Skogsröjning

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

125 inlägg 30162 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Skogsfix  
#639990 De låter ju också bra. Har hört om en som tar betalt efter vad det har gått åt bensin per dag det är ju inte så dumt det heller.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

HannuRöj  
#640008 se till att jobben blir snygga och riktigt gjorda för skogsägaren och dennes skog istället...

Håller med Rojarn!🌲
Om de lär sig nu, är de fortare nästa sommarn.
Och absolut inte röja för långa dagar på början, blir bara trött och ont..

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#640015 Det håller jag med om totalt, börja tidigare på morgonen och gör kväll vid 11-12..så slipper man värsta värmen..bättre med att ta ett pass på eftermiddagen/kvällen.

Springa på i för högt tempo konstant löser inget, bättre mala på och vara noggrann..
Springa svetten ur sig och härja runt gör bara kroppen sliten och öm..

Och en stensågning till ca 90% :lol: så var det humöret förstört...

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Axl  
#640038 Timme vs hektar beror ju lite på hur man tänker. Om känner att man håller på att lära sig och inte vill att kunden kan drabbas så kan det ju vara skönt med ett hektarspris så man kan röja på i sitt eget tempo utan att det drabbar kunden.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#640048 Det är sant, det jag däremot sätter mig emot är att man säger " åh det där ska ni klara på 3 timmar" det är ingen självklarhet, och man kanske menar väl med att lära in ett tempo, men om man ska lära sig från grunden så måste det få ta den tid det tar.
Då är hektar pris mera rättvist för alla.
Samtidigt som man alltid kan höja ersättningen vart efter man blivit erfaren...
Så det går då att ta mindre i timmen under upplärning, och höja vart efter.

Men från min sida så ska en instruktör instruera och lämna prestation om areal per timme utanför..

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Blivande snickare  
#640057 Nja, håller inte helt med där. Det är ju (för mig iaf) riktigt givande att ha en målsättning att komma upp till. Och gärna slå. En morot typ.
Så det är nog inte bara illa att medesamma få verkligheten slagen i ansiktet. Värre efter ett halvår å fortfarande inget på konto.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#640059 Vi är ju alla olika.
Vilket är tur för då kan vi komplettera varandra. :-bd

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

isteskog  
#640068 När jag hade skogsvårdsfirma så var det resultatet av ordentliga och fint utförda jobb som gjorde att jag fick fler jobb. Röjde väldigt sällan på ackord och killarna som var nybörjare hade lite lägre ersättning än de som var vana, men det viktigaste var att det blev ordentligt gjorda jobb. Tror nog Röjarn kan intyga det ..... för han var en av de nya killarna en gång i tiden. 🌲

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#640069 :-bd jajemän och lika glad för att fått jobb var man.

Fick man uppskattning, så blev det bra resultat på skifterna..
Inget lämnades eller fuskades med. \:d/

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

fendt311  
#640071
isteskog skrev:När jag hade skogsvårdsfirma så var det resultatet av ordentliga och fint utförda jobb som gjorde att jag fick fler jobb. Röjde väldigt sällan på ackord och killarna som var nybörjare hade lite lägre ersättning än de som var vana, men det viktigaste var att det blev ordentligt gjorda jobb. Tror nog Röjarn kan intyga det ..... för han var en av de nya killarna en gång i tiden. 🌲

Det är alltid viktigt att ett jobb blir väl utfört och rätt gjort. Jag anser att det är viktigare än ett snabbt dåligt jobb. En nöjd kund kommer alltid tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

isteskog  
#640078 Hade vissa kunder som absolut skulle ha en viss röjare för att utföra jobben. De jobben blev väldigt fint utförda men kanske inte alla gånger billigast gjorda. Fick påpekande några gånger av skogsägarföreningen att vi inte skulle vara så noga med att dra ner stammarna i underväxtröjningarna för att det var för dyrt enligt inspektorn. Det gör vi ändå sa jag för skogsägaren vill ha det så. Och inte vart det speciellt dyrare heller om man är tekniskt skicklig att röja. Mitt råd till grabbarna är att vara noga och röja så det ser bra ut både i utförande och för ögat. 🙂 🙂

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#640085 Det är mest en myt och fel tanke att det tar tid att få ner stammarna på backen, rätt teknik och kapning på det som behövs så är det ändå full fart framåt...utan tids fördröjning..

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

fendt311  
#640099
isteskog skrev:Hade vissa kunder som absolut skulle ha en viss röjare för att utföra jobben. De jobben blev väldigt fint utförda men kanske inte alla gånger billigast gjorda. Fick påpekande några gånger av skogsägarföreningen att vi inte skulle vara så noga med att dra ner stammarna i underväxtröjningarna för att det var för dyrt enligt inspektorn. Det gör vi ändå sa jag för skogsägaren vill ha det så. Och inte vart det speciellt dyrare heller om man är tekniskt skicklig att röja. Mitt råd till grabbarna är att vara noga och röja så det ser bra ut både i utförande och för ögat. 🙂 🙂

Sådant här trycker man gilla på. Tycker första anblicken när man haft några som röjt under växt röjningar. Ser dessa träd som står rätt upp. Som om dom missat att röja. Det retar mig. För själv när man röjer drar man alltid ner stammarna.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

fendt311  
#640100
vinterrojarn skrev:Det är mest en myt och fel tanke att det tar tid att få ner stammarna på backen, rätt teknik och kapning på det som behövs så är det ändå full fart framåt...utan tids fördröjning..

Du har så rätt vinterrojarn. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Grålle52  
#640223 6h/ha :shock: hur ser en sån röjning ut? Inte för jag är snabb men inte heller skitslö. Räknar med att jag hinner 0,3ha/6h

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).