lör 25 apr 2020, 20:29#640292
bomanio skrev: provade att dra isär första kontakten från kör pedalen, då släppte den 3 relän.
Då är jag säker på att det var körpedalen som låst sig i körning bakåt. Körpedalen aktiverar inga relän i neutralläge/oaktiverad. R42 och R41 aktiveras (via ett antal dioder) vid körning framåt och R43, R42 och R41 vid körning bakåt. Så om det var 3 st relän som klickade när du drog isär kontakten
#11 så var det dessa relän som "släppte"
går dock fortfarande inte att starta maskinen tyvärr, gick inte att dra runt motorn med nödstoppen nedtrycket heller efter att jag började kolla elen bakom panelen. (ganska trassligt där bakom) och endel kablar va lite skadade men inte brustna vad jag kunde se. lossade förstärkaren för att kika lite där bakom ochså och då lossade jag även kontakten. kan det strula upp något ?
Lätt till att man börja skapa nya fel när man rycker och drar i gamla kablar. Sen om man helt oorganiserat börjar testa olika saker så är det lätt att man har ställt nån knapp i fel läge. Startmotorn har ett startrelä R12, ett Bosch-relä ute vid startmotorn. Det R12 kan blockeras av ett antal funktioner som inte får vara aktiverade när man startar maskinen.
1.Körknappen, pos
#11 måste vara i neutralläge
2.Körpedalen, pos
#65(x2), måste vara i neutralläge.
2.P-bromsknappen, pos
#9, måste vara i Automatikläge eller Till-läge. Det tredje läget frilägger p-broms och då går inte startmotorn att köra.
Alla dessa tre funktioner aktiverar R30 som då bryter strömmen till R12.
1587842270_250_r30_funktion_stoppmagneten_dragen.jpg
Sen finns det ett tredje sätt att "störa" felsökningen. Om man lämnar körriktningsknappen i position framåt eller bakåt när man vänder stolen bakåt och kör kranen och sedan försöker köra med körpedalen så kommer inte den att fungera. Ett relä R44 bryter strömmen som går genom potentiometern.
När man sedan vänder stolen framåt igen så "håller" R44 denna blockering via en sk hållkrets, och hållkretsen kan bara brytas genom att körriktningsknappen får göra ett "besök" i neutralläge. Då släpps hållkretsen och körningen med körriktningsknappen fungerar igen.
1587842270_r44_hallkrets_pa_koerriktningsknappen.jpg
Så för att felsöka en ÖSA250 så behöver man ha kunskap om alla dessa små detaljer.
Vanligen så "paniktrycker" man på allting och glömmer att återställa allt i den position det skall vara.
Tror definitivt inte du hade nån anledning att gräva bakom stryförstärkaren i det här läget. Gör bara risken större att det skapas nya fel när man ovetandes drar isärn eller skadar nån kabel...
skulle väll eventuellt kunna bygla startmotorn , men eftersom att det rycktas om att den kan åka iväg av sig självt känns det ju lite risky.
Bygla aldrig startmotorn utan att veta vet ni håller på med. Det räcker inte med att man "tror sig veta".
Om man vrider potentiometern ner på "noll" så kan inte maskinen rusa i väg vid start. Man kan ännu bättre dessutom plocka bort 1.6A säkringen på EF-kortet. Men då får man vara beredd på att maskinen kan börja rulla när man sätter tillbaka säkringen med motorn igång. Säkrast är dock att alltid göra startförsök på motorn infrån hytten
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A