Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473247 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#639939
1587742121_f6b37f2c-df1b-45de-b483-708d44bea1c1.jpeg
Ent skrev:
Björn T skrev:https://www.skogsverktyg.se/s-gkedjor-sv-rd/sliputrustning/filar/square-ground-fil-fr-n-pferd.html enklast att beställa här :-bd


OK, kanske slår till \:d/

Amerikanen I filmen på den länkade sidan filar botten på tanden med rundfil. Det såg man inte i Schweizer-filarfilmen om jag inte missade just det momentet? Är det olika skolor eller har amerikanen i film 2 utvecklat konceptet ytterligare?


Hej. Kolla klippet en gång till, på den Franska killen. I slutet på filmen kommer rundfilen fram. Används för att öka spånutrymmet i tanden

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#639953 OK, då var det jag som spolade förbi just detta.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.fu

Aspåsnäset  
#639995 Funkar det även på "små" kedjor. 3/8 1,3 typ stihl 201?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

bmbamse  
#640002 Om jag har förstått det rätt så är väl kravet att det är en full-chisel, måste vara ett skarpt hörn, rätta mig om jag har fel!
Jag är så sugen på att prova själv, så fantastiskt elegant den skar även längs med fibrerna när han friserade bort svullnaderna runt kvistarna. För att inte tala om insticken. Så snyggt! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640003 Tja, varför inte. Det äf väl bara o prova.
Svårt o hitta nån kedja som har mejseltand i 3/8Hobby

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#640017 Stihl har en kedja som heter 3/8" P Picco Super 3 (PS3), 1,3 mm som är helmejsel ( full chisel ) men det är väldigt trångt att få filen på plats och rätt vinkel. Själv filar jag bara stor 3/8 och 404 kedjor på detta sättet.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

bmbamse  
#640019
Mange skrev:Tja, varför inte. Det äf väl bara o prova.
Svårt o hitta nån kedja som har mejseltand i 3/8Hobby


Mmm, jag är en nörd... Jag skulle kunna fastna i det där också så jädra hårt...
Min vurm för Jonsered är nog en ganska bra ledtråd till det... :-b

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Aspåsnäset  
#640034 Ok. Tack för svar. Då får man kanske hålla sig till rundfilen. Man kan ju testa på någon halvkörd kedja i forskningssyfte.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#640058 Dum fråga men hur definieras full chisel/mejsel? Vad jag kan utläsa är det grövre kedjor, men...?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

svampbob  
#640067 Funkar det med en Corona motorsågfil?

https://www.sagro.se/sv/artiklar/motors ... 00mms.html

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

fendt311  
#640072 Visst är chisel en benämning på slipning och vinklar? Inte ett verktyg? Eller har jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

bmbamse  
#640088 Chisel är det engelska ordet för "stämjärn"

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

fendt311  
#640093
bmbamse skrev:Chisel är det engelska ordet för "stämjärn"

Jasså? Det visste jag inte. Men jag har i bakhuvudet någonstans att det har med vinklar och slipning av bearbetande verktyg att göra.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#640095 Kanske räcker med att kolla hur ett stämjärn är slipat...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

bmbamse  
#640105 "Chisel" kan egentligen vara allt ifrån en huggmejsel, bildhuggarjärn, skölp och över till stämjärn på engelska. Man lägger till något beskrivande adjektiv som ett fristående ord för att skilja det från alla andra "chisels" det nu kan vara som man menar. Det är samma princip som med "snow" dvs "snö". Jänkarna har bara en sorts snö, medan vi har tö, kramsnö, skare, etc.

- Engelskan är ett mycket torftigt språk, så jag begriper faktiskt inte varför var och varannan slänger med något engelskt uttryck, helst i varje mening, för att låta 'cool' när man pratar. :roll:
Så när kollegerna på jobbet börjar bli allt för jöniga med sina 'smart boards' och 'smart signs' så händer det att jag utbrister: "Vi bor i Sverige, vi talar Svenska!" Och svaret blir då något i stil med: "Ja, men kunderna..." Vilket avslutas med något ohörbart.

Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag fördärvat tråden med något helt ovidkommande!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).