Skogsnyheter

Domedag eller möjligheter efter Corona?

71 inlägg 10221 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Hema  
#639372 I vårt samhälle finns det inte utrymme för företag att skaffa en större buffert (dels så tvingar konkurrensen, dels har vi aktiebolaget isf krav på utdelning). Så många företag är dåligt rustade.

Sedan kan pengarna komma som lån (men vi hade amortera rätt bra, så där finns lite buffert), sedan har vi riksbanken som kan börja trycka mer pengar, men då ökar riskerna med inflation och valutakrasch. Med räntehöjningar som följd.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639374 Ju mer pengar riksbanken trycker ju mindre blir väl värdet på valutan när det vänder, och då är en valutakrasch nära...

När konjunkturen vänder kan man ju inte ha för mycket pengar i omlopp..

https://www.svd.se/tryck-pengar-for-att-losa-kriserna

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639375 https://mobil.helagotland.se/ekonomi/kr ... 90020.aspx

Jannee du undrade vart 💰 kom ifrån...
Här anser man att 350 miljarder räcker, jag tror närmare på ca 2000 miljarder innan vi är på fötter igen.

https://mobil.helagotland.se/ekonomi/st ... 91798.aspx

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639376 https://www.expressen.se/dinapengar/kon ... gselskatt/

Här är en anledning till att staten väntar med att pausa trängselavgiften....
Den ger mycket pengar till kassan...

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Hema  
#639426 Såg detta precis på blocket.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639433 Både positivt och negativt..

Positivt att man försöker hitta nya vägar framåt

Negativt om det är så att en firma har dåligt med jobb och därmed intäkter...

Då finns ju ännu högre tendens att det saktar in...

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Alvarsson  
#639468
jannee skrev:Staten (folket i Sverige) ska nu skyffla in pengar både här och där, visserligen till en hög räntekostnad men varifrån kommer alla dessa miljarder?
Är ledningen i Sverige så urbota dum att de finansierar sina utlägg med utländska resurser nu när svenska kronan står så lågt eller är det några blancolån - men varifrån?
Många företag i dag går i sparlåga vilket också innebär låga skatteinkomster för staten, skatten och momsen på energi har även den minskat radikalt, min uppfattning är att staten snart borde vara bankrutt.


Hög räntekostnad Svenska staten får betalt att låna pengar på 10 år!

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

jannee  
#639483 M.a.o. det är INGA pengar staten lovar att låna ut, det är endast siffror på ett papper eller kontoutdrag. Det är EXAKT så bananrepublikerna fungerar, blåser upp sin s.k. luftekonomi.
Sanna mina ord den häringa karusellen kommer förr eller senare att spåra ur, blir svettigt när vi ska rekonstruera Ebberöd banks finanser.
Ärligt talat jag förstår INGENTING = fattar nada.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Alvarsson  
#639489 Du får inte betalt för att låna pengar på 10 år om du inte har ordning på ekonomin. Nu har Sverige verkligen fördel med låg statsskuld.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Palakangas  
#639508 Företaget jag är anställd hos annonserar om att de satsar som planerat. Bygger en ny ströläggningslinje för att öka produktionen så de är redo när marknaden vänder uppåt efter denna krissituation. De ser framåt.

Användarvisningsbild

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

stegmaster  
#639519 Här er en bild på hur man räknat på kostnader som staten får stå för här i Norge, fram tills nu. 203 milliarder.
Men det kommer nog bli mycket mer före detta er slut.
Alt beror på hur lenge man får stenga ner olika saker.
Nu er man dock igång med att öppna dagis, skolan (1-4trinn), samt div, näringer, som frisörar, fysioterapi...……………så får vi ser hur det går, men myndigheterna menar dom har bra koll numera. :-ss

Bild



Såg dessutan att staten har höjat priset til träd plantering med totalt 60mill, eller 2 kr.pr planta, så man söker folk som kan ta åt sig sådant jobb.

https://skog.no/nyheter/ekstraordinaert ... aren-2020/

Användarvisningsbild

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Erre  
#639521 Dom som planerar smart och har pengar att tillgå bygger alltid i lågkonjunktur.

Låta byggföretagen pressa varandra för att få jobbet. 😉
Och står redo att åka på när det lossnar.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

alias  
#639535 Min erfarenhet är att utfallet vanligtvis varken blir så underbart positivt eller överjävligt negativt som man först lockas att tro när man hör diverse nyheter.

Det mesta brukar landa klart närmare normalläget än vad man först önskat eller befarat.

Konceptet med stängda nationsgränser förefaller föga positivt, varken som hantering av viruset, men framförallt inte för ekonomin - varken nationellt eller globalt. Protektionism brukar ju eskalera till handelskrig och i förlängningen regelrätta krig.

Hade protektionism varit till fördel för landet med stängda gränser så vore handelssanktioner mot ett land en belöning och inte en bestraffning (dörren är ju låst oavsett om den är låst inifrån eller utifrån).

Är ju inte så många som hävdar att t.ex. Nordkorea eller Iran blomstrar ekonomiskt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

halvproffs  
#639614 Varning! Denna läsning ska inte personer med hjärt-kärlsjukdomar och högt blodtryck läsa. Frånsäger mig allt ansvar om ni läser detta!

Om ni inte visste hur coronaviruset förökar sig så läs detta; Viruset har ingen egensex utan dom måste ha minst en partner. Trekanter och även större samlingar med gruppsex förekommer speciellt i Italien och Spanien.

Forskarna har kommit fram till att viruset bor i mannens pung och överförs genom samlag till kvinna-orna.

För att råda bukt på detta elände har smittskyddsenheterna i dessa länder uppmanat till egensex för att inte sprida smittan vidare.
Detsamma borde även gälla stockholmare tycker jag i egenskap av halvproffs på detta område. Å andra sidan är ju stockholmarna så många att lite gallring i buskarna behövs.

Dom där små djäv...(inte stockholmarna) är inte att leka med. Vi hade ju ett virus i Brynäs för många år sedan men jag tror att han är oskyldig till detta dock. Blev ju bara hockeyfeber av det.
Så använd kondom för att skydda er partner!

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Hema  
#640436 Nu är detta USA, men kan nog bli liknande här med.

Många som sitter på rörliga lån?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).