Inomgårdsmaskiner

Stiga Villa 9E

20 inlägg 22946 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga Villa 9E

tobbo166  
#639135 Hej!

Köpte en beg Stiga Villa 9E. Tror ca 1997 men motorn bytt. Stark och går bra i motorn.

Bytt tre remmar och ett hjul. Normalt att innersta remmen hoppar när man kopplar ur?

Fick tips av förra ägaren att slira på kopplingen när den spinner loss i uppförsbacke. Den är ju framhjulsdriven. Verkade inte funka så bättre att backa uppför backen. Ska man undvika att koppla ur i onödan?

När jag slirade en massa hoppade innersta remmen och slog sönder hjul mm. Allt nu bytt.

Spaken man kopplar in aggregatet med. Känns inte distinkt och som det ska vara? Spärrknappen på sidan verkar sakna funktion. Såg nåt youtube klipp där det verkar funka annorlunda/bättre.

Vår:


Youtube/som det ska vara (?):


- när jag trycker på knappen händer inget! Kan man byta nåt så den blir så? Verkar också vara en Villa 9E, väldigt lik vår.

När vi köpte den hoppade klippaggregatet ur. Fick sitta och hålla i spaken för att den skulle klippa!

Efter att ha bytt alla remmar klipper den nu, men känns inte helt stabilt. Om den inte är rejält inkopplad, kanske sliter på den?

Tog några bilder under den. Inte 100% säker att allt är rätt. Det kan ha varit fel innan rembyte, tog bild före. Pinnarna tror jag ska förhindra att kedjan hoppar, de satt långt ifrån, flera cm. Ändrade så de är närmare (se bilderna).

Se bilden med gula cirkeln. Konstigt att den svarta metallskivan ska ligga så där framåt mot kanten? Min erfarenhet av maskiner (motorcyklar, båtar mm, aldrig ägt åkgräsklippare) är att den borde sitta fast? Känns tokigt...

Justeringen för inkopplingen känns också lite sådär, ”icke-original”? Ungefär som han i tråden:
Stiga Villa 9e

Försökt hitta verkstadsmanual men kan inte hitta.

:)



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

Avslutat-02  
#639137 På bilden där du har markerat remskivan, så saknas en fjäder...
Den ska spänna skivan så att det blir tryck för utlösningen på den lilla spaken på sidan till i kopplingen av aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

tobbo166  
#639148 Tack! Menar du den rektangulära svarta metallbiten som jag ringade in med gult? Det är ett hål längst ut. Ska det sitta en fjäder där som går nånstans?

Ser det ut som jag satt den svarta grejen rätt? Hjulet hoppade bort när jag skruvade ur bulten för långt, var jobbigt att få tillbaka den. Kanske ligger 180 grader fel? Distanshylsan är på insidan, är det rätt? Den svarta klammern sitter ganska dikt an mot hjulet, antar det ska vara så, hjulet kan alla fall snurra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

Avslutat-02  
#639149 Japp det ska sitta en fjäder där som spänner hjulet, den ska sitta med en ring på andra sidan av klipparen.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

Avslutat-02  
#639150 Så här ser den ut..

1587456172_screenshot_20200421-100223.png

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

Avslutat-02  
#639152
$matches[2]



$matches[2]


8211-0210-07_SE.pdf



Lite mera information om stiga villa....
Har skruvat många av dem... tyvärr.....

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

Avslutat-02  
#639153 När du lutar klipparen, luta då ifrån förgasaren... Annars blir luftfilter och förgasaren full i olja....

Bara ett tips...

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

tobbo166  
#639293 Hej och stort tack för all hjälp!

Får jag bara dubbelkolla, är det nr 2 i bilden, markerat med gult, så vi pratar om samma sak? I sprängskissen sitter ingen fjäder i hålet i bläcket nr 2? I den andra änden sitter redan en fjäder, går framåt, mot klippaggregatet och ser ut som fjädern du länkade till tidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

Avslutat-02  
#639294 Det brukar sitta en till fjäder där.
Men det skiljer på dessa klippare från klippare...
Prova att dra i axeln så ser du vad som händer, löser det problemet så är det bara att montera i en fjäder.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

tobbo166  
#639298 Ok jag kollar med lokala handlaren, de har säkert på lager :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

Avslutat-02  
#639303 Har du kollat så att fjädern på insidan av stolpen under sitsen är hel? Eller att allt där under hänger med när du aktiverar spaken för aggregatet?

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

tobbo166  
#639330 Hej! Utan att skruva isär filmade jag och tog några bilder:



Vet du förresten om det jag ringade in med blått - kan man ta vilken bult och mutter som helst så jag inte köper nån onödigt dyr Stiga-originaldel när jag ska till handlaren idag? :) verkar saknas där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

Avslutat-02  
#639333 Det ska gå med vilken bult som helst, bara det är liv på den så att rörliga delar kan röra sig.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

Avslutat-02  
#639334 Gör dig själv en tjänst om du ska iväg till en handlare, ta klipparen med dig, så du kan visa vad du menar och de kan känna och se själva vad som felar...det blir så mycket enklare då.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E

tobbo166  
#643736 Har satt dit ett hjul som saknades och ändrat en del.

Inkopplingen - den pinnen som sitter i spaken hoppar ur när man drar den till Max inkopplingsläge (mot sig/mot sätet/uppåt).

Osäker på hur fjädern ska sitta. Var ju en del som var fel när vi köpte den så litar inte på nåt.



Ett problem är att sprängskisserna (som är till stor hjälp!) inte visar var fjädrarna ska sitta?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).