Verkstan

Handbromsar...

44 inlägg 6187 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640142 Tog lite bilder nu.Den vita vajern syns i nedre delen av bilden. Lite misshandlad av verktyg när jag försökt dra i den.


Och så från baksidan där vajerm kommer in.



Höljet går att dra över kabeln på baksidan, så tror att det är genomföringen som kärvar.

Den går bara en kort bit till den är ihopkopplad med vajerna från vänster sida. Borde vara enkelt att få väck, men små skruvar i rostigt plåt...

Så här det vänstra sidans genomföring ut.


   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

Avslutat-02  
#640143 Hör med skroten om det har dessa hemma.
Köp alltid två på en gång, för det är bättre att ha hemma, lika så belägg..

Sedan tar du bort vajern om det har en begagnad hemma.
Så kör du med den andra tills du lagat den där sidan.

Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640146 Ja, den har nog varit låst sen i höstas då jag bytte skivor men aldrig fick handbromsen att funka... :oops: Den skall besiktigas inom en månad, antar att jag måste fixa detta först. Vänster verkar funka bättre nu i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

Avslutat-02  
#640152 Behöver du ha bilen den närmaste tiden, så kapa vajern, sedan monterar du en ny så snart det går.

Får då tänka på hur man parkerar...

Användarvisningsbild

Re: Handbromsar...

Erre  
#640201 Är inte vajern för rostig eller skadad så försök spruta in lite rostolja i höljet. Ta tryckluft och blås in det, gör så några gånger så du får in lite olja.

Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641067 Efter Vinterröjarens tips så drog vi till skroten idag och köpte vajer till höger bak och nya(beg) backar. Lyckades både få bort den gamla vajerupphängningen och få dit den nya, utan blodvite.

Nu är det justerat så den håller bilen stadigt i backe. Låste hjulen om det var lite grus/vått på asfalten. Var ute och körde en sväng på motorvägen, efteråt kändes det varmare på navet där bak en fram.. Hmm...

Vänstra vajern var lite trög, skulle kanske bytt den också. Får fråga bilprovningen vad de tycker...

Inser att jag nog inte justerade spelet i handtaget på rätt sätt. Hur gör man egentligen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

Avslutat-02  
#641081 Det är tyvärr olika på olika bromsar..

Vilken typ har du?

Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641384 Tjoho, gick igenom besiktningen! :) Enda felet var en bromslampa... :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handbromsar...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641406 Grattis! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Handbromsar...

totte  
#641420 Bravo, grattis!

Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641435 Dessa handbromsvajrar, den vänstra kärvar på sambons Mini kände jag när jag bytte till sommardäcken.
Konstigt nog har mina handbromsar fungerat rätt bra förutom att bromsskölden hade en förmåga att rosta sönder på mina Omegor. Jag använder den sällan pga jag länge haft bilar med lite större motor och bara parkerat med växel i eller som nu med automat

Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641930 Jaha, tillbaka på ruta ett nu då. Kom lite gnissel ibland när man körde, och efter lite körande blev baknaven ganska varma. Så fick ta av hjulen och ställa ner bromsarna till min igen då... :cry:

Så nu tar inte handbromsen särskilt mycket, vi får se om gnissel försvinner och det inte blir varmt mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

Avslutat-02  
#641931 Och du är säker på att det är just bromsarna? Samma symptom får du med hjullager..värme, slänger lite grann, så att bromsarna misstänks ligga på...


Höj upp hjulet och vrid och ryck i hjulet så du hör och känner om det finns spel på lagret...det ska det inte göra...

Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641934 Nej, därför jag sa att vi får se om det försvinner. Om det inte försvinner var det något annat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Handbromsar...

ÅsaNisse  
#642036 Använd handbromsen varje gång du parkerar så håller den sig i gång och som skrivits tidigare rulla någon meter eller kör lite på 1:an med något knäpp draget så håller sig trumman frisk. Var aldrig några problem med gamla volvo 140 när man gjorde handbromsvändningar lite då och då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).