Skogsröjning

Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

125 inlägg 30128 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#634937
pyntan skrev:Hur mycket skulle pojkarna behöva röja för att jämföra det med sina timanställningar?


Det beror lite på vad de kan få per hektar. Kan de få ner ett knappt hektar per dag och person så lär de få minst lika bra betalt som de har på sina timknäck i alla fall om de tar ut lön ur AB.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634939 Då röjer man inte. Utan putsar till en föryngring!

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Seb macahan  
#635047 Härligt tänk hos grabbarna. Har gjort lite liknande (dock inte lika seriöst med bolag etc). Och visst finns det ungdomar som vill arbeta (sonens ena kompis) när han var 14år knäppte han mig på fingrarna i röjning efter bara några dar i skogen. Och på den tiden vill jag nog påstå att jag var ganska ihärdig med röjsågen. Kommer bara idén från dem själva så kan det nog bli bra.
Och nu måste ju vara ett "guldläge" att tänka i lite andra banor. Det märks att vissa "jobb" kommer det att bli svårt att bemanna med stängda gränser. Äldsta sonen har flera sommarjobb o välja mellan. Förra året sökte han 35-40st och fick 1.
Hade varit intressant o höra "grabbarnas" omdöme om uppgiften än så länge?

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637941 Hur går det för grabbarna? :geek:

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#637958 Jo, de har väl inte börjat på riktigt än. Avslutar anställning på annat jobb den här veckan men idag har de varit iväg och röjt en heldag. Jag orkade inte hålla mig utan åkte ut i em och körde två tankar med dem. Underröjning i snart gallringsskog. Det börjar flyta på riktigt bra men de blir rätt möra efter en heldag :d

På måndag börjar dock allvaret! Då ska de köra några dagar med proffsinstruktör som ska lära dem ”produktionsröjning” och examinera röjkörkort. Jag ska hänga med och filma och försöka fånga proffsröjarens tips och knep.

Föresten, om någon har röjobjekt i närheten av Jönköping (5-6 mils radie) så får ni gärna höra av er med PM. Nu behövs det mer skog att röja!
Firtsättning följer...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#639354 Idag kör killarna tredje och sista dagen med proffsinstruktör. Lasse Kaubak från Nordfor. Röjsågskörkortet är avklarat och de drillas nu i arbetsteknik för hög produktion. Träna upp fällteknik som sitter i muskelminnet. Lite som när mästaren ska lära karetekid i filmen med samma namn om ni förstår vad jag menar.

Jag måste säga att det är lärorikt och utvecklande att se och lyssna på Lasse. Jag som trodde jag kunde röja :((

Nu ska jag klippa ihop lite film från de här dagarna och försöka förmedla lite av Lasses arbetsmetoder och tips. Det blir nog en separat video om det. Så gör jag en egen om killarnas progress som skogsröjare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Anton k  
#639365 Verkligen spännande.
Vill du även interjuva Lasse om råd o tips om han vill dela med sig så skulle det vara intressant o lärorikt.
Nu i coronatider så har det vanliga jobbandet minskat för många o då skulle det finnas möjligheter att man kan ta på sig lite röjning, o med proffstips så finns det lite man kan fundera på o bättra sig.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

surjämten  
#639421 Spännande!
Tänk att få utbildning o lära sig. Lyckliga grabbar.
Sen behöver ju inte detta betyda att de ska syssla med röjning i all framtid.
Är ju ett jobb som sliter om man jobbar årtionden.
Extremt regniga o varma dagar finns det ju också roligare sysslor att göra.
Men som sagt, att få lära sig ett yrke från grunden på detta sätt är inte alla förunnat.

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Torbjörn Johnsen  
#639915 Här kommer en liten uppdatering från veckan som gått om killarna som ska börja med skogsröjning:

Nu är det skarpt läge!
Anställningarna som killarna har haft är avslutade och de ska nu försöka försörja sig som skogsröjare framöver.

Veckan inleddes med en tre dagars grundlig utbildning inkl. examination för röjsågskörkort RA och RB. Lasse Kaubak från Nordfor har tagit sig an killarna och skulle efter avklarat kort framför allt ge dem grunden i produktionsröjning. Jag hängde med och fick också mitt röjsågskörkort och jag fick lära mig mycket nyttigt om röjteknik. Det kommer så småningom en egen tråd och video om hur man kan utveckla sin röjningsprestation.

1587731543_p1080285.jpg


1587731542_p1080284.jpg


Det var inga problem att klara av varken teorin eller de praktiska momenten. Efter att ha plöjt igenom både Nordfors utmärkta röjningshäfte "Arbetsteknik för gräs- och slyröjning med röjssåg" och Husqvarnas häfte "Arbete med skogsröjsåg" så fanns det en teoretisk grund. Tillsammans med några dagar med mig i skogen och inledan de grunder med Lasse så gick det att klara teori- och praktiskt prov. Check :-bd

Produktionsröjning
Efter avklarat prov gick Lasse över till produktionsröjning. Hans mål var att lära ut grunderna i en arbetsteknik som är högproduktiv men som kräver ett minimum av energi. Det hela började redan med röjsågsupphängningen. Röjselen fick de trimma in under körkortsutbildningen: mest last på höftbältet, bröstplattan mitt fram på bröstbenet och upphängningsplattan/kroken tillräckligt högt upp. En dryg dm under höftkammen på höger sida.

1587732306_skärmavbild_2020-04-24_kl._14.41.37.png


Röjsågsupphängningen
Här fick de ställa in sågupphängningen så att klingan hamnar högre (när man släpper handtagen och sågen hänger fritt) upp än vad instruktionerna visar. Typ Ju högre desto bättre. Sedan ska sågen hänga snett men mer om det här i en kommande tråd om röjningsteknik. Syftet är enligt Lasse att få en väldigt lättrörlig, snabb och flexibel manövrering av röjsågen utan att man får felbelastade muskler i överkroppen.

Karate kid
Efter intrimning av sågen ägnades mycket tid åt kapteknik. Killarna fick stå och kapa ner röjstubbar i små "puckar" efter ett förutbestämt mönster. Träningen syftade till att nöta in rörelser i muskelminnet. Båda sidor och olika sektorer av klingan användes. En viktig komponent i Lasses röjningsmetod är säker enhandssågning. Ja, glöm alla instruktioner om att alltid hålla båda händerna på handtagen!

1587732308_skärmavbild_2020-04-24_kl._14.40.11.png


När jag tittade på Lasse och killarna kom jag osökt in på filmen Karate kid. Ni vet när den unge killen ska få hjälp av mästaren att lära sig karate. Men istället för att träna karate får han står och nöta monotona rörelser samtidigt som han målar, vaxar och utför allehanda arbete år mästaren. Lite så var det här också. "Mästaren" visade och fintrimmade rörelserna och killarna fick sedan stå och nöta. Allt för att träna upp muskelminnet. Klingans rörelser i röjskogen ska "automatiseras" utan att man som röjare måste tänka på hur och var man ska såga.

1587732309_skärmavbild_2020-04-24_kl._14.39.21.png


Efter mycket nötande på röjstubbar fick de sedan tillämpa tekniken i röjning. Lasse jobbade väldigt aktivt och följde deras arbete, avbröt, visade och tipsade/korrigerade om förbättringar. Steg för steg så går det bättre och bättre.

Dubbelkap och arbetmönster
Sedan lite träning på dubbelkap. Hur man kapar en grövre stam från två håll och kan ha koll på fallriktningen. Sedan mera röjning och så lite grundläggande om arbetsmönster. Lasse förordar ett alternativ till att gå långa 4-metersstråk. Det går ut på att jobba med arbetsplaneringen i "två riktningar". En huvudriktning som kan följa en hel beståndslängd. Tvärs över det 20-30 meter långa slag där man går fram och tillbaka i mer ordinära 2-6 meter breda slag. Mer om även det här i kommande röjningstråd.

Stamantal
En viktig kunskap är hur man räknar stamantal efter röjning. Killarna fick testa både 4-metersspö (50 kvm provyta) och 5,64-meterssnöre (100 m provyta). Men Lasse tipsade även om hur man kan använda röjsågens längd som riktmärke för olika förband.

1587732307_skärmavbild_2020-04-24_kl._14.43.37.png


1587732309_skärmavbild_2020-04-24_kl._14.44.32.png


Effektivitet och dötid
Efter två dagar fullpackade med utbildning och övningar avslutade Lasse med lite seriöst snack om effektivitet och produktivitet. En effektiv arbetsmetod är grunden för att orka med en hög produktion under lång tid men det finns många andra saker man måste vara medveten om för att få till den totala effektiviteten.

Den viktigaste är att ta kontroll över dötiden! Att komma igång i tid på morgonen. Att ha två bränsleflaskor och fil (plus vid behov vatten) på selen så att du kan köra tretimmarspass utan att ta längre rast. Att ha ordning på sina grejer. Att ha extra klingor och extra såg med sig. Att ta med sig regnkläderna ut i beståndet (eller hänga på selen) om det finns minsta misstanke om regn så att man slipper gå och hämta. Osv, osv. Ska de lyckas med att både få uppdrag och lönsamhet så måste de vara högproduktiva men enligt Lasse så är det inga problem att få upp en hög produktionsförmåga.

1587732601_skärmavbild_2020-04-24_kl._14.47.39.png


Dag 3 i riktig röjning
Tredje utbildningsdagen körde de igång i ett nytt objekt med fin plantröjning. En 10-årig granplantering med inslag av självsådd tall och bitvis bra med björkuppslag. Totalt 9,2 hektar som ska röjas. Här ska det gå undan! Första delområdet var på ett hektar och enligt Lasse ska det vara klart på sex timmar (tre timmar för två personer) om man ska ligga på en bra nivå. Så killarna röjde på och Lasse sprang runt och avbröt, tipsade, korrigerade och jagade på. Och det gick riktigt skapligt! Visst, en liten bit till betinget är det nog definitivt kvar men de har lärt sig grunderna och kommer att fortsätta att utveckla sin produktionsförmåga.

1587732601_skärmavbild_2020-04-24_kl._14.49.46.png


Dag 4 & 5
Utbildningen är avklarad och nu flyger killarna själv. De är taggade för jobbet och har förstått hur de ska komma framåt tror jag. De kollar på kartor och räknar areal. På väg till och från skogen har de lagt lappar i brevlådorna utefter vägarna för att ragga nya uppdrag. Om några dagar är de klara där de är nu och behöver mer objekt. Jag har hjälpt dem att lägga ut lite krokar bland lite virkesköpare och större skogsägare. Parallellt har de de senaste veckorna registrerat och startat sitt bolag och får nu även steg för steg lära sig hur det ska hanteras så att allting blir rätt. Det kommer att bli lärorikt och utvecklande för dem och jag kommer att uppdatera här i tråden allt eftersom hur det går med röjningsjobbet. Det första som kommer är en liten film från den här veckan när jag har klippt ihop den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639923 Låter som en väl värd utbildning!
Önskar att skogsstyrelsen kunde hålla liknande utbildningar med fokus på att producera även till personer som står långt från arbetsmarknaden!

PEFC-certifiering är det något grabbarna tänkt fixa under året? blir lite enklare att få jobb då och lite mindre tid till att leta jobb. Fast de e klart har man mycket kontakter kan man säkert hålla ett par röjjare med arealer!

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Skogsfix  
#639936 Mycket bra tråd. Håller helt med att inte pausa för mycket håll högt tempo hela dagen ät lätt drick mycket gå sedan hem och vila och ät arbetsdagen max 7h.
Och att vara tidigt igång är viktigt speciellt nu när det börjar bli varmt.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Avslutat-02  
#639978 Förstår om man vill lära ut ett bra tempo.
Men istället för att jaga på ackord, röj per timme och se till att jobben blir snygga och riktigt gjorda för skogsägaren och dennes skog istället...

Tar det 2 tim till per ha, så låt det vara så då.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Hema  
#639981 Mr Miyagi va mästaren du tänkte på. 👍

Btw, hur och vad man bör tänka på när man startar företag kanske det kan finns intresse för här med? :)

Användarvisningsbild

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

Skogsfix  
#639984 Håller med helt med röjarn men det brukar bli gnäll av uppdragsgivaren om där är för mycket timmar per hektar. Röjer också själv allt på timme.

Avatar Fallback

Re: Socialt experiment - kan stadsungdomar bli röjare? Del 1

isteskog  
#639986 Ge ett maxpris/ha och kolla av hur många timmar det tog. Har prövat det några gånger och ej kommit över det någon gång. Visar man det sen för skogsägaren så ökar förståelsen för timdebitering. 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).