Motorsåg och handhållet

Husqvarna 345FR

34 inlägg 25442 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515147 De bytte hela förgasaren på servicestället.
Dock är den inte provkörd efter då trimmerhuvudet har tjurat fast.
Måste man tillbaka till service för att de ska ställa in sågen när trimmerhuvudet är fixat eller är det bara att tuta och köra?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

siggesluring  
#572730 Svara på en gammal tråd här ifall det kan hjälpa någon med samma problem som jag har.
På min 345fr som inte gått så mycket visade det sig att bensinslangen från tank till bränslepumpen hade mängde med små sprickor och sög in luft. Nästan osynliga innan man tog loss och böjde på slangen. Skitslang som inte tål bensin!
Sågen gick och tjuvstannande och dog när man drog på gas. Hände inget när man justerad på förgasarskruvarna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#572738 Nåt man ser ibland tyvärr.
Oftare på de som inte får Aspen...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639205
lm skrev:De bytte hela förgasaren på servicestället.
Dock är den inte provkörd efter då trimmerhuvudet har tjurat fast.
Måste man tillbaka till service för att de ska ställa in sågen när trimmerhuvudet är fixat eller är det bara att tuta och köra?

Nu är det samma skit igen att den dör. Har inte gått många timmar efter garantireparationen. Har inte kollat slangen men den gick ju efter att den var inne och så redan dret. Är kraftigt inne på att skicka iväg skiten och köpa batterisåg. :ymparty: 550n motorsågen tuffar och går men den har väl elektronisk förgasare. :-bd :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639221 Dit med den igen o säg till dem att de får lösa det eller ge dig en som funkar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Avslutat-02  
#639223 Det som har garanti ska du inte hålla på med själv...det ska Hva lösa...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639237 Garantin har nog gått ut. Ska kolla på detta med bränsleslangen som siggesluring skrev.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639392
siggesluring skrev:Svara på en gammal tråd här ifall det kan hjälpa någon med samma problem som jag har.
På min 345fr som inte gått så mycket visade det sig att bensinslangen från tank till bränslepumpen hade mängde med små sprickor och sög in luft. Nästan osynliga innan man tog loss och böjde på slangen. Skitslang som inte tål bensin!
Sågen gick och tjuvstannande och dog när man drog på gas. Hände inget när man justerad på förgasarskruvarna.

Slangen ser nästan ny ut. Kan inte se några sprickor men de kanske finns ändå?
1587554680_img_20200422_132251052.jpg

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Avslutat-02  
#639394 Har du provat med tanklocket öppet?
I locket sitter tankavluftningen...

Ett vanligt fenomen är att slangen från tanken och in, där den möter en fjädrande slang, kan antingen vara sprucken eller böjd...sitter straxt innanför kåpan nere vid anslutningen till förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Avslutat-02  
#639410 När du får igång sågen prova spraya lite rostolja runt motorn, ändrar den läte och går bättre så tjuvlyftar den..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639412
vinterrojarn skrev:Har du provat med tanklocket öppet?
I locket sitter tankavluftningen...

Ett vanligt fenomen är att slangen från tanken och in, där den möter en fjädrande slang, kan antingen vara sprucken eller böjd...sitter straxt innanför kåpan nere vid anslutningen till förgasaren.

Slangen från tanken till där man trädde på den på nästa grej (men det var väl ingen slang, hmm) var ingen kläm eller något på. Provade med öppen tank också. Men det var på samma vis.
Man drar igång den med choke och sedan verkar den gå så länge det finns bränsle kvar från chokningen. Håller man på gasen så man "känner av" motorn går det att hålla igång den ett tag. Direkt man släpper upp stannar den av. Det är som den inte får bränsle tycker jag. Det konstiga är att den fungerade i höstas men nu har den legat i ett halvår och då går den inte. Så att något förändrats med maskinen mer än att något åldrats känns inte möjligt där sågen legat. :o

Och har aldrig haft problem med andra maskiner på grund av gammalt bränsle eller så och motorsågen går ju med den samma Aspen. Och då hade den väl inte startat och gått överhuvudtaget. Så känns som något har beckat ihop men inte på grund av bränsle eller så utan att det är några detaljer som inte håller kvaliteten över tid.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Avslutat-02  
#639414 Då verkar den inte pumpa som den ska...
Kanske nålen behöver justeras..
Eller att dekompventilen är otät...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639417
vinterrojarn skrev:Då verkar den inte pumpa som den ska...
Kanske nålen behöver justeras..
Eller att dekompventilen är otät...

Provade med 5-56 spruta utanför luftintaget och nu gick den i 5 minuter (stannade med knappen) både på tomgång och med gas. Får prova röja till kvällen och se om det var bestående. Det är ju fantastiskt med livehjälp! :-bd Kanske något för Husqvarna om de kan anlita dig! :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Avslutat-02  
#639418 Jag finns ju redan här för er alla.

Det verkar som om packningen bakom förgasaren är otät...

Vet inte om Husqvarna skulle ha råd med det...de kan ju knappt tillverka maskiner som fungerar... :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Avslutat-02  
#639687 Hur går sågen?
Uppföljning är lika viktigt som hjälpen....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).