Motorsåg och handhållet

Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

63 inlägg 26718 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Hema  
#639434
Brorsan skrev:Sen jag slutade med 1,3 mm så håller svärden mycket bättre.
Jag tycker inte jag kör vårdslöst men det är skillnad.
Kör mest grov tall och gran och grovkvistigt och hårt är det för det mesta på granen, j...la skärgårdsskog.
Det är ju synd att man inte får prova X cut.

Hmm men om du har en hva 562:a, så kan du köra med C85-x-cut och den är väl 1,5mm har jag för mig.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639435 Man måste prata i pruduktnamn ocv modeller och inte jämföra päron och päror.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

anersimyra  
#639437
Fredrik Reuter skrev:Kan det vara så att vi äntligen förstått varför manuellproffs som regel ratar sågsvärd med 1,3 mm spårvidd? Förra veckan gjorde jag och Torbjörn gemensam sak och avverkade inför vårt kommande lövskogsprojekt. Lyckligtvis så inföll denna huggning samtidigt som vi bland annat testar både svärd och nya motorsågar. Med andra ord, vi hade möjligheten att hugga med olika typer av utrustning.

Själva huggningen var av medeljobbig karaktär med flera granar som vuxit frodigt och som gör kvistningen bitvis riktigt tuff.

Vid denna huggning så bar det sig inte bättre än att både jag och Torbjörn vid två helt olika tillfällen böjde topparna på två svärd. Det första var ett 16" Picco-svärd från Stihl (3/8) och det andra var ett 15" X-force Pixel från Husqvarna.

Det blev som på bilden nedan som visar X-Force svärdet och båda gångerna blev det i samband med kvistning av grova grankvistar som nyper. Man tror att det bara är att rycka till sig och kapa igen men kvisten följer liksom med sågen och toppen på svärdet böjs. Naturligtvis står man också i en rishög värd namnet och tappar lite balans vid rycket.

Under åren vi testat motorsågar så har proffstestarna oftast kommit med negativa åsikter om 1,3 mm svärden. Vi har hört "stekspade" och "fladderplåt" med mera. I vår enfald har vi nog trott att det handlat om att vederbörande tidigare aldrig testat det smala skärsystemet men efter förra veckan så kanske vi ska ändra oss?

Eller? Ska vi det?

Man kan vända på det helt och säga att fullfjädrat proffs inte sågar så det nyper och med tanke på att 1,3 mm systemet allt som oftast skär effektivare eftersom man inte behöver avverka lika mycket trä, så borde det vara proffsen som kör med smala grejer och vi andra "brötholkar" behöver grövre grejer ... ?

Tja, denna tråd kanske fick en filosofisk prägel men det var en lärorik erfarenhet i alla fall.

Och för er som undrar så körde vi flertalet tankar med den nya MS 400 C sågen från Stihl. Denna hade 1,6 mm och 3/8 RS kedja. Eftersom vi testade denna såg på troligtvis de tuffaste träden och behandlade den därigenom värst. Trots det så fanns ingen antydan till svärdet gav vika. Genom detta tycker vi att det finns fog för tesen men lämnar frågan öppen för diskussion.

Som det ser ut nu så är båda svärden förbrukade. Det kanske går att köra med svärdet från Stihl efter lite riktning men X-force bröts såpass att noshjulet hoppade ur sitt läge.

Skadan som vi ser på bild är identisk med skadan som uppstod på mitt nya Tsumura, skillnaden är dock att det inte skedde i samband med någon nypning utan skedde när jag gasade upp sågen inför ett kap.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

anersimyra  
#639439 Annars är det riktigt trevligt att köra smalspårigt på 346:an då det förstås skär märkbart snabbare och att ett svärd mycket väl kan hålla tills det är såpass slitet att en 1,5 kedja passar i spåret. Oregons lättviktssvärd med alu kärna är hittills det enda svärdet i 1,3 som inte havererat för mig.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639441 Du märker ingen skillnad på 20Bpx eller 21Bpx.
Samma kedja i olika spårvidd.

Däremot märker du skillnad på 20bpx och 95txl till exempel. Båda 1,3 men olika modeller

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

halvproffs  
#639442 Nu är ju jag bara halvproffs 😋 men peppar peppar har hitills aldrig ett 1,5mm svärd havererat. Har dock bara huggit kanske 10000kubik.
Däremot så har flera 1,1mm svärd havererat så till den grad att noshjulet lossnat.

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Palakangas  
#639444
halvproffs skrev:Nu är ju jag bara halvproffs 😋 men peppar peppar har hitills aldrig ett 1,5mm svärd havererat. Har dock bara huggit kanske 10000kubik.
Däremot så har flera 1,1mm svärd havererat så till den grad att noshjulet lossnat.

Men föredrar inte du 1,3 mm ?

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Palakangas  
#639449
Palakangas skrev:
halvproffs skrev:Nu är ju jag bara halvproffs 😋 men peppar peppar har hitills aldrig ett 1,5mm svärd havererat. Har dock bara huggit kanske 10000kubik.
Däremot så har flera 1,1mm svärd havererat så till den grad att noshjulet lossnat.

Men föredrar inte du 1,3 mm ?

Men vad trögtänkt jag är🤭
Hoppas vi i sommar kan träffas hos isteskog som vi sa.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

halvproffs  
#639453
Palakangas skrev:
Palakangas skrev:
halvproffs skrev:Nu är ju jag bara halvproffs 😋 men peppar peppar har hitills aldrig ett 1,5mm svärd havererat. Har dock bara huggit kanske 10000kubik.
Däremot så har flera 1,1mm svärd havererat så till den grad att noshjulet lossnat.

Men föredrar inte du 1,3 mm ?

Men vad trögtänkt jag är🤭
Hoppas vi i sommar kan träffas hos isteskog som vi sa.


Det var jag som var trög :-b jag menade 1,3mm. Självklart ska vi kolla Istes domäner också! :-bd

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Palakangas  
#639455 Trodde en stund att du aldrig kört 1,5 och därför aldrig haft problem.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

halvproffs  
#639459
Palakangas skrev:Trodde en stund att du aldrig kört 1,5 och därför aldrig haft problem.


Just det! Har aldrig kört1,5 och har därför aldrig haft problem med dem :grin:

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Palakangas  
#639460
halvproffs skrev:
Palakangas skrev:Trodde en stund att du aldrig kört 1,5 och därför aldrig haft problem.


Just det! Har aldrig kört1,5 och har därför aldrig haft problem med dem :grin:

Då hade vi båda rätt utan att veta om det.

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

fs480  
#639461 Ett tag sedan jag använde 1,3, jag tyckte då att kedjan inte höll lika bra, gick ofta av.
Sen undrar jag hur du tyckte om nya 400 C sågen? Kommer det nån test rapport?

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Björn T  
#639465 Hej. Vill man ha grejer som håller så är det Stihl svärd och 1.6 som gäller. Och delad andra plats ligger tsumura och oregon power cut svärd. Resten är överreklamerat skräp mer eller mindre, ju klenare ju känsligare.

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

perpet98  
#639477 Jag har arbetat i skogen i tre år nu och jag har inte haft några större problem med att köra med 1.3 mm där. Så jag förstår inte varför proffsen använder 1.5 1.6.Jag tycker 1.3 skär betydligt bättre. Men när man kapar vindfällen håller 1.6 betydlig längre med tanke på allt grus som är på stammarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).