Skogsröjning

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

125 inlägg 29886 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

hfab  
#640224
Grålle52 skrev:Räknar med att jag hinner 0,3ha/6h

Hur ser en SÅN röjning ut?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Grålle52  
#640226 Så som all min ser ut.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#640227 Ca 3-5 meter högt löv...
Ganska tätt eller dålig terräng...
Räknat till hektar pris ca 48-5300 kr/ha...

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Grålle52  
#640232 Värsta jag hade tog 55h för 2,2ha. 6-7m högt som en vägg. Ett helvete att gå dit etc etc

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640242
Grålle52 skrev:Värsta jag hade tog 55h för 2,2ha. 6-7m högt som en vägg. Ett helvete att gå dit etc etc


Då föredrar jag nog en kedjeröjare...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

lundqvist.r  
#640255 Nu antar jag att kostnaden för utbildningen inte togs av grabbarna? Det är ingen invändning, utan bara en kommentar: utbildning kostar. Röjkortet är inte gratis, går det på 5000 idag? Och där är det väl två dagar med större grupp? Tre dagar med proffsröjare som ägnar sig åt två personer är en hyfsat stor insats, antagligen det som behövs.
Bara som en jämförelse: jag blev för ett tag sedan varse att en typisk "ledarskapsutbildning" på fyra heldagar med en grupp på tiotalet deltagare kan kosta 18 000 (inkl moms) per skalle. Så jämförelsevis är motorsågs- och röjsågsutbildningarna rätt billiga.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Appi1996  
#640261 Röjning och plantering skall utföras på timpenning

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Skogsfix  
#640263 Fick ett medeltal på senaste röjda 30ha 6.7h/ha. Endast sly och plantskogsröjning normaltätt. Ingen snö heller och bra temperaturer.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

alias  
#640331
hfab skrev:
Grålle52 skrev:Räknar med att jag hinner 0,3ha/6h

Hur ser en SÅN röjning ut?


En röjare som blev intervjuad i Sydveds tidning Aktivt Skogsbruk för några år sedan tyckte att en normalröjning brukade ta ca 2 dagsverken/ha så ur det perspektivet så låter det inte alls som orimlig tidsåtgång om det är lite sena röjningar på frisk/fuktig mark med kraftigt lövuppslag.

Om det är Gudrunhyggen på bördig mark som röjs för första gången nu efter ca 15 år så förvånar det mig inte att det tar tid.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Grålle52  
#640403
alias skrev:
hfab skrev:
Grålle52 skrev:Räknar med att jag hinner 0,3ha/6h

Hur ser en SÅN röjning ut?


En röjare som blev intervjuad i Sydveds tidning Aktivt Skogsbruk för några år sedan tyckte att en normalröjning brukade ta ca 2 dagsverken/ha så ur det perspektivet så låter det inte alls som orimlig tidsåtgång om det är lite sena röjningar på frisk/fuktig mark med kraftigt lövuppslag.

Om det är Gudrunhyggen på bördig mark som röjs för första gången nu efter ca 15 år så förvånar det mig inte att det tar tid.

MVH
Alias


Nä jag tycker jag är hyfsat snabb ändå. Hur man lyckas med 1ha på 6h då måste det vara glest. Proffsröjarna jag hade till 6ha gudrunhygge tog det 6 dagar för på 2 pers.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#640406 Räkna ca 0.5 ha per skalle även om det är proffs, för jobbet blir påverkat av mer än bara att det är tätt.

Terräng, väder, planering, noggrannhet mm
Allt spelar in, det går inte att säga att det ska ta exakt 6H att röja en Ha, utan det är beroende på.

6H/1Ha var det länge sedan jag lyckades med...
För att jag inte fått såna jobb.... det skulle vara att jaga vargar i plantskog och endast vargar...

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Fredrik Reuter  
#640409 Vi hann inte prata om detta i fredags Torbjörn så jag frågar i tråden; lärde han ut något om ståndsortsanpassning vid röjningen till killarna?

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#640437 Nej, det har jag sagt att jag står för. Jag försöker lära killarna att ”läsa marken”. Att spara löv/björk där det är låglänt och fuktigt. Att gynna tallen på granens bekostnad om det är torrare/kullar. Osv

   TS
Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#640438 Som fd proffs röjare så klarar du nog av det lika bra som någon annan.
Det lilla de behöver lära sig utöver den praktiska delen, kan de läsa sig till på kvällen... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640525
Skogsfix skrev:Fick ett medeltal på senaste röjda 30ha 6.7h/ha. Endast sly och plantskogsröjning normaltätt. Ingen snö heller och bra temperaturer.


Jag gjorde en sammanräkning nåt år när jag röjde heltid och vi räknade effektiv tid, inga flyttar inräknade. Då såg det ut såhär:
plantröj: 21 trakter, 168ha = 6 tim 20 min per hektar.
slutröj: 26 trakter, 183 ha = 7t 15 min per hektar.

Så mer än 1 ha/dag enligt datan, men verkligheten såg lite annorlunda ut. Med flyttar, planering och tidstjuvar inräknade så är det svårt att snitta över 6 tim/dag. Men det var när man var ung och flink =))
All röjning var åt bolag (i rätt tid) på bra tallmark, är det stenigt och stamtätt så kan det ta tre gånger så lång tid.

För att knyta an till tråden så tror jag att grabbarna kan ha en lång karriär framför sig, jag gjorde nästan likadant själv då jag 23 år gammal sa upp mig från ett verkstadsjobb och flyttade till hembygden och det visade sig vara svårt att få jobb här! Hade ingen skoglig bakgrund men en stor fördel i att farsan alltid jobbat i skogen och drivit röjfirma så jag fick ju bra kontakt med uppdragsgivare via honom.
Sen var det "bara" att lära sig jobbet och se till att hålla hög nivå på de uppdrag man fick. Nöjda kunder är nästan en garanti för nya uppdrag, branschen är liten och rykten färdas snabbt mellan skogsägarna (och bolagen för den delen). Samma gäller förstås även åt andra hållet, det händer att man missuppfattar hur kunden vill ha röjt och om man då har "förstört" 10ha ungskog så lär andra få veta det inom några dagar. Ett tips när man ska röja åt en ny kund är att röja lite grann, sen kolla röjningen med kunden och justera efter dennes önskemål.

Önskar grabbarna lycka till och hoppas att de ger det minst två säsonger, det tar tid att komma in i röjningen. Vill även tipsa om att bara ställa ner sågen, luta sig mot ett träd och bara ta in allt runtomkring. Vissa dagar är helt magiska och även de dåliga dagarna i skogen är bättre än en bra dag på kontoret =))

Även om jag har lagt ner röjningen pga att jag tyckte att det var för dåligt betalt med hänsyn till hur slitsamt det är så har det ändå varit värt det, helt klart! Det har gett mig grunden till vart jag är nu, med erfarenhet om företagande, kontakter inom branschen och ett gott rykte som hjälpte till att landa uppdrag som traktplanerare när jag väl tog det steget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).