Föryngring

Prov och försök vid föryngring

9 inlägg 4407 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Prov och försök vid föryngring

niotre  
#619670 Har tagit upp ett rektangulärt hygge om drygt 3ha under hösten som jag ska testa lite alternativ metod för att föryngra. Målet är att klara lagkraven för stamtäthet och godkända trädslag till en relativt låg kostnad samt med någon form av rimlig risk. Finns kanske dom som tycker att tilltaget är dumt. Sen finns det kanske läsare som finner det intressant. Kritik är välkommen, det är ju lite därför jag postar. Det är så långa andra som bidragit i slla möjliga trådar med alternativ till de mer gängse.
Beroende på intresse, tillgång till tid, likviditetssituation och andra inverkande faktorer kan man ju angripa en återbeskogning på lite olika sätt.
Aktuellt område är i sydvästra Svealand, G24 och rätt blött. Skyddsdikning utförd för någon månad sedan. Har inte sett resultatet än då jag inte bor på fastigheten. Ska dit i veckan som kommer.
Jag räknar med att det är relativt lättföryngrat och delvis kommer att föryngra sig själv. Västra kanten som är drygt tvåhundra meter lång tänkte jag få sköta sig själv c:a 30 meter in. Det är oerhört mycket kottar i grannens träd. Fröna lär ju komma in till mig i stor utsträckning. Det finns tre svaga höjdlinjer på områdret. Där blir det plantering med treårig barrot. Låglänta områden tänkte jag helt enkelt så. Har samlat kott. Första partiet är klängt nu. Tack Bosse i Skogspodden för fantastiskt intressanta inslag om sådd. Jag kör lite mer Åsa-Nisse-metod med eget frö. Det är vitmossa på i princip alla låga delar så der ska gå att ytså dessa genom att helt enkelt portionera ut fröt. Har "tröskat" frö under dagen vid ett oaf tillfällen på golvet i vardagsrummet. Nästa omgång tänkte jag sköta utomhus. Det dammar rätt friskt när man skakar kottarna. Har lagt ett trettital i en plastback från IKEA och sen ruskat och skakat ur fröerna.
Den som har lite inspel är välkommen i tråden. Ska posta lite bilder allteftersom arbetet fortskrider.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Prov och försök vid föryngring

niotre  
#619671 ...oavvingat frö ska det stå. Jag har inte för avsikt att lägga tid på att ta bort vingarna. Tänkte sprida helt manuellt ur en hink motsvarande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Prov och försök vid föryngring

nilsszzon  
#621377 Kul initiativ , ska bli intressant att följa och hoppas kunniga i ämnet kommer med skarpa tips =)

Avatar Fallback

Re: Prov och försök vid föryngring

niotre  
#621527 Gräventreprenören har schaktat klart och fakturerat. Det blev bra enligt mitt menande. Han gjorde enligt mina förslag/instruktioner och kom också med motförslag. Det var mer stenigt än han trodde från början. Lite lustigt för i princip ingen sten syndes i dagen. Den relativt steniga marken gjorde att varje löpmeter tog lite längre tid än tänkt. Sen sa han att stenigare mark inte "håller fukten" lika hårt som om det hade varit finare material. Gjorde inga stora analyser kring detta utan det kan vara bra så här. På vissa ställen "kom det mjt vatten", som han uttryckte det när han drog med skopan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Prov och försök vid föryngring

niotre  
#622151 För c:a fyra åf sen satte jag egenklängt frö i äggkartonger med lite jord i varje "äggfack". Det tog sig bra men var ett väldigt jobb. I princip allt frös ihjäl sen också ute i den hyggeskant jag prövade. En ej tidseffektiv metod.
Tanken nu är att så i två omgångar tidsmässigt. En tidig och en sen. Har gjort lite slagningar i Google och fördelen med tidig etablering är att de blir lite större och mer motståndskraftiga inför kommande vinter 2020/-21. Dock kan de frysa på hygget. Jag hoppar över hyggesrensning. Det får komma senare när plantor etablerats. Alltid hindrar kvarvarande skräpbuskar lite vad gäller värmeutstrålning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Prov och försök vid föryngring

niotre  
#633873 Nu klänger kottarna naturligt i träden runt hygget, så idag har jag kört första passet med sådd. Satte en liten hink i ett bälte runt midjan och fyllde det med frö allteftersom. Sprayburk med orange färg för att markera var jag dragit fram. Utrustad också med en fyllhammare för att riva lite i marken där jag tyckte det kunde vara nyttigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prov och försök vid föryngring

Mellberg  
#633950 Har du kollat grobarheten på dina frön?

Avatar Fallback

Re: Prov och försök vid föryngring

niotre  
#633971 Ja, fast jag har inte räknat ut någon procentsats. Kan tänka mig att det måste ske i kontrollerad (lab-)miljö.
Dock har jag provodlat ett flertal satser i vitmossa inomhus och det har tagit skruv varje gång.
Jag har fått en känsla av att fröna gror lättare om de "petas ner" lige i mossan snarare än att bara ytsås, dvs läggas rakt på.
I skogspodden med Per och Bosse ytsår de direkt i vitmossa när tillfälle ges. Dock pysslar dom med avvingade frön. Jag kör med vingarna på. Har inte lagt tid på att försöka avlägsna dom. Jag har en tanke att så som Skogspodden gör får till följd att fröna trillar ner djupare i vitmossan då det bara är det runda lilla fröet. Det omges då effektivare av mossans fukt ock gror fortare än om vingen hade suttit som en broms.

   TS
Avatar Fallback

Re: Prov och försök vid föryngring

niotre  
#639648 Liten kvartalsrapport i projektet:
Jag har enorma mängder frön. Det tycks gå att tröska ut nya hela tiden ur kottmaterialet. Det avtar dock. Till slut får man ge sig. Framtröskade frön lagarar jag i lufttäta behållare i frysen. Har helt lokala frön från samma hygge. Har även nordförflyttade frön. Sen har jag mkt frön från ogallrade granplanteringar men mkt vindfällen i Göteborgstrakten. Lär ju vara förädlat från början.
Själva tänket i mitt projekt har modifierats lite under gång. Relativt torra ytor (frisk mark) som i detta fall sammanfaller med de områden på föryngringsytan som tidigare höll den finaste skogen, har jag beskogat med treårig barrot av NO-ursprung, alltså baltisk. Ju torrae, desto tätare plantering. De tidigare blöta ytorna är nu i vårsolen och den enorma torkeffekten som vinden gör, snustorra (missräkning nr 1). Det var en missräkning. Har spridit frön ändå. Både ytsått i vitmossorna och gjort spår/flått av med en fyllhammare. Denna har visat sig bäst. Det beror givetvis på vilken armstyrka man har och lite på hur tufft det är med ytliga kvarvarande finrötter som håller ihop det översta markskiktet (förnan). Har även testat planteringshacka. Den var för lätt för uppgiften. Har testat också med pikändan på en brandyxa. Rätt tyngd, men för kort skaft. Det är betydligt svårare att flå upp såddfläckar än jag trodde (missräkning 2).
Självsådden var omfattande. Gick att se framrörallt då det var is i hjulspår i marken efter skotaren. Det känns bra. Spritt ordentligt över hela ytan som är 200x300 meter ungefär. Starka vindar har förstås hjälpt till.
Nu fortsätter jag planteringen (på höglänta partier) och sparar frön. Tanken är att sprida från när det är mer markfukt efter kraftigt regn.
En annan åtgärd är att slänga i lite grantoppar i det genomgående större diket för att tillfälligt öka vattennivån med tanke på torksitutionen. Alltså lite styra detta i viss mån. Det blir en variant av asiatisk risbondeteknik :-)
Har lite bilder men har inte lyckats ladda upp. Klarade det tidigare i tråden men nu tycks det vara motigare. Nån som enkelt kan förklara hur man gör.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).