Inomgårdsmaskiner

Självservice av Husqvarna traktor LR 120

47 inlägg 16806 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Självservice av Husqvarna traktor LR 120

MetaMicke  
#638782 Helt ny på att vara traktorägare och inte så värst tekniskt bevandrad. Förra säsongen var problemet att det kom ett klickljud vid vridning på tändnyckeln och motorn var som "hes" men kom inte riktigt igång. Vi bytte tändstift och en granne hjälpte till med att meka lite med oljefiltret och tömde gammal bensin, sen gick hon igång och gick fint hela sommaren.
Före vintern så dog hon helt och inte ens ett klickljud när jag vrider på tändnyckeln.. Så jag köpte helt nytt batteri, har bytt luftfilter och nu startar hon inte ändå.
Vad kan jag mer behöva göra?
Jag ser inte ens hur jag ska lyckas tömma oljan och byta den om det kan vara en del av lösningen? hur gör jag det?
Den finns ute på en ö utan bilburen väg så jag försöker klara det själv med er hjälp :-)
Tacksam för alla tips och råd!



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

Hema  
#638783 Startmotorn?

Användarvisningsbild

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

MetaMicke  
#638784 tack, tänkt tanken. Nåt jag själv kan byta ut som amatör månne?

   TS
Avatar Fallback

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

Avslutat-02  
#638786 På bild nr 2 har du en plugg nedanför oljestickan.strax under startmotorn.
Öppna där och oljan rinner ur...in med pluggen och sedan i med ny olja igen.

Innan dess, byt filtret. Ta en polygrip eller en mejsel och hugg till i filtret eller polygripen över och vrid loss..

Men ditt problem med starten är nog mera solenoiden...

Avatar Fallback

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

Avslutat-02  
#638787 Var inget oljefilter på den motorn,då räcker det att öppna pluggen och skruva tillbaka, i med olja igen 0.6 L ungefär...

Kolla även givaren som sitter vid kopplingen på vänster sida, så den är hel..

Avatar Fallback

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

Avslutat-02  
#638788
MetaMicke skrev:tack, tänkt tanken. Nåt jag själv kan byta ut som amatör månne?


Ta 2 startkablar från batteriet en minus och en plus,koppla sedan minus på chassit och plusen på den röda kabeln som sitter på startmotorn, då bör startmotorn gå igång...

Avatar Fallback

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

Hema  
#638789 Testa att koppla ett batteri direkt på startmotorn. Om den snurrar, kolla kablaget o jordning, samt solenoiden. Om inte, då är det startmotorn.

Användarvisningsbild

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

MetaMicke  
#638800 Tack för värdefull guidning och tips!
Den är gammal så kan va värt att byta ut både den ena och andra komponenten.

Uppskattar hjälpen!

vinterrojarn skrev:På bild nr 2 har du en plugg nedanför oljestickan.strax under startmotorn.
Öppna där och oljan rinner ur...in med pluggen och sedan i med ny olja igen.

Innan dess, byt filtret. Ta en polygrip eller en mejsel och hugg till i filtret eller polygripen över och vrid loss..

Men ditt problem med starten är nog mera solenoiden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

MetaMicke  
#638801 Bra tips för en gröning, ska testa detta, tack!!

[


quote="vinterrojarn"]
MetaMicke skrev:tack, tänkt tanken. Nåt jag själv kan byta ut som amatör månne?


Ta 2 startkablar från batteriet en minus och en plus,koppla sedan minus på chassit och plusen på den röda kabeln som sitter på startmotorn, då bör startmotorn gå igång...[/quote]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

MetaMicke  
#638802 Bra tips också, tackar! 🙏🏽 Då vet jag ordning hur har bäst felsöker vidare!

Hema skrev:Testa att koppla ett batteri direkt på startmotorn. Om den snurrar, kolla kablaget o jordning, samt solenoiden. Om inte, då är det startmotorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

Pamf  
#638805 Har du även kollat så att det är ström i batteriet? Du hade köpt det före vintern så den kan ha stått utan laddning ute ett halvår?

Användarvisningsbild

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

totte  
#638808 För att vara säker på vad för råd som behövs så behöver vi ju veta vas som menas med "
MetaMicke skrev:nu startar hon inte ändå.


Går det inte runt alls när du vrider på, eller går den runt som den skall men startar inte.

I första fallet så är det elfel, startmotorn och kablarna till den, eventuellt tändningslåset och kablarna därifrån, förutsatt att du har kollat att motorn alls kan gå runt, dvs inte har skurit helt.

I andra fallet så kan det ju vara alla slags motorproblem.

Användarvisningsbild

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

MetaMicke  
#638809 Bekymret uppstod före jag köpte nytt batteri, som jag trodde kunde vara rätt åtgärd då. Batteriet verkar funkis och körts igenom med modern laddare utan felsignal så batteriet är nog OK.

Pamf skrev:Har du även kollat så att det är ström i batteriet? Du hade köpt det före vintern så den kan ha stått utan laddning ute ett halvår?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

MetaMicke  
#638812 Med det menar jag att trots de insatser jag hittills gjort: batteribyte, nytt tändstift, bytt luftfilter, nytt oljefilter etc så startar den inte.

Jag kan vrida nyckeln som vanligt men det är helt ljudfri respons.

Får kolla motorn med batterikablarna helt enkelt

Tack!

totte skrev:För att vara säker på vad för råd som behövs så behöver vi ju veta vas som menas med "
MetaMicke skrev:nu startar hon inte ändå.


Går det inte runt alls när du vrider på, eller går den runt som den skall men startar inte.

I första fallet så är det elfel, startmotorn och kablarna till den, eventuellt tändningslåset och kablarna därifrån, förutsatt att du har kollat att motorn alls kan gå runt, dvs inte har skurit helt.

I andra fallet så kan det ju vara alla slags motorproblem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

Avslutat-02  
#638813 Kolla jordkabeln...kan vara glapp..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).