Motorsåg och handhållet

Jonsered 621 med definitivt tändproblem... (Problemet löst.)

126 inlägg 14283 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635955 Ta en plåt bit borra tre hål o lägg plåten på vevaxel ändan. Skruva i skruven jämnt.
Ta lite på var skruv tills du har jämn spänning.
Knacka några gånger, spän, knacka..
Går o ha centrum bult med o undvika knacket.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

totte  
#635958 Jomenvisst, skyll det på mig, jag är van att lida :d Det är i vilket fall troligen Mikkos fel, Mange. (Internt skämt :oops: )

Kopplingen sitter på en kona med woodruffkil på axeln, så det är avdragare plus gärna lite lagom värme som gäller. Rätt lätt att göra en avdragare om man har en rejäl järnbit till hands. Borra och gänga en M10 i mitten och så tre hål för skruvar att dra ner i kopplingen. Jaha, det var ungefär det Mange hann först med.

Packboxarna är identiska på båda sidor. Berätta att det är till en vevaxel så du får rätt gummikvalitet. Glöm inte att mäta vevaxels dimension, det är enda säkra sättet att få rätt mått där.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

bmbamse  
#635959 Ja! 🙂

-Det var ju en bra idé... Ska se vad jag har i skrotlådan. Här ska tillverkas en avdragare...
Ni två är som Bill & Bull i Pelle Svanslös, fast mycket smartare!!! 🤗

I morgon blir det ett besök hos momentum, så är kommande dagarnas fritid bokad också! :-bd \:d/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635962 Självklart Mikkos fel!
Hahaha

Det behövs inte mycket kraft om man kombinerar kraft, vibrationer o ev lite värme.

Vi är intr bara smarta, vi är minsann vackra med!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

bmbamse  
#635974
Mange skrev:Vi är intr bara smarta, vi är minsann vackra med!


Ja, om jag är i krokarna åt ert håll någon gång så lär jag svänga in och skåda prakten! För övrigt verkar er vän Mikko vara bra att känna... -Mycket man kanske skulle komma undan med då! :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

bmbamse  
#637712 Jaaaaa! :ymparty: \:d/

1586856846_20200414_112253.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

bmbamse  
#638196
1587058617_20200416_193227.jpg

:ymparty: :ymparty: \:d/ \:d/
Nu har jag något att fylla helgen med!

Tack Mange!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638236 Mycket nöje!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

bmbamse  
#639925 Hmm... "Projekt 621" har kommit lite i skymundan för resten av livet... Men har nu kommit så långt att jag har något att visa upp... "The båttom is nådd!" som de säger på utrikiska.

Jag fick då av kopplingen med inspiration av tipsen jag fick av totte och Mange. Så här gjorde jag:
$matches[2]

Jag har en hel ask med såna där mässingsbussningar liggande, efter farsgubben. Vet ej vad de ska vara till men de har hjälpt mig i mååånga olika situationer. -Så och nu. Jag drog dit en bricka och satte en standard 3-klo avdragare i brickan och "pop" så lossnade kopplingen snällt. :-bd

Plockade även bort cylindern och förgasaren och passade på att göra rent efter bästa förmåga. Jag kommer inte att riva mer än så här.

Avgassidan på kolven:
1587738457_20200424_155036.jpg

Den kan inte ha gått mycket, den här sågen! Tyvärr finns inget serienummer så jag kan nog inte få reda på hur gammal den är. :???:

Den här änden på kolven visar ju att den HAR körts i alla fall... Ska göra ren den så jag kan köra alkylat sen. :-bd
1587738466_20200424_155043.jpg


Och så cylindern:
1587738486_cylinder.jpg

Fy fallera vad kul det ska bli att få ihop den!!

Så en fråga; Är det ok att köra en sån här på 2% oljeblandning och alkylat? Jag brukar blanda med OkQ8 Bio TT. Alla andra sågar körs på det...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

totte  
#639934 Min 621 och alla andra gamla sågar kör jag på Aspen 2% och jag vet att Mange kör med det också. Gamla rekommendationer om 4 - 5% med olja, och mer ibland, berodde inte på att motorerna hade behovet utan på att dåtidens oljor var så oerhört mycket sämre än de vi har nu.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640182 Jag hade nog kört den på aspen nu när du lagt lite jobb i den. Byt bränsleledningar o membran med nu när du är igång. Sen går den nog så länge du lever

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

bmbamse  
#640240
Mange skrev:Jag hade nog kört den på aspen nu när du lagt lite jobb i den. Byt bränsleledningar o membran med nu när du är igång. Sen går den nog så länge du lever

Haha, ja... Vore inte en 621:a ett fint arv till någon av betydelse?!

Titta vad jag hittat: \:d/
1587831704_packningar.jpg

Hade dem i mina egna gömmor... :ymparty: :ymparty:
För några år sedan så fick jag händerna på en sortimentlåda full med grejor.
Är det någon av er proffsskruvare som känner igen en sån här?
1587831722_sortimentlada.jpg

Hade inte en aning om vad det var till för modeller...
1587831716_sortiment.jpg

Men det visade sig att mycket av det är till den här klenoden! :ymparty: \:d/
Min såg hade till exempel ingen kedjefångartapp, men det har den nu... :d

Ska rota igenom och sortera och städa upp det nu när jag har lite bättre koll på grejorna. Nu sitter i alla fall cylindern på plats med ny fotpackning, ny insugspackning, tändningen är monterad men inte justerad och förgasaren har fått nya membran men är inte monterad än för jag insåg att det är lättare att montera tändningen (dödarkabeln) utan förknasare.

Kommer fler bilder sen om ni vill ha...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640245 Det är nog en "förbandslåda". Troligen till 62/621.
Fältkit som var bra o ha om man hade en bit till handlarn.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

bmbamse  
#640247 Gu' vad roligt! Jag är helt klart född i fel decennium! 😀 Tänk å få sitta i en koja någonstans mitt i skogen och pilla med sånt här...
-Men vänta... Det gör jag ju!! 🙃
Senast redigerad av bmbamse lör 25 apr 2020, 19:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 621 med definitivt tändproblem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640267 Haha!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).