Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 128023 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635682
Flax12 skrev:Skymtade det inte några björkstockar i kanten? Vad blir det av dom? :wink:

De är lite krokiga så de har jag delat i två halvor och lagt bland bakarna för senare upparbetning till ved när de torkat någon månad eller två :-bd

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Vardon  
#635947 Sågar på längden och tvären.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#637106
1586671308_20200410_132526.jpg
Nu fyller det på med allehanda virke för legosågning. Blåst= Mer jobb!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#639358 Legosågar fin asp som skall användas till ytterpanel. Det har man ju läst lite om att det förekommer i vårt västra grannland. Någon som provat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

fendt311  
#639362
Flax12 skrev:Legosågar fin asp som skall användas till ytterpanel. Det har man ju läst lite om att det förekommer i vårt västra grannland. Någon som provat?

Det här blir intressant att följa. Har en del grova asp stockar själv som jag funderat på att såga. Hade eventuellt tänkt såga och bygga en ute bastu av virket.
Nu fick jag också en fråga, fundering.
Går det använda asp som panel invändigt i en varmbonad trädkoja?
Har inte tänkt köra värme i den året runt. Blir kall ställd på vintern.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

jakobn  
#639366 Absolut, var noga när du riktar stocken. Ha riktigt bra tyngd eller spänn ihop det med spännband vid torkning. Alternativt såga block och skiva när det torkat. Såga ett parti till mig själv för några år sedan, tänkte slänga det i pannan men drog på det och blev till slut brist på regelvirke, det partiet är numera väggar i ett av husen. Häromkring har man använt asp till yttertak, takstolar och säkert många andra saker. Med asp gäller väl samma som med ek att virket är bättre om det vuxit snabbt ?

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

jakobn  
#639369 Enligt denna tråden verkar det inte som det gäller för asp, men tungt att spikanär det åtminstone (jämfört med granen vi har här)
Träslagens hårdhet

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#639386 Klar sedan en vecka med sågning och stabbning.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

fendt311  
#639396 Ja jäklar. Ska du bygga en herrgård? Snyggt jobbat.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Camaro1969  
#639400 Små framsteg på sågbacken sedan veden kapats upp:)

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#639406
fendt311 skrev:Ja jäklar. Ska du bygga en herrgård? Snyggt jobbat.


Om det vore så väl ändå :d Ska bygga ut sonens hus och det går alltid åt för reparationer på hus o lada. Lite säljer jag också. Tack för berömmet också för det är lite tungt att stabba när man är själv.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639578
1587589302_apeil2020rotbenda.jpg
1587589302_apeil2020rotbendb.jpg
1587589301_april2020wmlt15rlselfie.jpg
1587589301_april2020timmer.jpg

Börjat såga så smått, hittade en stock där jag av nu okänd anledning lämnat
den sista metern kvar på, den hade legat fint i skogen istället för att släpa
hem den och bråka till ingen nytta, ett dumjobb helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640075
halvproffs skrev:Klar sedan en vecka med sågning och stabbning.

Hur sjutton gör du när du staplar så högt :?:

Mina brädhögar brukar jag göra 150 cm breda, jag har en massa ströläkt i den längden nu. Hittills i år har det blivit dessa högar i huvudsak från fyra tallar och två vindfällda granar. 120 cm mellan ströläkten i båda högarna.
1587761959_braedhoegar.jpg

Ur rotstocken på en av tallarna fick jag ut 21 st 50 x 125-reglar :d
Den långa 50x50-regeln hamnade i fel hög t.v. om någon undrar.

Jag staplar ytterbrädorna ytterst i högen och brädorna/reglarna från kärnvirket innerst i högen. Ytterbrädorna/reglarna innehåller mest vatten och på detta sättet torkar allting i högen ungefär samtidigt till början/mitten av juni, då det är dags att lägga på någon form av tak på högen.

När man sågar till sig själv är det ju inga problem med att ha vankant på både reglar och brädor. Man får ett bättre sågutbyte och ingen märker att det finns en vankant på baksidan av en panelbräda eller en regel. Orginalpanelen på huset från har massor av brädor med vankant så det borde fungera även 150 år senare.

Återstår ett tiotal stockar med mindre dimensioner att ta hand om.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#640117 Den vänstra högen är det bara 1" i och när jag inte nådde högre blev det en pall som jag klev upp på och när den blev för låg så tog jag traktorn med gafflar sista delen.
Den högra är det bara 2" i och där använde jag traktorn mycket. Staplade på 4×4" och lyfte upp med traktorn sen.
Tänker på dom gamla SF journalfilmerna jag sett på tv. Vilka enorma stabbar dom gjort med att bara bära plank o brädor.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#640120
halvproffs skrev:Den vänstra högen är det bara 1" i och när jag inte nådde högre blev det en pall som jag klev upp på och när den blev för låg så tog jag traktorn med gafflar sista delen.
Den högra är det bara 2" i och där använde jag traktorn mycket. Staplade på 4×4" och lyfte upp med traktorn sen.
Tänker på dom gamla SF journalfilmerna jag sett på tv. Vilka enorma stabbar dom gjort med att bara bära plank o brädor.

Imponerande gjort :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).