Skogsmiljö och Trädlära

Dags för svärmning?

136 inlägg 22697 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dags för svärmning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638904
1587364547_svaermning.png


Är det dags att leta gnagmjöl nu då? Eller är det fortfarande lite tidigt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Fredrik Reuter  
#638911 Ja, denna vecka är de nog igång...

Rapportera gärna här i tråden så kanske vi kan bilda oss en uppfattning om hur läget är i olika delar av Sverige/Norden.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

jannee  
#638922 "Tror" att ännu är för tidigt med någon svärmning, temperaturen i LUFTEN måste visst uppgå till 18 grader innan odjuren kan flyga, dessutom måste det vara frostfria nätter.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Fredrik Reuter  
#638929 Jag vet inte om det stämmer men en teori är att torra områden och gran på höjder blir extra utsatt. Det kan vara områden att hålla extra koll på.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Brozzlaren  
#638993 Förra året svärma dom sista veckan i april så det gäller nog att hålla koll nu.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

jannee  
#639022 Är det inte så att många borrar har övervintrat i träden (efter fjolårets sena svärmning), dessa borrar lever nu och utarmar de granar som är svaga men även står på torra lägen.
M.a.o kan man idag upptäcka granar som skiftar färg från grönt till brunt, framförallt syns det väl när solen skiner.
Detta utan att det direkt märks något på marken, varken borrmjöl eller extra mycket med barr.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639034 Södras svärmningskarta.
Finns redan fångster av borrar :shock:
https://www.sodra.com/sv/se/skog/utveck ... orrekarta/

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Fredrik Reuter  
#639173 Jodå, nu är det igång. Bilden nedan visar diagram från Skogsstyrelsens sammanställda statistik för vecka 16. Kungsör hade flest barkborrar i fällorna vecka 16.

https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... barkborre/

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#639496 Var å kolla lite i fällorna i kväll å ja det va en del i alla fällorna !! V Värmland

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639497 Kikade lite i kanter idag, ingent borrmjöl än så länge. Inte heller på grannens vindfällen. Vi hade uppåt 20 grader.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Jim_the_one  
#639566 Lade upp den här bilden i en annan tråd men den passar nog fint här också.

Den här lilla ogynnaren kröp runt på min hals som en älgfluga.

1587587525_img_20200422_151129.jpg


Kvicksilvret visade 20grir idag.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#639924 Varit å tömt 7 fällor nu . Det bra m borrar i alla 7 ! Ska tömma resten i morgon ! Men fällorna gör jobben även om d är från stenåldern

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#640014 Har också tömt efter första veckan med gbbfällorna utsatta. 6 fällor gav totalt 0,5 dl gbb (sydöstra Småland). Endast varit några dagar med bra svärmningsväder denna veckan. En fälla med annat feromon än de övriga, syntes ingen skillnad i fångst. En annan notering var att det var ovanligt många myrbaggar i fällorna. Jag tar mig tiden att släppa dessa när det är måttligt med fångst i fällorna.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640530 Var ute kollade efter borrmjöl ikväll. Kunde inte hitta något.

Då tittade jag i kanter o lite olika ställen. Bland annat där det står några gamla borregranar.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#640532 Var å tömde de sista fällorna nu i afton . Det var ca en halv deciliter m borrar i de med !! Uppdaterar till helgen . Blir spännande å se .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).