Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ett litet mysterium

13 inlägg 4448 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ett litet mysterium

Vedproducent  
#639772
1587670502_11a26bae-8478-4f2a-ac42-807a8a08cfd9.jpeg
Har en gammal minibrunett som jag mest använder att flytta ved med i vedproduktionen. Nu är det så att dom sista dagarna när jag startar på morgonen flyger det ur en massa mossa ur avgasröret. Ja det låter otroligt men jag förstår inte hur någon fågel eller möss skulle komma in där. Någon som varit ute för något liknande eller har någon idé hur det kan gått till. Bifogar en bild och det är 3-4 gånger mer än detta.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Ett litet mysterium

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639778 Någon fågel som fattat tycke för din goding. Trolig förövare någon av trast arterna eller sädesärla som också bygger med mossa. 🤔
Prova att ställ maskinen 100-150 längre bort så bör det gå över. De ger upp efter några dagar. Sedan kan du ha den där du brukar. 😊

Användarvisningsbild

Re: Ett litet mysterium

fendt311  
#639781
Tåndemåla skrev:Någon fågel som fattat tycke för din goding. Trolig förövare någon av trast arterna eller sädesärla som också bygger med mossa. 🤔
Prova att ställ maskinen 100-150 längre bort så bör det gå över. De ger upp efter några dagar. Sedan kan du ha den där du brukar. 😊

Bra idé. För det blir inga hyresintäkter med sådana svartbyggare.

Användarvisningsbild

Re: Ett litet mysterium

Vedproducent  
#639782
Tåndemåla skrev:Någon fågel som fattat tycke för din goding. Trolig förövare någon av trast arterna eller sädesärla som också bygger med mossa. 🤔
Prova att ställ maskinen 100-150 längre bort så bör det gå över. De ger upp efter några dagar. Sedan kan du ha den där du brukar. 😊

Jo jag har faktiskt flyttat den lite men bara 30 meter ungefär. Men hur dom kommer in där då i ett rör är för mig en gåta. Men det måste ju vara en fågel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ett litet mysterium

Avslutat-02  
#639784 Är det lock på pipan? Annars sätt dit en plåtburk med en sten ovanpå...

Avatar Fallback

Re: Ett litet mysterium

Tralsmo  
#639785 Ja har råkat ut för det när min skotare sto ett par veckor. Va nog i denna tid ungefär, för nåra år sen.
Men dom hadde nog inte hunnit så långt i byggandet.

Användarvisningsbild

Re: Ett litet mysterium

Vedproducent  
#639789
vinterrojarn skrev:Är det lock på pipan? Annars sätt dit en plåtburk med en sten ovanpå...

Nej inget lock men röret är så det inte kan regna in så fågeln måste ju ta en sväng och så är det ju rakt ner. Ska titta i morgon innan jag startar och se om jag ser något längst upp i hålet för ända ner kan dom ju inte komma i ett rakt rör utan kanter tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ett litet mysterium

källefall8  
#639791 Jag har haft sädesärla som byggde under huven på lastmaskinen, dom små fick åka med runt på gården tills dom blev flygfärdiga😊

Avatar Fallback

Re: Ett litet mysterium

Avslutat-02  
#639798
Vedproducent skrev:
vinterrojarn skrev:Är det lock på pipan? Annars sätt dit en plåtburk med en sten ovanpå...

Nej inget lock men röret är så det inte kan regna in så fågeln måste ju ta en sväng och så är det ju rakt ner. Ska titta i morgon innan jag startar och se om jag ser något längst upp i hålet för ända ner kan dom ju inte komma i ett rakt rör utan kanter tycker jag.


En fågel kan ta mig tusan det mesta...
Räkna med det som är omöjligt, så ser du hur de lyckas... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ett litet mysterium

tallen100  
#639801 Ner i pipan är ju inga problem, men upp..
Fågeln borde i så fall följt med mossan ut när du startat, och inte varit så kry att den gjort om det något mer :d

Avatar Fallback

Re: Ett litet mysterium

alias  
#639805
tallen100 skrev:Ner i pipan är ju inga problem, men upp..
Fågeln borde i så fall följt med mossan ut när du startat, och inte varit så kry att den gjort om det något mer :d


Några veckor längre fram på säsongen så hade startförsöket kanske renderat i en ny variant av "förlorade ägg".

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Ett litet mysterium

Avslutat-02  
#639807 Smoked chicken... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ett litet mysterium

Vedproducent  
#640011 Ja var ute lite senare på morgonen i dag men jag såg en fågel vid röret som kom och flög några gånger. Tror det var en sädesärla men helt säker är jag inte. Tänkte jag skulle få ett kort på fågeln men icke. Så här ser röret ut i alla fall. Men det flög inte ut någon mossa i dag. Flyttade ju maskinen 30 meter så möjligen fågeln precis hittat dit.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).