Skotare

ösa 250 köriktingsproblem

6 inlägg 3211 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ösa 250 köriktingsproblem

bomanio  
#640218 tjena har problem med en ösa 250 6hjuling tror det är en 89a,
var själv inte med när problemet uppstod men så här lyder historien.
brorsan skulle precis ut på vägen för att köra hem ett lass, då helt plötsligt maskinen tvärvänder och går bakåt. nu går maskinen bara bakåt (oavsett hur knappen står), har kollat knappen och den verkar fungera. dessutom slog han till nödstoppen när det hände efter det så snurra bara startmotorn när knappen är nedtryckt så man fick starta igenom att snurra motorn och dra upp knappen igen för att den skulle hoppa igång. nu fungerar inte det heller efter att jag rengjort några jordpunkter. vore hemskt tacksam för hjälp



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: ösa 250 köriktingsproblem

Fredi  
#640237 Detta är helt klart ett problem för @AKKAMAAN

Avatar Fallback

Re: ösa 250 köriktingsproblem

AKKAMAAN  
#640238
bomanio skrev:tjena har problem med en ösa 250 6hjuling tror det är en 89a,
var själv inte med när problemet uppstod men så här lyder historien.
brorsan skulle precis ut på vägen för att köra hem ett lass, då helt plötsligt maskinen tvärvänder och går bakåt. nu går maskinen bara bakåt (oavsett hur knappen står), har kollat knappen och den verkar fungera. dessutom slog han till nödstoppen när det hände efter det så snurra bara startmotorn när knappen är nedtryckt så man fick starta igenom att snurra motorn och dra upp knappen igen för att den skulle hoppa igång. nu fungerar inte det heller efter att jag rengjort några jordpunkter. vore hemskt tacksam för hjälp

Kolla körpedalen.... börja med att att dra isär kopplingsdonet #11 som finns under plåtsargen nere på golvet bakom sidopanelen. Om maskinen sedan går att köra med körriktningsknappen i framvänt läge så ligger felet i körpedalen.
Att inte startmotorn går när nödstoppen är uppdragen beror på att det finns en startspärrfunktion som förhindrar start när växel/körriktning är aktiverad. Jag misstänker att något är felande i körpedalen, antingen har microbrytaren kollapsat eller att ev körpedalen ligger aktiverad av något ovanpå eller inuti.

Ge "brorsan" en plus-poäng för att han kom på att köra startmotorn med stoppknappen (stoppmagnet på dieselpumpen) nere och sedan rycka upp den för att ge bränsle och starta dieseln. Påminn honom dock att vrida ner potentiometern på "noll" innan han gör det nästa gång... :d

1587831422_blockschema.jpg
1587831774_elschema_koerpedal.jpg
1587831774_elschema_felsoekning_akdrift1.jpg

Användarvisningsbild

Re: ösa 250 köriktingsproblem

bomanio  
#640248 tack för svaret! :) provade att dra isär första kontakten från kör pedalen, då släppte den 3 relän. går dock fortfarande inte att starta maskinen tyvärr, gick inte att dra runt motorn med nödstoppen nedtrycket heller efter att jag började kolla elen bakom panelen. (ganska trassligt där bakom) och endel kablar va lite skadade men inte brustna vad jag kunde se. lossade förstärkaren för att kika lite där bakom ochså och då lossade jag även kontakten. kan det strula upp något ? skulle väll eventuellt kunna bygla startmotorn , men eftersom att det rycktas om att den kan åka iväg av sig självt känns det ju lite risky.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ösa 250 köriktingsproblem

bomanio  
#640256 Efter lite ruckande på kablar så starta den och teorin om pedalen verkar stämma nu går den framåt tack så hemsktmycket akkamaan! 😄

   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250 köriktingsproblem

AKKAMAAN  
#640292
bomanio skrev: provade att dra isär första kontakten från kör pedalen, då släppte den 3 relän.

Då är jag säker på att det var körpedalen som låst sig i körning bakåt. Körpedalen aktiverar inga relän i neutralläge/oaktiverad. R42 och R41 aktiveras (via ett antal dioder) vid körning framåt och R43, R42 och R41 vid körning bakåt. Så om det var 3 st relän som klickade när du drog isär kontakten #11 så var det dessa relän som "släppte"


går dock fortfarande inte att starta maskinen tyvärr, gick inte att dra runt motorn med nödstoppen nedtrycket heller efter att jag började kolla elen bakom panelen. (ganska trassligt där bakom) och endel kablar va lite skadade men inte brustna vad jag kunde se. lossade förstärkaren för att kika lite där bakom ochså och då lossade jag även kontakten. kan det strula upp något ?

Lätt till att man börja skapa nya fel när man rycker och drar i gamla kablar. Sen om man helt oorganiserat börjar testa olika saker så är det lätt att man har ställt nån knapp i fel läge. Startmotorn har ett startrelä R12, ett Bosch-relä ute vid startmotorn. Det R12 kan blockeras av ett antal funktioner som inte får vara aktiverade när man startar maskinen.

1.Körknappen, pos #11 måste vara i neutralläge
2.Körpedalen, pos #65(x2), måste vara i neutralläge.
2.P-bromsknappen, pos #9, måste vara i Automatikläge eller Till-läge. Det tredje läget frilägger p-broms och då går inte startmotorn att köra.

Alla dessa tre funktioner aktiverar R30 som då bryter strömmen till R12.

1587842270_250_r30_funktion_stoppmagneten_dragen.jpg


Sen finns det ett tredje sätt att "störa" felsökningen. Om man lämnar körriktningsknappen i position framåt eller bakåt när man vänder stolen bakåt och kör kranen och sedan försöker köra med körpedalen så kommer inte den att fungera. Ett relä R44 bryter strömmen som går genom potentiometern.
När man sedan vänder stolen framåt igen så "håller" R44 denna blockering via en sk hållkrets, och hållkretsen kan bara brytas genom att körriktningsknappen får göra ett "besök" i neutralläge. Då släpps hållkretsen och körningen med körriktningsknappen fungerar igen.

1587842270_r44_hallkrets_pa_koerriktningsknappen.jpg


Så för att felsöka en ÖSA250 så behöver man ha kunskap om alla dessa små detaljer.
Vanligen så "paniktrycker" man på allting och glömmer att återställa allt i den position det skall vara.

Tror definitivt inte du hade nån anledning att gräva bakom stryförstärkaren i det här läget. Gör bara risken större att det skapas nya fel när man ovetandes drar isärn eller skadar nån kabel...

skulle väll eventuellt kunna bygla startmotorn , men eftersom att det rycktas om att den kan åka iväg av sig självt känns det ju lite risky.


Bygla aldrig startmotorn utan att veta vet ni håller på med. Det räcker inte med att man "tror sig veta".
Om man vrider potentiometern ner på "noll" så kan inte maskinen rusa i väg vid start. Man kan ännu bättre dessutom plocka bort 1.6A säkringen på EF-kortet. Men då får man vara beredd på att maskinen kan börja rulla när man sätter tillbaka säkringen med motorn igång. Säkrast är dock att alltid göra startförsök på motorn infrån hytten

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar