ATV och UTV i skogen

Vedsäckstransport med ATV

25 inlägg 7734 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedsäckstransport med ATV

Skäribo  
#640025 Har behov av att förflytta 1,5 m3 vedsäckar med atv. Förslag tas gärna emot hur man enklast förflyttar dessa säckar.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

molnia  
#640031 Har sett någon variant av pallyft som är en vagn att dra efter atv. Skulle det vara ett alternativ?

Avatar Fallback

Re: Vedsäckstransport med ATV

Vilsten  
#640033 Är det ett engångsbehov eller en permanent lösning?

Tänker typ en balvagn av modell som håller fast balen med ett spännband...

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

molnia  
#640036 Hittade några exempelbilder

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

Skäribo  
#640040
molnia skrev:Har sett någon variant av pallyft som är en vagn att dra efter atv. Skulle det vara ett alternativ?


Det kunde funka men jag tror det är enklast att lasta och lossa om man på något vis kan lyfta säcken i dess öglor. Frågan är bara hur? Och lösningen är meningen att vara permanent :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

Skäribo  
#640042
molnia skrev:Hittade några exempelbilder

Den kunde man nog bygga något av, vet du var man kan få tag på kärran?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

molnia  
#640106 Här är bilderna ifrån, någon konkursaktion från 2017.
https://www.netauktion.se/auktion/produ ... allgafflar


Vet inte vart vagnen går att köpa. Vill du hellre ha lyftet i toppen så kanske det är mer ett gör det själv objekt.
Vet inte om det är lämplig storlek men mindes att det finns färdiga boggivaggor att köpa. Så har man lite jobb fixat åt sig .. har inte klart för mig om det är små nog att passa detta projekt..

http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/- ... id=E510165
Senast redigerad av molnia lör 25 apr 2020, 06:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vedsäckstransport med ATV

Piraboin  
#640116 ta en verkstadkran och modifiera den och montera den på dom där boggi likt den där palllyften
'

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

Daniel Ivarsson  
#640149 Googla på balvagn för atv. En sån kanske kan fungera.

Jag skulle ha sagt in en bild men fick inte till det...

Avatar Fallback

Re: Vedsäckstransport med ATV

zeetorg  
#640153 Det känns rent spontant som att en lyftanordning på en atv-vagn blir lite för klen för att lyfta en så stor vedsäck.
Jag gissar även att det skulle bli ganska högt och vingligt om du ställer säcken på en vagn.

Hur är du tänkt att använda det hela, hur många kubik, långa transporter, kuperat mm?
Det kanske går att använda någon annan lösning som mindre säckar, eller löst i en flakvagn?

Men bara för att komma med ett förslag på lösning så tänker jag mig typ något liknande en gungställning på hjul med någon form av kättingtelfer i mitten för att lyfta säcken. Eller en låg vagn och att du fixar en separat anordning för själva lyftet.

Avatar Fallback

Re: Vedsäckstransport med ATV

Jim_the_one  
#640155 Om du tänker dig 4 stolpar som ledar i botten och toppen. En ram där uppe med krokar. Stolpar i hörnen. Själva vagnen är en bygelvagn lik den med palllyften.

Backa över vedsäcken, vinscha ramen framåt så den lyfts och faller lite över centrum så att vinschen inte behöver belastas under transport.
Behövs en liten knuff för att ställa av säcken, eller så kan man sätta ett block och vinscha bakåt också.

Hinner inte rita något nu men kan göra detta ikväll om du inte förstod hur jag menade.

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

molnia  
#640202 Jims ide låter som ett bra alternativ. En balvagn för rundbal till atv, de jag sett biler på " välter upp" balen på vagnen och deet funkar ju inte med en vedsäck

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

Skäribo  
#642790 Tack för alla fina ideer och förslag. Helt suveränt. Tycker också Jims ide låter intressant. Har du möjlighet att skissa upp den skulle det vara toppen :-bd

Jim_the_one skrev:Om du tänker dig 4 stolpar som ledar i botten och toppen. En ram där uppe med krokar. Stolpar i hörnen. Själva vagnen är en bygelvagn lik den med palllyften.

Backa över vedsäcken, vinscha ramen framåt så den lyfts och faller lite över centrum så att vinschen inte behöver belastas under transport.
Behövs en liten knuff för att ställa av säcken, eller så kan man sätta ett block och vinscha bakåt också.

Hinner inte rita något nu men kan göra detta ikväll om du inte förstod hur jag menade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsäckstransport med ATV

Jim_the_one  
#642808 Ska försöka hinna med detta imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Vedsäckstransport med ATV

Tokslut  
#642809 Jag har en pallvagn från Nyvab, men den orkar nog inte en 1.5kbm säck. listad att klara 400kg

1588799549_img_5056.jpg


1588799532_ladda_ned.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).