mån 20 apr 2020, 21:34#639079
Tjo, jag har nästan exakt samma ekipage sedan i fjol, var mycket diskussion om fjädrarna och kultryck. Kranman menar att kultrycket med tom vagn, kortast till boggien och gripen bak är ca 80kg. Detta är inte riktigt sant, kan bara säga att med min och en säljares vikt på ca 180kg, på kroken (balansakt) trycktes fjädrarna ihop mindre...
Har 570 Eps med tippbara flaket och den har starkare fjädrar original, har justerat dem max också. Fjäderlås går bort helt, många som fått reparera snea oxh knäckta chassidelar tydligen, man avråder idag från fjäderlås från kranmans sida, det får inte vara stumt.
Lite tips efter hårda erfarenheter:
Lassa rot bak och aldrig över stolparna, använd alltid låg och 2x4 eller awd. Låt rullarna alktid vara nere vid utför, de bromsar fint utan drift och på låg drar du fint om det gpr lite utför. Försök ha bra kultryck utan överdrift, hjälper drift och broms. Parkera alltid gripen bak och lasta av kulan med stödbenen.
Obs! Frontluckan är klen, snäppen lossar lätt och välter enkelt fram hydraulmotorn om den är på utan vagnkopplingar. Det är plastled och skräp har byggt om till metallled och statkare och kortare vajer stopp nu.
Har du satt fast motorlådan själv?