Motorsåg och handhållet

Renoveringsförsök av en Jonsered 535

36 inlägg 37216 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#173227
totte skrev:Aha, man får gratulera först till ett förstklassigt jobb med sågen och sen till körkortet! :ymparty:

Jonseredarna av den här typen är otroligt bra sågar, den som inte blir impad av dom begriper inte mycket. Visst, det är inte storkubikare med en fruktansvärd massa hästar, men i förhållande till vikt och smidighet så är det rejält med kraft. Grattis till en riktigt fin såg i skick som ny!


Tackar, tackar! :grin:

Ja, när jag nu ändå har chansen så kan jag ju inte låta bli att nämna att hela serien från 450, 455 upp till 535 har 8-kuggs drev som STANDARD!

-Kan ju vara något för trimnissarna här på forumet att fundera på! :D

Nä nu ska då jag gå och sova... (-|

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

totte  
#173230
Ja, när jag nu ändå har chansen så kan jag ju inte låta bli att nämna att hela serien från 450, 455 upp till 535 har 8-kuggs drev som STANDARD!


Jajamänsan, jag bytte mitt nu i våras och det tog en bra stund för dom på Skog&Trädgård i Umeå att lokalisera ett 8-kuggs .325-drev, det var liksom inget som man brukar sälja så där regelbundet. Det visar också att det är sågar i klassisk Jonsered-anda, rejält med vridmoment, inte bara höga varv. :grin:

Godnatt!

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#639038 Hej!

Här kvalificerar jag mig nog till SM i trådväckning, men jag håller på att återhämta mig från en förskylning i helgen. (-Nej! Inte covid-19... Tror jag..... Hur som helst, arbetsgivaren vill inte ha dit mig för jag har fortfarande hostan kvar.)

Jag fick ögonen på min kära trotjänare som var utsatt för renoveringsförsöket i den här tråden. Det kändes lämpligt med en avstämning så här i April 8 år senare. Så här ser den ut:
$matches[2]
$matches[2]

Skitigare, ganska väl använd. Jag fick tag i en startapparat från en "äkta" 535 classic till slut också som synes.
Den går fortfarande som en klocka, jag får nog konstatera att den här tråden fick ett bra resultat. Jag älskar denna sågen.... 🤗

Bevisligen är jag på bättringsvägen från förkylningen, för jag fick nå't idiot-ryck idag. Jag fick ett damp-anfall på en Jonsered 450 i min ägo. Jag har ju en tendens att samla på mig gamla oälskade Jonseredare, gärna utsatta för mer eller mindre knäppa reparationsförsök, har det visat sig.

Det här exemplaret, skulle det visa sig, hade kolv och cylinder från en 510/520 (44 mm kolvdia, 450 ska ha 42 mm) och förstenade vevtätningar. Så i stället för att ställa den åt sidan och koncentrera mig på 621:an (Se tråd: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=37182 Så gick det så här:
1587404840_jred450_bak.jpg
1587404822_jred450_uppifran.jpg

Så nu har jag två projekt att dela min tid mellan. Men den här slipper Ni se, jag kommer att koncentrera mig på uppdateringarna i den andra tråden.

Ha en fin kväll!
/Marcus

   TS
Avatar Fallback

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

Avslutat-02  
#639041 Vill du ha en jonsered 450? Du får den emot frakten isåfall, ska bara kolla att den är hel i cylindern....

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#639059
vinterrojarn skrev:Vill du ha en jonsered 450? Du får den emot frakten isåfall, ska bara kolla att den är hel i cylindern....


Haha, Ja tack! Du är en go' människa du! 🤗
-Hur tror du jag skulle kunna tacka nej till en jonsered?

   TS
Avatar Fallback

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

Avslutat-02  
#639061 Det gör man aldrig..
Jag kollar imorgon om den är hel..
Den är kpl iallafall... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).