kan vara som man menar. Det är samma princip som med "snow" dvs "snö". Jänkarna har bara en sorts snö, medan vi har tö, kramsnö, skare, etc.

- Engelskan är ett mycket torftigt språk, så jag begriper faktiskt inte varför var och varannan slänger med något engelskt uttryck, helst i varje mening, för att låta 'cool' när man pratar. :roll:
Så när kollegerna på jobbet börjar bli allt för jöniga med sina 'smart boards' och 'smart signs' så händer det att jag utbrister: "Vi bor i Sverige, vi talar Svenska!" Och svaret blir då något i stil med: "Ja, men kunderna..." Vilket avslutas med något ohörbart.

Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag fördärvat tråden med något helt ovidkommande!


Tack bmbamse, jag har hört allt för mycket "random" istf slumpmässigt och andra dumheter. Svenskan duger långt - det är endast då det inte finns ett begripligt svenskt ord som jag drar till med ett utrikiskt.

Raggarö

Förlåt för den fortsatta utvikningen från ämnet, jag blev bara nästan rörd....

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640124 Vi ska vara rädda om det Svenska språket och dialekter. Värna om det och använda det efter bösta förmåga. Finns nog mycket möjligheter att träna på utrikiska språk på många sätt utan att blanda dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640127
svampbob skrev:Funkar det med en Corona motorsågfil?

https://www.sagro.se/sv/artiklar/motors ... 00mms.html

Nej denna funkar inte till square ground. Till detta används flatfil eller kantfil
Det är en 4mm rundfil. Avsedd för anlig filning. Rätt dyr sådan faktiskt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#640147 @totte, tack för klargörandet, man får gå ut och kika närmare på om kedjorna har skarpt eller rundat hörn👍.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#640186 Vad ska vi då kalla micro som är ett mellanting mellan hel och halvmejsel..🤔🙂 månne minimejsel kan passa..😃

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640243 Halvmejsel kallas de som inte är mejsel eller skovel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

axwell  
#640326
Mange skrev:Halvmejsel kallas de som inte är mejsel eller skovel.

Men alla halvmejsel har ju inte samma form på tanden.
VPX 095 är den som jag lyckats bäst med vid flatfilning, har markerad vikning i 90 grader. Nästan ett hörn.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640327 Jo, Så kan det mycket väl vara men är det inte ett vinlelrätt hörn är det inte Mejseltand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

totte  
#640346
axwell skrev:
Mange skrev:Halvmejsel kallas de som inte är mejsel eller skovel.

Men alla halvmejsel har ju inte samma form på tanden.


Nej så är det. Som Mange säger, en mejselkedja är tydligt definierad, den har ett skarpt hörn. Halvmejsel definieras bara genom att inte vara en sådan. Så termen är lite missvisande, borde kanske hetat "ickemejsel", "non-chisel".

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#640362
Mange skrev:Halvmejsel kallas de som inte är mejsel eller skovel.

Visst, men eftersom Oregon kallar micro ett mellanting mellan full och semichisel så kan vi ju byta ut microchisel mot det försvenskade minimejsel som ordagrant beskriver exakt samma sak på de respektive språken.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

johan eriksson  
#640374 Minimejsel, är inte det vad som på verkstadsspråk kallas radiomejsel

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#640385
johan eriksson skrev:Minimejsel, är inte det vad som på verkstadsspråk kallas radiomejsel

Där har vi det, Johan.. :-bd ” Radioradiuskedja ” får det bli.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#640453
1587902562_23604803-561a-40a9-a198-c4cf02d0d177.jpeg
en bild säger mer än tusen ord.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640472 Klart vi kan mynt egna begrepp och ord vi tycker passar bättre på skoj.

Likaså försöker företag ofta få till beskrivande benämningar på produkter vilket ska underlätta marknadsföring.
Micro chisel är inte Chisel utan Semi chisel då den inte är mejseltand utan bara nästan.
Nästan mejseltand...
Nä, halv mejsel får det bli..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).