Avverkning (slutavverkning)

Gammelskog

16 inlägg 6628 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammelskog

Erik 2  
#638565 Vad har ni för erfarenhet av blädning i gammelskog?
Denna fastighet är flerskiktad och ett mycket stort spann på ålder.
Tanken är att hugga ut mogen och övergrovt och samtidigt gallra ut resterande.
Har aldrig gjort detta tidigare, men skogen är så speciell att jag tänkte undvika att ta ner allt!
Det är inte huggt i skogen på minst 80 år, vad anser ni om risken för röta i de största träden...


Senast redigerad av Erik 2 lör 18 apr 2020, 12:33, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Gamelskog

Lars Lundqvist SLU  
#638567 Det går inte att ge ett bra svar utan mer uppgifter om skogen. Var i landet, trädslag, storleksfördelning på träden, hur mycket småträd och plantor finns det, osv.

Användarvisningsbild

Re: Gammelskog

Erik 2  
#638576 Ja såklart, ligger i Halland. 45 tall, 50 gran och 5 blandat. Storlek varierar från 1dm till 30meter... På vissa platser väldigt mycket små och andra stora endast avverkningsmoget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammelskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638582 Erik 2! Då en bild säger mer än tusen ord, så skulle det underlätta om du vill lägga upp en del bilder här från beståndet. :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gammelskog

jannee  
#638588 Är det inte rört på 80 år, börja då i det nordöstra delen och föryngringsavverka.
Eller kanske bäst att gallra bort lövträden innan du gör en slutavverkningsanmälan.
Risk finns att skogen kan bli biotopskyddad. "förståsigpåarna" har i dag stor makt.
Gallra gör man för övrigt som man finner själv bäst, att resultatet inte kanske blir det man har förhoppningar om är en annan sak.
En viss mängd röta får man alltid räkna med, är många träd (granar) svullna nedtill har du nästan säkert en bit röta.
Mogen men övermogen granskog ligger illa till när det gäller granbarkborre, kanske också något att beakta?
Du har tydligen stor del tallmark, växer granen också på tallmark är det en något större risk att den är rötangripen.
När man börjar gallra i ett orört bestånd ökar risken radikalt för stormskador.
Brukar aldrig bli riktigt bra när man dimensionblädar

Användarvisningsbild

Re: Gammelskog

Lars Lundqvist SLU  
#638615 Om det finns så mycket tall så är det sannolikt en tallskog där det kommit upp gran underifrån, och i delar av Halland är tall det naturliga trädslaget. Jag skulle inte försöka göra om det till en blädningsskog med gran utan snarare göra som jannee skriver och börja planera föryngring, med tall.

Användarvisningsbild

Re: Gammelskog

Erik 2  
#638618 Tack för svar, som ni skriver är jag försiktig med att anmäla slutavverkning. Då jag är lite rädd för svaret... Ska ju inte börja med detta förrän till hösten så har lite tid att fundera vidare...

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammelskog

forstwirt  
#638822 Gör några provborrningar för röta, hugg lite försiktigt längst i öster och observera föryngringen, försök med några små hyggesbränningar och se hur lövträden sprutar upp, även randhuggning är en variant.

Användarvisningsbild

Re: Gammelskog

Erik 2  
#638829 Hmm lite nytt för mig detta. Men vad är randhuggning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammelskog

Lars Lundqvist SLU  
#638839 Jag tror forstwirt syftar på det vi kallar kanthuggning.

Användarvisningsbild

Re: Gammelskog

Erik 2  
#638857 Ja just de! Det låter mer bekant... dock aldrig testat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammelskog

forstwirt  
#639276 Lite osäker på exakt benämning på svenska, tittade på ett sådant avverkningssätt i Tyskland på 80-talet, man hugger alltså i långa rader av den gamla skogen och låter föryngringen komma upp i "skuggan" av den. Fungerade ganska bra i Centraleuropa såvitt jag minns. Ska Pröva att googla fram någon bild vid tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Gammelskog

Erik 2  
#639284 Tack för svar, ska kolla om jag kan hitta bilder. Den största risken som jag ser i att hugga i ett så gammalt bestånd är risken för stomskador. Som också andra skriver här. Men finns en teknik som den du beskriver kanske man kan få vinden att gå i de rader man hugger.. ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammelskog

Lars Lundqvist SLU  
#639312 Nej, tvärtom. Man lägger de kala remsorna vinkelrätt mot det man tror är den troligaste stormriktningen. Men slutresultatet blir en ungskog, fast på ett väldigt krångligt och schematiskt sätt.

Avatar Fallback

Re: Gammelskog

Hema  
#639320
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, tvärtom. Man lägger de kala remsorna vinkelrätt mot det man tror är den troligaste stormriktningen. Men slutresultatet blir en ungskog, fast på ett väldigt krångligt och schematiskt sätt.

Antar då att man lägger dessa remsor närmare och närmare vindriktning för att slippa få vindfällen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).