Avverkning (slutavverkning)

Trädfällriktare

29 inlägg 11743 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

JensSkoog  
#635134
adahlm skrev:Lite annorlunda modell på fällriktare, Vet inte om det var menat som aprilskämt men den kom emot på FB igår.

En bekannta mig hyrde ett firma för att ta ner en halvstor ek (60 cm i dia i bh) som stod mellan hans sommarstuga och en bergvägg. Dom säkrade med en sådan av 70mmX15mm plattjärn, och bultade med 12mm bultar genom trädet.
Eken vred sönder hela skiten som var den av gummi och la sig över stugan, så försäkringen fick betala för en aldels ny stuga, mycket bättre än den gamla skiten.
Vansinniga krafter som är svåra att styra om man gör på det sättet :mrgreen:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

Henrik-  
#635162 Byggde en egen av en biltema vinsch. Har inte provat den än. Så vet inte om det blir någon succé.

Avatar Fallback

Re: Trädfällriktare

Forestboy  
#635171
HannuRöj skrev:
Forestboy skrev:Jag gjorde av två rhs rör som löper i varandra och en båt vajervinsch. Lite tung men funkar..😊

Jag har gjort lika🙂. Vajern är den svagaste länken, har bytt den några gånger.
Anväder aldrig en brytjärn med min rygg, gör illa jag bara tänker det😬.

Jag har börjat använda plastkilar och yxa, det funkar bäst! Fickorna fulla med kilar!

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

anersimyra  
#635220
fendt311 skrev:
hlb skrev:Gammal domkraft till Volvo 140 förlängd med tunngodsigt fyrkantrör. Kan gärna målas också.

Fasen vad smart. Skulle haft en sådan i dag. Jäklades med sex stora aspar. Hade bara hugg krok med mig.

Huggkrok..😃

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

fendt311  
#635221
anersimyra skrev:
fendt311 skrev:
hlb skrev:Gammal domkraft till Volvo 140 förlängd med tunngodsigt fyrkantrör. Kan gärna målas också.

Fasen vad smart. Skulle haft en sådan i dag. Jäklades med sex stora aspar. Hade bara hugg krok med mig.

Huggkrok..😃

Vi kallar timmerkrok för det i Västerbotten. 😅

Avatar Fallback

Re: Trädfällriktare

röjar kalle  
#635256
JensSkoog skrev:
adahlm skrev:Lite annorlunda modell på fällriktare, Vet inte om det var menat som aprilskämt men den kom emot på FB igår.

En bekannta mig hyrde ett firma för att ta ner en halvstor ek (60 cm i dia i bh) som stod mellan hans sommarstuga och en bergvägg. Dom säkrade med en sådan av 70mmX15mm plattjärn, och bultade med 12mm bultar genom trädet.
Eken vred sönder hela skiten som var den av gummi och la sig över stugan, så försäkringen fick betala för en aldels ny stuga, mycket bättre än den gamla skiten.
Vansinniga krafter som är svåra att styra om man gör på det sättet :mrgreen:

Då var din bekannt förnöjd med händelsen när han fick ny stuga.Du har inte händelsvis telefon numret till firman. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

JensSkoog  
#635357 Då eken låg där och stugan var söndertrasat till mysved, stack Nils
handen fram till tackade han som gjorde jobbet och
yttrade: "Stor tack, nu får jag ny sommarstuga" :lol:

Men firman finns inte mera så långt jag vet. Anar mig att det blev lite kalas
bakom dörrarna i försäkringsbolaget efter fadesen. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637984 Efter att envist hållet mig till kilar så införskaffade jag mig en trädfällriktare för någon vecka sen. Idag fick den göra premiär på två rejäla gårdstallar och en ännu grövre gran med lite tendens till lutning i vansklig riktning.
Nu är jag frälst. Körde med kilar ändå iofs, och säkert hörn. Men trygghet i att den står där känns bra. Men framförallt när granen skulle ner. Inget bankande och dubbelkilar, bara dra några tag på veven så gick träden så fint dit de skulle. :smile:

Avatar Fallback

Re: Trädfällriktare

Hema  
#638056
Henrik- skrev:Byggde en egen av en biltema vinsch. Har inte provat den än. Så vet inte om det blir någon succé.

Den där skulle jag vilja veta mer om. Ser ju riktigt proffsig ut. Allt som är i brun-orange har du fixat själv?

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

Bergstedt  
#638061 Vad är det för material du använt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

Henrik-  
#638098 Jag har gjort de röda grejerna själv. Köpte en billig vinsch och det andra är alu-profil. Profilerna är ju överdrivet då det går lika bra med vanliga fyrkants rör.

Avatar Fallback

Re: Trädfällriktare

Hema  
#638108
Henrik- skrev:Jag har gjort de röda grejerna själv. Köpte en billig vinsch och det andra är alu-profil. Profilerna är ju överdrivet då det går lika bra med vanliga fyrkants rör.

Jag blev nästan sugen att göra en beställning. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

Lönnvallstorparn  
#791763
HannuRöj skrev:
Forestboy skrev:Jag gjorde av två rhs rör som löper i varandra och en båt vajervinsch. Lite tung men funkar..😊

Jag har gjort lika🙂. Vajern är den svagaste länken, har bytt den några gånger.
Anväder aldrig en brytjärn med min rygg, gör illa jag bara tänker det😬.

Riktigt bra gjort, en sån likadan ska jag göra 👍 Den långa bulten under veven, är det en extra låsning?

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

HannuRöj  
#791783
Lönnvallstorparn skrev:
HannuRöj skrev:
Forestboy skrev:Jag gjorde av två rhs rör som löper i varandra och en båt vajervinsch. Lite tung men funkar..😊

Jag har gjort lika🙂. Vajern är den svagaste länken, har bytt den några gånger.
Anväder aldrig en brytjärn med min rygg, gör illa jag bara tänker det😬.

Riktigt bra gjort, en sån likadan ska jag göra 👍 Den långa bulten under veven, är det en extra låsning?

Bulten är faktiskt ända låsning.
Fram och bak rörelse går mycket smidigare med denna lösning. Rätta teknik är sakta fram-bak svajning som gör att trädtoppen efter varje rörelse lutar lite mer åt önskat håll. 💪

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).