Traktorer och processorer

Volvo Boxer 350 - Kopplar inte ur

9 inlägg 3656 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo Boxer 350 - Kopplar inte ur

shoe1  
#639451 Hej,
Jag har en gammal boxer från -65 som numera mest använts till något vedlass på våren och snöskottning på vintern. Då vintern i år inte varit mkt till vinter har traktorn stått still sen i augusti förra året..
Idag vevade jag igång maskineriet och då visade det sig att kopplingen inte längre kopplar ur. Antagligen rostat ihop när den stått still så länge.
Någon som har en idé eller tips på hur jag ska få igång kopplingen igen?
Har kört lite fram och tillbaka och även haft den stående på tomgång en bra stund i hopp om att lite vibrationer skulle göra susen, men inte några större framgångar hittils...

Ny traktor är införskaffad så jag vill helst inte lägga några större summor på traktorn innan jag försöker mig på att sälja.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo Boxer 350 - Kopplar inte ur

tallen100  
#639456 Lägg i en så hög växel du kan starta med, åk sen med kopplingen nedtryckt och bromsa kraftigt med styrbromsarna och kör så ryckigt du kan, så bör lamellen släppa..

Avatar Fallback

Re: Volvo Boxer 350 - Kopplar inte ur

Palakangas  
#639458
tallen100 skrev:Lägg i en så hög växel du kan starta med, åk sen med kopplingen nedtryckt och bromsa kraftigt med styrbromsarna och kör så ryckigt du kan, så bör lamellen släppa..

Spraya in rostlösare utan olja. Det och ovanstående fick lamellen att släppa på min Buster 400. Kör ner i diken osv så det rycker.

Avatar Fallback

Re: Volvo Boxer 350 - Kopplar inte ur

mareka  
#639478 Jag har haft samma problem med en Fordson senaste åren eftersom den sällan används. Brukar stanna efter ca 100 m när kopplingen varit nedtryckt och bromsarna använts. Problemet kvarstår dock - jag har fått för mig att oljan "klistrar" i hop lamellerna. Nu har traktorn fått stå nån vecka med kopplingen nedtryckt (spärrad). Det hjälper väl antagligen inte!

Avatar Fallback

Re: Volvo Boxer 350 - Kopplar inte ur

holmesö  
#639548 Palla upp bakhjulen så att dom hänger fritt. Lägg i högsta växeln med kopplingen nere och därefter bromsa. Då brukar den släppa.

Användarvisningsbild

Re: Volvo Boxer 350 - Kopplar inte ur

shoe1  
#639576 Tack för tipsen. Får ge mig på det till helgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo Boxer 350 - Kopplar inte ur

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639628 Kolla så inte dräneringen är helt igenbekad också!

Avatar Fallback

Re: Volvo Boxer 350 - Kopplar inte ur

mareka  
#639702 Dränering??

Användarvisningsbild

Re: Volvo Boxer 350 - Kopplar inte ur

shoe1  
#640185 Det löste sig! :-bd
Efter en tur med mkt hopp studs och ryck släppte kopplingen tillslut..

Tack för tips och idéer på hur jag skulle gå till väga.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).