Motorsåg och handhållet

Problem med Husqvarna 2-takts bensin

29 inlägg 8220 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Orca  
#638107 Är det någon mer än jag som haft problem på sistone med maskiner körda på Husqvarna 2-takts bensin köpt i "lösvikt" från pump? Jag köpte senast för ca 2 månader sedan på Maskinparken i Svedala. Tidigare hade de Aspen i pumparna men gick för ca 1,5 år sedan över till Husqvarna. Jag har tankat där i flera år och har tills nu BARA använt den bensin jag tankat där.

Det som har hänt sedan sista bensininköpet är följande:
En 346:a har skurit
En annan 346:a verkar hålla på att skära
En annan "liten" såg (tror det var en 353:a) har väldigt hög tomgång och går ej att justera ned
372:an, 394:an och 395:an går dåligt och bara stannar hela tiden
Stihl kombimaskinen vill inte heller gå på tomgång och bara stannar

Jag har hört från två andra som tankat samma bensin att de också har problem med vissa maskiner.

Hur kan man få bensinen ordentligt testad?
Hur reklamerar man bensinen?
Hur går man vidare med maskinskador som kan vara orsakade av bensinen?

Tack på förhand!
//Mikael



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Hema  
#638124 För mig att jag läst en annan tråd om detta. Hmm
Bådar inge gott.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Avslutat-02  
#638133 Man åker till en firma som lagar sågarna.
Sedan åker man till säljande firman för bränslet och visar sina kostnader och sitt krav på ersättning och att bränslet analyseras...

Kommer analysen tillbaka med negativt resultat för deras del så får de betala alla kostnader för dig och för att byta ut bränslet.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638135 Har haft lite såg här med strul från detta, Nån med förgasar strul två skurna...
Några som stannar o spökar, men går rätt med Aspen så jag ger inte mycket för detta bränslet.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

halvproffs  
#638137
vinterrojarn skrev:Man åker till en firma som lagar sågarna.
Sedan åker man till säljande firman för bränslet och visar sina kostnader och sitt krav på ersättning och att bränslet analyseras...

Kommer analysen tillbaka med negativt resultat för deras del så får de betala alla kostnader för dig och för att byta ut bränslet.


Om det nu är så enkelt :shock: kan ju vara så att ny påfyllning av macktanken gör att bensinen är bra. Och hur lätt är det att få en analys av bensinen av företaget?
Tror inte ett dugg på det om det inte är många som råkat ut för samma fel.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Avslutat-02  
#638139 Jaså...om man hävdar att bränslet är felaktigt och man kan märka detta genom att tanka annat bränsle och sågen går bra, så är bevisbördan hos den som sålt varan/bränslet.

Vidare så ska man visa upp kvitto, så att om man fått fyllt efter detta datum så är det mackens problem inte kundens...

Brukar aldrig vara några problem med detta, har krävt analys åt kunder tidigare och mackarna har gjort det och betalat för renoveringar..

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638142 Det är inte lätt att få till en rättelse och påvisa fel på bränslen, än om det är uppenbart.
Bättre o hålla sig till det som funkar så länge det funkar o undvika bekymmer.

Aspen är svårslaget, inget är lika bra vad jag vet... Krånglar inget så vitt jag vet och ser här.
Har lämnat några prov till dem och de har inte varit nåt strul.

Hänvisade två som hade bränslestrul till inköpsstället de skaffat bränslet på, de kom igen rätt kvickt och fick stå för det själva.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Björn T  
#638181 Shell v-power :-bd

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

bmbamse  
#638187 För flera herrans år sen gick det motsvarande rykten om OK's 2-takts alkylat och flera handlare hade fått in sågar som gått på det och skurit. Då tog jag beslutet att OM jag någonsin får en skuren såg så ska jag bara ha mig själv att skylla, så därför har jag i åratal köpt 4-takts OK-alkylat på pump och blandat själv. Har gått bra hittils... Har kört nån enstaka dunk Aspen utöver det.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

anersimyra  
#638192 En av mina ÅF som säljer Husqvarnas bränsle var lite bekymrad över ett antal rapporter om problem med nya 550 mkII som enbart körts på Husqvarnas alkylat. Misstanken finns att oljan inte riktigt håller den kvalitet som man kan förvänta sig, jag vill minnas att den skulle innehålla alltför stora mängder sot..🤔

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Forestboy  
#638198 Köper aldrig färdigt blandat. Köper småmaskin bensin från mack och blandar själv!

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638919 Något nytt i detta ärende?
Får kolla med min handlare så man får rätt bensin 8)

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Hema  
#638928
Forestboy skrev:Köper aldrig färdigt blandat. Köper småmaskin bensin från mack och blandar själv!

Har du något smart sätt att blanda på?

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Avslutat-02  
#638932 Brukar ställa dunken på gräsklipparen en stund efter jag hade blandat, så att bränslet fick skaka om en stund till, vibrationer kan göra att blandningen sker med utmärkt resultat...

Men det var på den tiden när jag blandade själv..nu köper jag på fat.

Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 2-takts bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638933 I danens bränsle man köper på makken får det till nåt riktigt bra om det ska blanda sig fullt ut med allt som är i det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).