Skogsnyheter

Domedag eller möjligheter efter Corona?

71 inlägg 10235 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Hema  
#639096
r93 skrev:Frågan är vad Italien gör, dom är inte nöjda hur eu har hanterat detta.

Italien kan riskera att välta hela EU/euron, vi får väl se vad som händer.


En helt annan sak. Oljan är rekordbillig.
https://omni.se/negativt-pris-pa-wti-oljan-efter-varsta-prisfallet-nagonsin/a/LAEre4

Redan 100.000st nya arbetslösa pga Covid.
https://omni.se/100-000-svenskar-har-blivit-arbetslosa-sedan-1-mars/a/QobvbR

Elmia
Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639101 Händer mycket runt om i Europa som kan påverka alla länders ekonomier...
Inget land eller folk går säker.

Det är mycket kvar av detta trots att man försöker få det till att det värsta skulle vara över och om Stockholm blir lugnare i utbrottet av Corona, så har vi ju andra delar och städer som ännu haft det lugnt som kan drabbas, kommer sedan en ny våg och allt drabbas igen så blir det kaos...

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Hema  
#639109
vinterrojarn skrev:Händer mycket runt om i Europa som kan påverka alla länders ekonomier...
Inget land eller folk går säker.

Det är mycket kvar av detta trots att man försöker få det till att det värsta skulle vara över och om Stockholm blir lugnare i utbrottet av Corona, så har vi ju andra delar och städer som ännu haft det lugnt som kan drabbas, kommer sedan en ny våg och allt drabbas igen så blir det kaos...

Vad gjorde stockholmarna under sportlovet, trots vetskapen om händelserna i bla Alperna?
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1113356605671383&id=100009911625392&funlid=Psd7YNDN4TRqDIDw&d=w&vh=i

De har inte lärt sig någonting.
https://omni.se/tegnell-oroande-rapporter-om-mycket-folk-i-utelivet/a/BRKQRe

Ligger själv i karantän sedan 2,5v.. Seg skit.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639110 Det är ju lite det jag menar..
Det är endast Stockholm som nämns konstant...
Man utgår från att allt återgår till det vanliga när eller om Stockholm blir immunt eller friskförklarat... resten av landet är skitsamma....

Håll gränserna stängda och verkligen stängda...inga undantag.
Och förbered för att det kan och kommer bli värre, mycket värre...

Användarvisningsbild

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Seb macahan  
#639126 Jag tror man ska se all förändring som något positivt, den enas död den andres bröd. Så har det alltid varit och så lär det förbli. De som är snabba i vändningarna och ser möjligheter och optimism lyckas, bakåtsträvare och pessimister får vatten på sin kvarn.
Jag ser i alla fall i närtid en ökad möjlighet för unga att börja arbeta. Yrken med lågt eller inget utbildningskrav kommer o öka markant. De unga som orkar arbeta och tål o bli lite svettiga och få lite skit under naglarna kommer om inte annat lära sig o just "jobba". Är de dessutom lite kreativa finns ett bra underlag för o bygga upp framtida bolag.
Den nationella turismen kommer o öka. De närmsta åren lär utlandsresandet minska men befolkningen kommer ändå att vilja semestra. Redan nu är 2:a handsmarknade på väg upp för husbilar och husvagnar. Här har vi markägare stora möjligheter. Naturturism och stuguthyrning, jakt och fiske.
Alla kommer inte o bli arbetslösa och hela världen kommer inte att gå under. Skakad lite försiktigare, men snarare än vad de flesta tror kommer den "moderna" människan att skapa välfärd igen. Det har vi vant oss vid (hela världen av I-länder) och dit vill vi igen.
Och vad betyder "svåra år"? Enligt mig är de få levande i Sverige som ens upplevt svåra år. Något högre ränta är troligt, kanske sämre valuta, alla kanske inte kan spontanköpa en ny tv, resa, golfbag motorsåg etc. Men svårare än så tror jag inte. Vi kommer ha mat på borden och pengar till våra lån och driftskostnader och då har man det riktigt bra enligt mig och förmodligen bättre än 80% av jordens befolkning någonsin kommer o få det.
Förhoppningsvis kommer det att leda till att många "påhittade arbeten" försvinner. Dvs de som ska tjäna ohyggliga summor pengar på tjänster som ingen efterfrågar. Tex goggle träffar, katalogtjänster, reklam rådgivning, Id säkerhet, pensions förvaltare etc. Säljare som säljer "produkter" som "folk" tror att man behöver. Hoppas ni förstår vad jag menar, trots att jag generaliserade lite.
Lyssna lite mindre på tv och radio med sin domedags profetia.
Detta är prime Times för alla upcommings reportrar och analytiker och rena smörgåsbordet för media. Ytterst lite ansträngning för maximal publikation.
De som får det svårt är anhöriga och svårt drabbade av sjukdomen. "Vi" om vi nu klarar oss får försöka se alla möjligheter vi kan. För första gången på länge ska vi "reboota/starta om" världen. Det måste finnas massor med möjligheter i det!

Användarvisningsbild

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

halvproffs  
#639156
Seb macahan skrev:Jag tror man ska se all förändring som något positivt, den enas död den andres bröd. Så har det alltid varit och så lär det förbli. De som är snabba i vändningarna och ser möjligheter och optimism lyckas, bakåtsträvare och pessimister får vatten på sin kvarn.
Jag ser i alla fall i närtid en ökad möjlighet för unga att börja arbeta. Yrken med lågt eller inget utbildningskrav kommer o öka markant. De unga som orkar arbeta och tål o bli lite svettiga och få lite skit under naglarna kommer om inte annat lära sig o just "jobba". Är de dessutom lite kreativa finns ett bra underlag för o bygga upp framtida bolag.
Den nationella turismen kommer o öka. De närmsta åren lär utlandsresandet minska men befolkningen kommer ändå att vilja semestra. Redan nu är 2:a handsmarknade på väg upp för husbilar och husvagnar. Här har vi markägare stora möjligheter. Naturturism och stuguthyrning, jakt och fiske.
Alla kommer inte o bli arbetslösa och hela världen kommer inte att gå under. Skakad lite försiktigare, men snarare än vad de flesta tror kommer den "moderna" människan att skapa välfärd igen. Det har vi vant oss vid (hela världen av I-länder) och dit vill vi igen.
Och vad betyder "svåra år"? Enligt mig är de få levande i Sverige som ens upplevt svåra år. Något högre ränta är troligt, kanske sämre valuta, alla kanske inte kan spontanköpa en ny tv, resa, golfbag motorsåg etc. Men svårare än så tror jag inte. Vi kommer ha mat på borden och pengar till våra lån och driftskostnader och då har man det riktigt bra enligt mig och förmodligen bättre än 80% av jordens befolkning någonsin kommer o få det.
Förhoppningsvis kommer det att leda till att många "påhittade arbeten" försvinner. Dvs de som ska tjäna ohyggliga summor pengar på tjänster som ingen efterfrågar. Tex goggle träffar, katalogtjänster, reklam rådgivning, Id säkerhet, pensions förvaltare etc. Säljare som säljer "produkter" som "folk" tror att man behöver. Hoppas ni förstår vad jag menar, trots att jag generaliserade lite.
Lyssna lite mindre på tv och radio med sin domedags profetia.
Detta är prime Times för alla upcommings reportrar och analytiker och rena smörgåsbordet för media. Ytterst lite ansträngning för maximal publikation.
De som får det svårt är anhöriga och svårt drabbade av sjukdomen. "Vi" om vi nu klarar oss får försöka se alla möjligheter vi kan. För första gången på länge ska vi "reboota/starta om" världen. Det måste finnas massor med möjligheter i det!


Håller med dig sebben till 100%. Även om det är allvarligt för både månniska och ekonomi tror jag att det kommer att ljusna fortare än vi anar. Tycker att dom ansvariga har gjort ett bra jobb så att Sverige rullar på rätt bra mot andra länder som helt stängt både arbeten och folks frihet.

Är tråkigt att läsa negativa trådinslag när det säkert kommer att bli positiva effekter av den här smörjan.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Hema  
#639316 Klart att man vill att det ska gå bra, men saker sker och man måste vara realist. Det kommer bli värre innan det blir bättre.

Här har vi en tuff journalist.
https://m.bild.de/politik/international/bild-international/bild-chief-editor-responds-to-the-chinese-president-70098436.bildMobile.html

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Hema  
#639321 En sak slog mig precis. Skrotpriserna måste va väldigt låga nu eller?

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639332 Vi har sett Spaniens turismintäckter gå förlorade, de var var ändå ca 12% av BNP.
Alla jobb och företag där som gått förlorade.

Här hemma hörde jag igår att taxiverksamheterna är så dåliga i omsättningen nu att ca 75% av alla taxibolag riskerar att gå i konkurs inom 2 månader....

Politiker står och talar om att företag ska ha en buffert precis som bankerna, jo jo men då skulle inte staten stjäla alla pengar vi skulle kunna göra bufffert av.

Virkesköparna får annat att göra nu framöver, entreprenörer ställer sina maskiner och Sveaskog erbjuder en viss kompensation för detta, jättebra.
Men många även där kommer drabbas hårt.

Man tror på myndigheternas fagra lögner om att det börjar plana ut, när i själva verket det är nu det börjar och för lång tid framöver, den underliggande lågkonjunkturen och bristen på kapital från många länder gör att detta kan bli en omvälvande historia.

Sverige rullar på bra....gör det verkligen det? Eller har vi hamnat i ett lugnare vatten för tillfället som just nu våra politiker förstör genom att öppna gränserna för vissa, vi skulle hellre ha jobben åt oss än att öppna gränserna för utländsk arbetskraft, Sverige behöver alla jobb och intäkter själv.

Det är nu facken ska ta bort sina krav på firmorna och alla ska få jobba, skogsbolagen ska köpa på sig virke och städa i skogarna så att baggarna inte gör ännu värre skada ovanpå detta.

Ungdomar som ska ta studenten vill åka flak, ja naturligtvis men under rådande omständigheter är det inte acceptabelt.
Det är det inte med statsfolk som sitter på uteserveringar och festar tätt in till varandra, eller är ute på krogen och dansar.

Vi har alla ett ansvar, ett ansvar som inte bara gäller för att inte sprida sjukdomar utan även för vårt land.

Sveriges politiker bör anamma detta ansvar och ge alla en chans till att bygga vårt land med nya intäkter till staten och för allas ekonomiska överlevnad.

Sänk vissa skatter direkt, ett halvår i taget.
Ge jordbruket extra hjälp, kanske till och med extra finanser för att anställa, lika så i skogen.
Hjälp de små och stora företagen att finnas och verka, se till att det inte barkar iväg bara för att folk tror att det är över.
Eller att man inte har sett eller känt sig eller någon som varit sjuk...det betyder ingenting, media målar upp bilder direkt från staten att det är lugnt....nä det är inte lugnt och det är bara för att inte sprida panik, kaos. Visst kaos, panik skapar psykisk ohälsa och får folk att göra dumma saker, men var ärliga åtminstone.

Och jag håller med denna människa som tycker att kina ska får stå för kalaset, och speciellt om det är som det hävdas, att denna Corona är skapad av människan och kinesiska myndigheter har vetat om detta sedan lång tid....

Användarvisningsbild

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Fredrik Reuter  
#639336 Men om vi stänger gränserna för att skapa inhemska jobb så skulle ju 70% av skogsbruket försvinna, för det är ju vad som säljs över den öppna gränsen via export idag. Jag får inte ihop ditt tänk här.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639344 Det är redan stoppat med exporten utåt, men det verkar ni inte inse..

Den lilla del som nu går ut är bara bra, och naturligtvis så stöder det BNP.
Men vi behöver ha ALLA jobb här, inte få in ny smitta eller krångliga regler med karantän mm.

Du tänker just det som blivit förädlat och ska skickas på export, jag tänker större..

Plantering, röjning, byggande, städning mm plocka jordgubbar, potatis mm inom jordbruket.

Än så länge går det att sälja till utlandet, men vad händer om det helt slår stopp pga slut på kapital?

Man ställer inte in avverkningar mm om man har avsättningar för virket eller hur?

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Alvarsson  
#639349 Varför skulle det bli slut på kapital?

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639351 Är ni helt säkra på att vissa länder kommer klara av om det kommer en 2 och eller en 3 våg av Corona?

Kommer verkligen industrier i andra länder magiskt att överleva?
Eller är det bara så att runt omkring oss nu går industrier i dvala och kanske i konkurs pga det ekonomiska läget inte bara av Corona utan även av den konjunktur dimp som nu sker, och fort går det.

Att skogsbruket ställer sig lungt en stund kan man kanske klara, men även här finns det en marginal inom vissa företag som gör att entreprenörer inte kommer klara sig ekonomiskt med ett stillestånd på längre än 2 mån... Pratat med de flesta entreprenörer som kör åt mellanskog här och det var bara en firma som skulle klara av att stå längre än 2 mån...pga att jobben varit få under vintern.

Det är ju bara att läsa själva, så märker man att jag är inte ensam i mina uträkningar och funderingar...
https://www.expressen.se/nyheter/corona ... -i-vinter/

Vi har en herre som brukar säga åt oss att börja tänka själva, och i dessa fall är det direkt nödvändigt att tänka själva och på oss själva som nation, inte vara så förbannat globala....

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

jannee  
#639359 Staten (folket i Sverige) ska nu skyffla in pengar både här och där, visserligen till en hög räntekostnad men varifrån kommer alla dessa miljarder?
Är ledningen i Sverige så urbota dum att de finansierar sina utlägg med utländska resurser nu när svenska kronan står så lågt eller är det några blancolån - men varifrån?
Många företag i dag går i sparlåga vilket också innebär låga skatteinkomster för staten, skatten och momsen på energi har även den minskat radikalt, min uppfattning är att staten snart borde vara bankrutt.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639361 Sprialen nedåt är igång, med precis som du skriver jannee, utan jämt flöde av skatteintäkter så blir den negativa bilden på kontot fort verklighet.

Och ja det är lånade pengar som nu investeras i bolag och människor.
Vi får dyrt betala senare...
Det som gör mig lite fundersam på om denna regering klarar av detta är bara uträkningen över vad permitreringen skulle kosta..

Regeringen sa 2 miljarder...men den kostar hittills 50 miljarder...det kunde vilken idiot som helst räkna ut....att det var för billigt med 2 miljarder, för ännu en gång räknar regeringen med att endast ett fåtal företag skulle behöva detta, men verkligheten är en helt annan, att börja peka finger med fusk är inte heller sant för svenska företag är pungslagna på sina kapital pga stort skattetryck.

Välkomna till framtiden....den är inte ljus...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).