Skogsnyheter

Domedag eller möjligheter efter Corona?

71 inlägg 10226 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

jannee  
#638992 Tror att det är som med kvinnor, förlorar du en står det 1 000 nya på kö.
Företag går i kånken, nya startar snart upp, värst är det för dem som levt hand ur mun.
Hur det än blir så är det bättre att se på eventuella möjligheter i stället för att hänge sig åt svårigheterna.
Blir du utan jobb kan du först hacka för att senare plocka jordgubbar, längre fram plocka gurkor

Elmia
Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

r93  
#638997 Kosta pengar kommer det att göra iaf...

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... -miljarder

Från 2 miljarder, till 20 och nu 50.

Jag tror tyvärr att den svenska ekonomin får det oerhört tufft, för att vi är så exportberoende.

Det kvittar om vi ”räddar” ekonomin med vår öppna strategi, om övriga världen inte köper våra varor.

Skräcken är att marknaden slaktar kronan med, då blir det antingen superinflation eller höga räntor.

Rejäl butiksdöd!
Vilket kommer dra med fastighetssektorn lite med tomma lokaler.

Motbevisa mig gärna!! Jag vill ha fel!

Positiva effekter av det här är som svampbob skrev innan, mindre pengar och energi på ”trams” i mina ögon, mer pengar och energi på verkliga saker.

Inhemsk produktion borde även få ett lyft nu när man ser hur känsligt det är.

Massaveden lär rulla på som vanligt, det sågade tror jag kommer gå i botten, ingen som bygger något nu?

Trall, tapeter, & färg, kanske även golv kommer att sälja bra framöver är min gissning.

Gissar på minst två tuffa år framöver, hög arbetslöshet, höjda skatter av alla dess form, vårdsektorn kommer att kräva enormt mycket mer resurser. Labbutrustning, löner, skyddsutrustning... det går åt enorma pengar i vårdsektorn nu...

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639008
r93 skrev:Kosta pengar kommer det att göra iaf...

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... -miljarder

Från 2 miljarder, till 20 och nu 50.

Jag tror tyvärr att den svenska ekonomin får det oerhört tufft, för att vi är så exportberoende.

Det kvittar om vi ”räddar” ekonomin med vår öppna strategi, om övriga världen inte köper våra varor.

Skräcken är att marknaden slaktar kronan med, då blir det antingen superinflation eller höga räntor.

Rejäl butiksdöd!
Vilket kommer dra med fastighetssektorn lite med tomma lokaler.

Motbevisa mig gärna!! Jag vill ha fel!

Positiva effekter av det här är som svampbob skrev innan, mindre pengar och energi på ”trams” i mina ögon, mer pengar och energi på verkliga saker.

Inhemsk produktion borde även få ett lyft nu när man ser hur känsligt det är.

Massaveden lär rulla på som vanligt, det sågade tror jag kommer gå i botten, ingen som bygger något nu?

Trall, tapeter, & färg, kanske även golv kommer att sälja bra framöver är min gissning.

Gissar på minst två tuffa år framöver, hög arbetslöshet, höjda skatter av alla dess form, vårdsektorn kommer att kräva enormt mycket mer resurser. Labbutrustning, löner, skyddsutrustning... det går åt enorma pengar i vårdsektorn nu...


Kan inte motbevisa det jag tror på själv...
Vill inte se eller vara med om detta själv men är övertygad om att det blir tuffa tider framöver...

Användarvisningsbild

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639013
svampbob skrev:Jag tror inte att massabruken kommer att drabbas så hårt av en ekonomisk nedgång. Emballage och toapapper behövs alltid.
Sågat kan säkert bli hårdare drabbat. Vad jag förstår så går det nu bara att sälja på Nordafrika.

Det finns nog bra efterfrågan på produkten. Men efter en tid blir det brist på vissa kemikalier som blir en flaskhals.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Hema  
#639020 Om kronan går ännu mer i botten, så kommer €-förespråkarna dra igång, om nu inte den med går åt fanders. Jag vill ur dagens EU.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639027 Tror vi skulle klara oss bättre utan EU och dess avgifter...bättre lägga pengarna hemma på våra bönder...

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

tallen100  
#639029
vinterrojarn skrev:Tror vi skulle klara oss bättre utan EU och dess avgifter...bättre lägga pengarna hemma på våra bönder...

Helt klart, vi skulle aldrig varit med i EU...

Användarvisningsbild

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Suneland  
#639032
vinterrojarn skrev:Tror vi skulle klara oss bättre utan EU och dess avgifter...bättre lägga pengarna hemma på våra bönder...


Absolut, överstatligt förmynderi som kostar miljarders miljarder, per capita är vi nog största inbetalarna dessutom iallafall sett till arbetare med jobb som inte kostar skattepengar..

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

alias  
#639033
Hema skrev:Om kronan går ännu mer i botten, så kommer €-förespråkarna dra igång, om nu inte den med går åt fanders. Jag vill ur dagens EU.


Tror att du har fel där. Kom ihåg hur den finska skogsindustrin fick kämpa jämfört med den svenska efter finanskrisen när kronan försvagades mot euron.

I orostider brukar små valutor försvagas jämfört med större.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

r93  
#639046 Ja, och svenska kronan är riktigt svag från början... inte bra

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

isteskog  
#639060
tallen100 skrev:
vinterrojarn skrev:Tror vi skulle klara oss bättre utan EU och dess avgifter...bättre lägga pengarna hemma på våra bönder...

Helt klart, vi skulle aldrig varit med i EU...

En annan röstade då NEJ till vansinnet ..... 😈

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639064 https://www.expressen.se/dinapengar/per ... r-kronor-/

Var det någon annan än jag som hade räknat med dessa summor ungefär?
Men finansministern benar mygg och samtidigt sväljer elefanter

Användarvisningsbild

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

svampbob  
#639065 Jag röstade ja men börjar nu mer och mer fundera på om England gjorde rätt som klev av.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

r93  
#639070 Frågan är vad Italien gör, dom är inte nöjda hur eu har hanterat detta.

Avatar Fallback

Re: Domedag eller möjligheter efter Corona?

Avslutat-02  
#639071 Kliver ur, för det finns ingen annan väg för dem heller...
Detta kan mycket väl bli även EUs överlevnadskamp...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).