Motorsåg och handhållet

Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

57 inlägg 11219 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#638853 Hej,
Jag har fått en Husqvarna 435 där motorn skurit. Den har bara gått några timmar. Den tankades tydligen med bensin utan olja inblandat. Förre innehavaren tyckte inte det var lönt att laga den då det skulle kosta för mycket. Den var isärplockad när jag fick den. Både kolven och cylindern har tydliga skador.

Jag ser att jag kan köpa ny kolv + cylinder på maskinklippet för 968:- + frakt.
Min fråga är nu om det är något annat som gått sönder som jag kan ha missat? Är det rent generellt lönt att försöka montera ny cylinder + kolv själv? Hur svårt är det? Behöver jag några specialverktyg? Kan jag försiktigt knacka på hylsan för att montera kolven på vevstaken? Jag har väl inte tummen helt mitt i handen men är inte heller någon mekaniker.
Om jag kunde få tag på en sprängskiss och ev handbok skulle det nog hjälpa mig en hel del.
Övriga tankar, ideer, erfarenheter tas tacksam emot!
Niclas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#638863 Vevlagren, vevstaken.
Det är väl det i stort övrigt sätt...
Sedan kan saker bli sönderslagna men det bör du ha sett isåfall...

Skogsverktyg.se 799 kr inkl moms för kpl cylinder inkl kolv.

Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#638864 Denna bör passa..

Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#638865 Visa gärna bild på cylindern, för det kan räcka med att putsa bort beläggningen från kolven...

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#638870 Ok, Jag tar en bild imorgon och postar här. Kan jag avgöra om vevlager och vevstake skadats? När jag kände på vevlagret glappade det inte och gick lätt och mjukt att vrida runt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#638874 Nja man får lysa och känna.
Vicka fram och tillbaka, lyfta och vrida...
Kolla så att man ser kulorna i lagren...

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

totte  
#638879
Niclas8811 skrev:Ok, Jag tar en bild imorgon och postar här. Kan jag avgöra om vevlager och vevstake skadats? När jag kände på vevlagret glappade det inte och gick lätt och mjukt att vrida runt...


I så fall med all säkerhet OK, men känn ordentligt på svänghjul och koppling så märker du om det finns nåt glapp. Sällan som lagren hinner ta stryk av att köra med ren bensin. Oljefilmen hinner inte ta slut innan cylindern bränt ur oljan där och kolven nyper.

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#638881 Det är bra pris på delar från skogsverktyg.se. Hur ser ni på kvaliten på dessa delar? Går det att jämföra med original?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

totte  
#638886 Alltid svårt att jämföra med original, men vanligtvis så har delarna därifrån tillhört de bättre tredjepartsgrejorna. Betydligt säkrare köp än från ospecade källor på Ebay och liknande.

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#638907 Här är några bilder på cylindern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#638909 Slipa den där cylindern först, jag är övertygad om att den kommer gå att använda, isåfall är det bara en kolv som behövs.
Men kom ihåg att köpa nya packningar till cylindern...

Eftersom sågen är så pass billig i sig så skulle jag köpa en av skogsverktyg.

Visst tar lite längre tid att åtgärda men å andra sidan så blir kostnaden lägre.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#638925 Kan du kort beskriva hur man går tillväga för att slipa cylindern?

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#638927 Ta ett ganska fint sandpapper ca 160.
Och slipa både vertikalt och horisontellt tills att cylinderväggen är jämn och utan beläggningen.

Avsluta med att slipa med lite finare papper och tvätta rent noga.
Jag använder oftast bromsrengöring och sedan honar jag cylindern och oljar då in den efter ännu en rengöring...

Användarvisningsbild

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Niclas8811  
#640337 Någon som vet hur man tar bort handtagsfästet? Inringat på bild. Tacksam för hjälp.

Jag köpte ett cylinder-kit och måste flytta över förgasare, fäste, tändstift, mm från den gamla cylindern.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera Husqvarna 435, motorn skurit.

Avslutat-02  
#640341 Stick in en insex och skruva loss fjädern...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).