Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga liten skotare/grävare/bandare

14 inlägg 6120 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga liten skotare/grävare/bandare

Engman2  
#637928 Jag ska bygga mig en liten bandgående gårdsmaskin, lite likt denna fast lite större och med grävagregat

Bild


Bild


Planerna lyder

Drivhjulen fram, upphöjda (som på bilden)
4 löphjul i två st boggie upphängningar (som på bilden ovan, fast fyra hjul ist för tre)
Hydrostat driven
Trecylindrig Kubota diesel
Hemmabyggda band av kedjor/plattjärn
Samt gamla bildäck för att ha utanpå dom vanliga banden, om man vill göra minimalt med spår efter sig
Grävaggregat bak på maskinen

Det skall även kunna kopplas på en vagn och ha den midjestyrd som liten skotare med drift på vagnen med robson rullar, även band på vagnen


Mitt största bekymmer i nuläget är att få till en vettig styrning på banden

Jag har motor, hydrostat, orbitrol, hjulmotorer mm som en gräsklippare skall få donera

Midjestyrningen är lät fixat, jag har orbitrol och styrkolv :-bd

Tanken är en hjulmotor till varje band, men i dagsläget driver den på det hjul som går lättast som en öppen diff helt enkelt, och när den går med vagn så funkar det

Så stryrningen när man bara har maskinen utan vagnen, det är det som är de kluriga i nuläget :roll:

Jag vill få till något vettigare än bromsstyrning, så tips på någon slags hydral ventil/styrning mottages gärna :d

Sen andra synpunkter är oxå välkomna


Senast redigerad av Engman2 tor 16 apr 2020, 14:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638031 Låter skoj, funderar om en skidsteer med gummihjul endast, inga band alls vore enklast att börja med?

Användarvisningsbild

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Engman2  
#638036 Nja det är enklare att få till drift på band än flera hjul, dessutom så vill jag ha band för att kunna åka på vintern i djup snö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Engman2  
#638153 Såg nu att jag hade skrivit fel!!

Så här ska det stå

Så stryrningen när man bara har maskinen utan vagnen, det är det som är de kluriga i nuläget

Innan hade jag skrivit, få till styrningen utan banden, det skUllevi stå utan vagnen 🛠️

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Siljansringen  
#638229 Det blir bättre dragkraft och vägen håller bättre om drivhjulen sitter bak. Bakhjulsdrivna lastbilar drar bättre i
uppförsbackar med last. Det blir samma fenomen med alla fordon som skall få med sig mycket nyttolast.

Avatar Fallback

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638235 Har du drivningen fram så får du översidan på banden sträckta och slacket på undersidan. Stor risk för bandkrängning. Jämför med en grävmaskin. Driften är bak och det är när man backar som banden kränger. Styrningen fixar du också som på en grävmaskin med separat ventil för varje band.

Användarvisningsbild

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Engman2  
#638272
Skogsola skrev:Har du drivningen fram så får du översidan på banden sträckta och slacket på undersidan. Stor risk för bandkrängning. Jämför med en grävmaskin. Driften är bak och det är när man backar som banden kränger. Styrningen fixar du också som på en grävmaskin med separat ventil för varje band.


Ja drivning fram eller bak verkar vara väldigt kluvet, men en fördel med drivning fram (som på bilden) är att man får en vinkel på bandet i framtill som borde underlätta körning över diverse hinder

Detta är från ett annat forum när de snackas band

En annan sak som konceptuellt är galet är att man driver banden på bakre vändrullen. Detta gör att den spända sidan av bandet är undersidan, där dom fjädrande bärhjulen jobbar. Detta gör att man vid gaspådrag får slack på ovansidan av bandet, och ökad bandspänning mot underlaget som även kommer att vilja komprimera fjädringen hos bärhjulen. Är även ganska övertygad att risken för bandkrängning ökar när andra fasta föremål påverkar bandens med yttre laster på den spända sidan. Därför bör det drivande hjulet sitta fram på lättare banddrivna fordon med fjädrade bärhjul. Detta är synnerligen beprövat av kända bandfordonsutvecklare (Hägglunds, Bolinder-Munktell etc). Kolla även på lättare ryska bandfordon, alla har drivning på främre vändhjulen. MVH Klas

Så där håller jag med Klas, skulle det vara bättre att ha drivningen bak så borde Hägglunds ha det på sina bandvagnar?
Senast redigerad av Engman2 fre 17 apr 2020, 07:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Hema  
#638275 På stridsfordon beror det ofta på funktion på fordonet (trupptransport ex.) och var motorn sitter. Stridsvagn ofta bak och då blir det drivhjul bak. Men om man väljer drivhjul bak, kan man ju ha ett mindre längst fram, lite upphöjt.

Avatar Fallback

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Siljansringen  
#638295 Med banddrivning fram förhindras att centrifugalkraften skickar bandet upp i maskinkroppen vid högre hastigheter, men dragförmågan minskar.

Användarvisningsbild

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Engman2  
#641125 Det blir lite ändrade planer, jag har köpt ett underrede till bakre delen av en Frosty 👍

Så det kommer vara det jag utgår ifrån:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Hema  
#641180
Engman2 skrev:Det blir lite ändrade planer, jag har köpt ett underrede till bakre delen av en Frosty 👍

Så det kommer vara det jag utgår ifrån:)

Vad är en frosty?

Avatar Fallback

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Avslutat-02  
#641182 En bandvagn 502..

1588165181_formatic-frosty-502-dx.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

Engman2  
#641247 Precis, en liten bandvagn 👍

Den är hydrauliskt driven original, så det är bara hoppas på att hjulmotorerna matchar bra till hydrostaten jag har 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga liten skotare/grävare/bandare

bmbamse  
#649136 För att slippa "differentialen" så skulle du kanske kunna använda en roterande flödesdelare. Det är i princip två kugghjulspumpar med samma deplacement som har axlarna stumt ihopkopplade.
https://www.eshydagent.se/sv/produkter/hydraulik/ovrigt/roterande-flodesdelare/pid
Då får du alltid exakt lika flöde till båda banden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).